Så var det dags igen då -skitväder! :(

Bellafjella

Trådstartare
Jaha så var det dags igen då - precis som förra vintern. :cry:

Idag när vi hämtade hö och halm så säger bonden: "ja, nu har jag nog tyvärr bara hö till er två gånger till" (Vi hämtar en gång i månaden pga platsbrist)

Åter igen har höet på hans loft börjat mögla och han har fått rensa ut och slänga massor :(

Funderar på hur jag ska göra? Vad hade ni gjort? Kört på som vanligt med samma hö-ranson och sen hoppas på att hitta annat hö?

Eller dra ner på höet redan nu och komplettera med annat? Då drar man ju ut på hur länge höet räcker.

Hur har ni det? Kommer ert hö att räcka - om inte hur gör ni då?

Sv: Så var det dags igen då -skitväder! :(

skulle nog föröskt hitta något annat så fort som möjligt säg att du bara hittar hösilage lr ensilage då är det ju väldigt bra att du har hö kvar medans du vänjer in dom så de inte får kolik lr något....

Fast hösilage är nog uteslutet. :)

Har bara en häst och det funkar inte med så stora balar. Småbalar som är något att ha letade jag efter förra vintern men det var jättesvårt att hitta något bra här i närheten.

Finns ju såna där Horse Hage också men huuuu vad dyrt! Betala så mycket för så mycket vatten :(

Sen skulle jag ju kunna försöka få tag i mer hö redan nu och köpa på mig men tyvärr har vi jätteliten plats på loftet och frågan är om inte det också skulle mögla i så fall.

Senast ändrad:

okej... är inte så superbra på det emd hur länge hö håller sig, har häsetn på en gård där dom tar in eget hö så behöver inte fixa den biten själv. Men tror hö håller sej fräscht så länge det är inplastat och nu när det är kallt på vntern är det nog ingen fara, det ska väl vara varmt för att bakterier ska trivas.

okej... är inte så superbra på det emd hur länge hö håller sig, har häsetn på en gård där dom tar in eget hö så behöver inte fixa den biten själv. Men tror hö håller sej fräscht så länge det är inplastat och nu när det är kallt på vntern är det nog ingen fara, det ska väl vara varmt för att bakterier ska trivas.

Jo fast jag bor ju här ner i Skåne och det är inte kallt här. 6 grader + hade vi idag. De säger ju att en öppnad hösilagebal inte håller mer än ca 4-5 dagar - kanske lite mer om det är riktigt kallt.

Men här har vi bara fukt fukt och åter fukt :( ........och plussgrader :devil:

Nej en öppnad bal håller inte så länge tar dock slut efter 2-3 dgar i vårat stall där det står 20 hästar. Belv lite förvirrad var det inte hö du gedde din häst ?

Jag har inget problem att hitta hö... Har köpt från samma bonde i tre år, fast just nu har jag köpt av en annan bonde (den första fick så många kalvar i år så han behövde mer åt sig själv i år). Här uppe är det ingen brist på hö. Och jag har inte hört om något större mögligt-hö-problem. Kanske är kylan som gör det enklare att förvara?

Belv lite förvirrad var det inte hö du gedde din häst ?

Jo jag ger hö. Men du skev ju att om jag endast hittade hösilage så var det bra att ha hö att blanda ut med i början för att vänja hästen. Då skrev jag att hösilage var uteslutet och varför :)

Jag har inget problem att hitta hö... Har köpt från samma bonde i tre år, fast just nu har jag köpt av en annan bonde (den första fick så många kalvar i år så han behövde mer åt sig själv i år). Här uppe är det ingen brist på hö. Och jag har inte hört om något större mögligt-hö-problem. Kanske är kylan som gör det enklare att förvara?

Precis! Min bonde fick egentligen in tillräckligt med hö i somras för att kunna sälja till sina "stammisar", problemet är nu att stora mängder ligger och möglar på hans loft.

Det är helt säkert den fuktiga luften som är boven i dramat. Det regnar ju mer eller mindre nästan varje dag! :devil:

Min bonde säger att hans loft inte är så lämpligt byggt för denna sorts väder och att han ska bygga om till nästa vinter. Men vad hjälper det nu?. Suck! :smirk:

Kan du skicka ner lite kyla tack! :)

Jag skulle gissa att det finns hö att få tag i. Vi bokade visserligen vårt i somras då fanns det gott om hö. Det var många som tog höet tidigt innan det började regna och det vi har är jättefint. Jag kollade som hastigast på blocket och hittade flera annonser på hö och småbalsensilage som var inlagt i skåne de senaste två dagarna.

Jag hade alla gånger börjat leta om jag var du. Har man bara en häst så är det ju inga mängder det är frågan om. Vi hämtade hö i julas och det hade hållt sig bra. Men visst är det besvärligt med fukten även om jag tyckte att det var värre förra året, Då regnade det hela tiden - i alla fall minns jag det så.

Ja kanske du har rätt att det inte är omöjligt att få tag på. Beror säkert också på vilken sorts loft bonden har - min erkände ju att hans inte var det mest optimala för höet vid denna väderlek.

Men sen har vi ju problemet att alla inte fick in så mycket som normalt förra sommaren i och med regnet. Många säljer helt enkelt inte till nya kunder om man inte bokat. Kommer ihåg hur det var förra vintern - visst fanns det hö till salu för nya kunder här och där. Men usch vilket hö sen! :(

Fast lite bättre är det ändå i år! :) Förra vintern var det ju svårt med halmen också - det mesta låg ute på åkrarna alldeles svart :crazy: Men halm kan jag få tag på så tuggbehovet uppfylls i alla fall. :)

Okej, surt med mögel! Det är äckligt vad snabbt det kan gå från fint hö till mögligt... Nja, vi har inte överdrivet med kyla här heller :p Bara typ -5, så jag kan inte dela med mig. Men jag kan be till gud att han ger er också en riktig vinter :) Själv ska jag nog ut och plumsa idag, fick nysnö inatt. Fast det betyder ju också skottning av garageuppfarten.. Men men, nu gled jag iväg. Sorry. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig! Själv hade jag inte dragit ner på högivan åt hästarna utan gett som dom är vana vid...

Vårt hö kommer räcka ja. De tar in så det räcker till alla som vill ha (de säljer till oss och en till), resten av vallarna blir till korna tror jag. Därav får vi alltid höga värden.
Förra året räckte det inte riktigt, då fick vi köpa ett släp från en annan vi känner.
Det kan vara lite mögligt sent i vår strax innan betet, det som ligger längst ut mot kanterna på loftet.
Vi hämtar också 1-2 hästsläp i taget.

Hästen måste ju ha mat så det är bara att börja söka annat! Du har ju tre månader på dig att hitta en annan leverantör så i ditt läge skulle jag börja läsa annonser och ev. annonsera själv. Och hittar du inget kan du ju ge HorseHage den korta tid det är frågan om i glappet mellan fodringssäsong och betet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 888
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 533
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 823
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 426
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna