Så var det bara sadelgjorden kvar...

malinsky

Trådstartare
..å nu har jag varit och tittat...

...å tittat....

....å tittat...

det finns ju en del modeller att välja mellan. Svängda, raka, med hel resår, resår på sidorna, resår på bara en sida, eller ingen resår alls :crazy:

Vilka gjordar föredrar ni och varför?
Har ni bilder på sadelgjordarn?
Vilket märke?

Länka gärna till de ni gillar, och som sagt motivera gärna.

Den sadelgjord jag hade till min förra sadel var formad som en "barbapappa" typ ;) (som de flesta ser ut) det var resår hela vägen från spänne till spänne vilket gjorde att den drog sadeln framåt på min häst.

Hjälp mig i gjord-djungeln!! Det enda jag vet är att jag inte vill ha en med hel resår...

*suck*

Sv: Så var det bara sadelgjorden kvar...

Jag har en svängd men är inte riktigt nöjd. Passar bara hästar där gjorden har tendens att ligga längre fram än sadeln. Anläggningsytan på den svängda blir så att den trycker mer framtill än baktill på gjorden.

Hoppas du förstår vad jag menar. Jag skulle rekomendera en vanlig "formsydd" om du inte har några direkta problem med sadelläget!

Lycka till!

jag rekommenderar:
om du inte har problem med panik -----> utan resår
annars -----> resår i båda ändor
(bara i en ända, duktigsadelgubbe förklarade, drar sadeln lätt på sniskan. det hände med min förra i allfall)

Jag har en sådan här: http://www.willab.se/hansbosport/images/742006.JPG

Jag gillar den gjorden därför att den är stabil, sitter där den ska och att det är resår på mitten. Resår kan alltså inte dra sadeln på sniskan, men det blir ändå lite flexibilitet i gjorden. Dessutom var priset trevligt, ca 400 kr på EKO.

Jag har en svängd men är inte riktigt nöjd. Passar bara hästar där gjorden har tendens att ligga längre fram än sadeln. Anläggningsytan på den svängda blir så att den trycker mer framtill än baktill på gjorden.

Hoppas du förstår vad jag menar. Jag skulle rekomendera en vanlig "formsydd" om du inte har några direkta problem med sadelläget!

Lycka till!

Jag tror att en sådan skulle anatomiskt ligga bättre på min häst, han har ganska kort bit där det är "plant" (eller hur jag nu ska beskriva) sen kommer magen som gör att gjorden ofta åker fram. men är de inte att rekommendera? Kanske ska titta på "vanliga" formsydda ändå.. Han har ju haft en formsydd, som åkte fram, men det trodde jag berodde på att det var hel resår, alltså hela vägen från spänne till spänne...

Jag tror att en sådan skulle anatomiskt ligga bättre på min häst, han har ganska kort bit där det är "plant" (eller hur jag nu ska beskriva) sen kommer magen som gör att gjorden ofta åker fram. men är de inte att rekommendera? Kanske ska titta på "vanliga" formsydda ändå.. Han har ju haft en formsydd, som åkte fram, men det trodde jag berodde på att det var hel resår, alltså hela vägen från spänne till spänne...

njaaa, men vänta lite. Om det är så som du beskriver så skulle nog en svängd vara perfekt. För om magen kommer precis där gjorden ska ligga så formar sej den svängda bättre. Altså då trycker ju gjorden mer jämt över hela dess yta.

Såå svårt att förklara detta, men den ligger lite fel på min häst för gjorden har en ganska stor plan yta att ligga på och då trycker den svända mer framtill ju.

Du kan ju låna och prova, och byta om det ser fel ut!

:) ok, jag ska testa i första hand en svängd! Tack för all hjälp!

/Malin

ÅÅÅH! Stopp i backarna!

Har både långa o korta svängda gjordar.

Det blir alldeles för stort punkttryck på den främre sidan av gjorden på bröstbenet.:mad: :devil:

Den somMara n visar är väl hård o bred.
Den som Yelly visar har jag oxå. Den är helt Ok

Jag har många olika varianter o oftast har det visat sig att billig fakiskt är bäst.
den för nästan 2000 fick min val. panikångest av.
Den bör vara kroppsformad med resår i en eller båda sidorna

Vilken än som du köper( kort gjord) bör vara förlängd från spännet -till kanten.

yelly.. har h*n visat ngn?
Är inte svänga ngt bra?
Vad menar du med förlängd till kanten.. har du bild att visa, fattar inget

MEN PASSIEREN PASSADE!! OCH JAG SITTER KANON I DEN :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Neopren gjordar är bra!
ger inte skav om man sköter dem...

Vad skönt:) ligger den kvar där den ska oxå?

Tycker inte alls om de svänga- fastän tanken var god.

Menade Orions.

På länken ovan- bild ett -visar när gjorden går upp en bit ovanför spännena.

Jag har en sån här http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/4223.jpg

Köpte den för att den är billig och väldigt mjuk och fin. Ingen av mina hästar klagar iaf:p

Min ser ut så, men har aldrig handlat på börjes:confused:
Mjuk o skön är den i alla fall och inte jättedyr heller. Jag letade länge efter en mjuk bekväm lädergjord. Hade lånat en M&N länge som såg ut så och var mjuk o skön och sen när jag skulle lämna tillbaka den så hittade jag denna iställlet, likadan o lika mjuk men billigare:idea:

Jag har flera liggande som jag inte gillar för att de är för hårda eller skaver osv, man borde kanske sälja :confused:

ÅÅÅH! Stopp i backarna!

Har både långa o korta svängda gjordar.

Det blir alldeles för stort punkttryck på den främre sidan av gjorden på bröstbenet.:mad: :devil:

Den somMara n visar är väl hård o bred.
Den som Yelly visar har jag oxå. Den är helt Ok

Jag har många olika varianter o oftast har det visat sig att billig fakiskt är bäst.
den för nästan 2000 fick min val. panikångest av.
Den bör vara kroppsformad med resår i en eller båda sidorna

Vilken än som du köper( kort gjord) bör vara förlängd från spännet -till kanten.

Njää, jag har ju inte visat någon bild.

Men som vi skrev så trycker ju den svänga gjorden mer framtill, men bara om den sitter på en häst som den inte passar på ju. Man ser ju snabbt när man provar om den trycker mer framtill än bak!:D

Har en sådan, fast inte köpt på Börjes utan på Kings utförsäjning.
Jättemjuk och trevlig gjord, dessutom billig!

Tack, ja jag är jätteglad att äntligen hittat rätt. Det tog ett tag... :(

Så var det "bara" hoppsadel kvar då.. men nu har jag ju en ialla fall..

Jag kan varmt rekommendera Schumachers gjord, den som är anatomiskt formad alltså bred på mitten och smalnar av mot ändarna - den är förlängd från spännet så som axel pratade om och har lagom elastiskt resår i båda ändarna (skulle aldrig sätta utan resår på mina hästar) + att dom är de mjukaste jag tagit i! Har en bakåt skuren till en av hästarna men den gillar vi inte alls, så det blir till att skaffa ny. men smaken är ju som baken :p

Jag fick lära mig av vår sadelmakare att man inte ska ha gjordar med en "smalrem" fast sydd ovan på (iallafall inte osm på nått sätt leder till spännena) för då luras man och anläggningsytan blir bara lika stor som remen är bred! Som exempelvis "Marans" gjord! (sorry maran!) Samma sadelmakar rekomenderade sjord med typ magplatta på till hästar som inte kunde låta sadeln ligga still på sig!

Kolla in schumacher du! Lycka till!

/Z.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 983
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar