Så var det bara sadelgjorden kvar...

Sv: Så var det bara sadelgjorden kvar...

Jag fick lära mig av vår sadelmakare att man inte ska ha gjordar med en "smalrem" fast sydd ovan på (iallafall inte osm på nått sätt leder till spännena) för då luras man och anläggningsytan blir bara lika stor som remen är bred! Som exempelvis "Marans" gjord! (sorry maran!) Samma sadelmakar rekomenderade sjord med typ magplatta på till hästar som inte kunde låta sadeln ligga still på sig!

Det är lugnt.:) Jag är tveksam till det du skriver om anläggningsytan, men strunt samma. Hästen verkar tycka att gjorden är OK. Sadeln ligger där den ska osv så så länge det är på det viset fortsätter vi använda den.

KL

Jag har Prestiges gammla modell, den är mkt bredare och 5ggr mer stoppad än deras nya, konstigt att dom gjort en ny som är sämre än den gammla tycker jag.. :crazy:

Den är insvängd vid armbågarna, bred på mitten, kraftig resår på båda sidor.

Försökte hitta en bild men tyvärr..

Är inte det typiskt att de nya modellerna nästan alltid blir sämre? Självklart när man vill ha en likadan som sin gamla favorit så är de inte alls lika fina längre!

Den du beskriver låter exakt som min schumacher!

Då ska jag ha en schumacher om jag behöver en ny! :D

Men den håller nog några år till, jättebra kvalite. :bow:

Min häst har en ganska rejäl mage direkt efter sadelgjordsläget. Trots det går det bra med svängd gjord. Det enda att tänka på är att knäppa det främre spännet ett hål lösare så följer den hästen bra. Svängd gjord är kalas när sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget. Har man inte det att ta hänsyn till passar en vanlig rak anatomisk gjord bra.

Det är ju precis så det är!!! Ska testa med en svängd också.. kan vara värt att prova sig fram iom att sadelläget ÄR som du skriver längre bak än sadelgjordsläget.

Ja då tycker jag du ska prova en svängd. Har du en rak gjord och sadelläget är längre bak så riskerar gjorden att dra fram sadeln. Enklast är väl om du vet någon som har en svängd gjord så du kan testa.

Jag har en rak, tyg gjord typ :D

Jag har köpt den av en väldigt bra sadeldoktor, för att där är resår en den är stenhård, och sitter på båda sidor av gjorden, detta gör att resåret inte täjer sig som det gör med vanligt resår och eftersom resåren är så hård så töjer den sig endast när med hästens rörelser när den rör sig, men inte så att sadlen kan kasa..

Här kommer en bild på mina sadelgjordar.

sadelgjord nr 1, är den jag beskrev där uppe( Gera, made in germany)
sadelgjord nr2 är en sadelgjord jag fick med en sadel jag köpte, sadeldoktorn bara riste på huvudet o sa att en sådan ska jag INTE använda.( Equi-Guard, troligtvis gjord i länder som thaildand, och andra u-länder)
sadelgjord nr3. Fick jag med när jag köpte min nya jensensadeln, dock kasserade sadelgubben denna just för resåret.( jensen sadlegjord)

IMG_2151.jpg

Senast ändrad:

*KL*

Känner mig vansinnigt omodern här, men har i många år nu nästan enbart använt Bucas dressyrgjordar. Mjuka, i stoppad textil och utan resår. Har provat enstaka andra märken och modeller då och då men alltid bytt tillbaka ganska snabbt. Är väldigt nöjd med dem av flera olika anledningar, dels är de lätta att hålla rena och snygga (borstas av och slängs i tvättmaskinen), har aldrig haft problem med skavsår (trots hästar med mycket fullblodsinslag och extremt känsligt skinn), inga problem med kasande sadlar (trots runda, "cylinderformade" ponnyer) och dessutom är de förhållandevis billiga vilket varit en stor fördel då jag haft många hästar/ponnyer av olika storlek som krävt olika längder.

Kan köpa det som "Lancet" säger om riktigt hård resår, men i övrigt håller jag mig långt ifrån resårgjordar efter att ha sett stora, köttiga skavsår efter sådana... Hade dock tänkt investera i en ny lädergjord (med tillhörande sadelgjordstunnel i fårskinn) till nya halvblodet. Lär inte bli några större problem eftersom han har närmast perfekt sadelläge (tack och lov, för en gångs skull) och knappt hade behövt någon gjord alls för att hålla sadeln på plats. Blir alltså rent estetiskt som får råda, men det kommer i alla fall bli en enkel (klassisk), rak gjord, utan resår, men gärna med lite stoppning under.

Jag har en rak, tyg gjord typ :D

Jag har köpt den av en väldigt bra sadeldoktor, för att där är resår en den är stenhård, och sitter på båda sidor av gjorden, detta gör att resåret inte täjer sig som det gör med vanligt resår och eftersom resåren är så hård så töjer den sig endast när med hästens rörelser när den rör sig, men inte så att sadlen kan kasa..

sadelgjord nr3. Fick jag med när jag köpte min nya jensensadeln, dock kasserade sadelgubben denna just för resåret.( jensen sadlegjord)

Jag förstår inte hur du menar. Det du skriver först tolkar jag som att det skulle vara bra med resår. Sedan att sadelgubben ratade resårgjorden. Kan du förklara på ett annat sätt hur du menar att resår ska sitta och hur den ska vara? Eller tycker du att man inte ska ha resår alls?

/Maran som är lite trög ibland

Det är bra med VÄLDIGT hård resår, tar jag i allt jag kan så rör det sig bara lite, men ''vanlig** resår är inte bra av flera anledningar, knippningar, man kan få tryck av dem och sadlen kan lättare glida iväg.

Jag vill att resåren ska sitta på båda sidor för att då blir tryckpunkten utdelad mer än om den sitter på ett ställe.

Jo jag vill ha resår, men väldigt hård sådan..

hittar ingen bild på min favorit... köpte den på hästb*iten för många år sen... den var i läder med stadig resår i ena sidan... helt rak... dock har lädret töjt med åren o nu e den för lång....

så nu skulle jag vilja ha nåt liknande den här: (viktigt är att den är HÅRD resår... den jag har som nödlösning nu är alldeles för lös så jag skulle lika gärna kunna vara utan...)
235500.jpg

åååååh, en sån ser ut som ngt som skulla passa :) Märke på den?

Tack! Nu förstår jag hur du menar. Resår på båda sidorna eller på mitten tycker jag borde ge samma effekt när det gäller eventuell fördelning av tryckpunkt. Resåren på gjorden som jag visade bild på är hård.

Ibland undrar jag om resår på gjordar finns där för hästens bekvämlighet eller för att det ska vara lättare för ryttaren att spänna gjorden. Det är lätt att dra åt gjorden för hårt när det är resår. Egentligen är jag lite kluven till resår. Det kan vara en säkerhetsrisk också.

Jag åkte av en gång delvis pga resårgjord när hästen gjorde en oplanerad helomvändning. Gjorden var OK spänd, men gav med sig så att sadeln hamnade på sniskan. Detta hände dock med en allroundsadel och gjord med resår på ena sidan. Om det kan bli likadant med dressyrsadeln och dess gjord har jag inte utforskat ännu.;)

Hmm.. de sadelgjordar jag vill ha kostar ju tyvärr upp mot tusenlappen :(

Köpte därför en begagnad sadelgjord. Den har resår i båda ändar av spännerna, och är i syntet, rak hela vägen under magen.
Den är också utsvängd vid spännerna och har teddy på undersidan, så den inte ska skava på pållisen.
En råful sadelgjord, men han trivs med den och det är ju det viktigaste.

Jag har precis köpt en ny sadelgjord. Gick runt och kände på en massa olika märken på mässan i Gbg, men till slut blev det en Schumacher.

Underbart mjuk (och då menar jag riktigt mjuk)
Lite anatomiskt utformad, utan att vara sådär svängd.
Kände även på Prestige, men den var inte i närheten av att vara så mjuk. Albion var också jättemjuk, men slutade tvärt vid spännena (vill ha lite läder utanför, hmm svårt att förklara) och gillade inte riktigt utformingen lika mkt som på Schumachergjorden.

Bild:
http://www.schockemoehle.net/shop/images/0106896_gr.gif

Annars har jag haft en gjord från Knights, helt okej den också.
Dock så vill jag hellre ha lite läder utanför spännena (som på Schumacher-gjorden)
Bild:
http://www.allridsport.se/contents/media/l_Dressyrgjord anatomisk Knights.JPG

Och sedan är faktiskt den där dressyrgjorden i läder som Börjes ha, väldigt mjuk och fin i förhållande till sitt pris. Den är ju dock helt rak.

Jag har en lädergjord som är något "formad" (har inte tänkt på hur :p )
Den fungerar jättebra.

Skulle jag köpa en ny skulle jag däremot köpa en med resår eftersom det ger hästen mer frihet att andas om den skulle bli ansträngd.

På andra hästen har jag alltid haft en vanlig gammaldags rak sak som fungerat bra på henne.

Ok, bra att du förstod. Jag tror inte att den resåren på din är lika hård, ser ut som resår, den i min går i stort sätt inte att rubba..

Jamen, resår ser ut som resår. Om den inte gör det så är det inte resår utan någon annan typ av material. Däremot kan resårens töjbarhet variera beroende på hur den är gjord och hur sliten den är.

Om din resår är hårdare än min eller inte är omöjligt att uttala sig om utan att dra i dem IRL. Ärligt talat bryr jag mig inte heller om vem som är värst.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 983
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar