Så var den dagen förstörd

Glimfeather

Trådstartare
Nu står lillhunden inte högt i kurs kan jag säga! Idag är han billig! Jag kan tänka mig att betala för att bli av med honom. Nån som vill ha en ouppfostrad beardis som blir 2 nästa vecka?

Började dagen med att borsta min äldste och eftersom Gandalf inte kan hantera att jag pillar med Sirius så fick jag dela av huset (bor på 15 kvadrat och det regnade ute) med kompostgaller. Gandalf skällde och skällde och skällde. Borstade väl en timme och han skällde hela den tiden. Sedan lyckades han välta kompostgallret och eftersom Sirius är så rädd för det hade jag inget annat val än att öppna dörren och fösa ut båda. Då brakade det lös, men jag fick stopp på det genom att kasta en bytta vatten på dem.

Gandalf hade såklart fått två hål i benet (ja, alltså i huden). Men veterinären sa att det inte var någon fara och jag skulle bara försöka hålla det rent och klippa bort pälsen runtom. Och det är ju lättare sagt än gjort med det odjuret! Satte munkorg och fick tillslut ta hjälp av en av stalltjejerna som höll fast honom så jag fick klippt bort och tvätta och skölja med koksalt.

Nu ligger han här med strumpa på benet. Jag som skulle på långpromenad :mad: Jag jobbar med Gandalf hela tiden, var bra längesen han jagade bilar nu och allt går jättemycket framåt, han älskar träningen och gör allt! Har till och med kontakt med hundpsykolog. Men han är fortfarande så jäkla jobbig när jag ska hålla på med Sirius. Jag blir så ledsen och känner mig bara kass när sånt här händer. Satt och lipade förut när jag inte ens fick göra rent såret. Det tar ju tid såklart, det fattar jag ju. Men ibland blir man så trött!

Nu märker man hur lätt man hade det med Sirius, den hunden har det aldrig varit några problem med, startar aldrig ett bråk, går lös överallt. Nu ligger han utanför på gräsmattan i blåsten och njuter. Gullehunden :love:

Senast ändrad:
Sv: Så var den dagen förstörd

Usch det låter som att du har fullt upp! En tanke som slog mig var hur du hanterar Gandalfs 'svartsjuka'? Har du provat att ge honom någon rolig sysselsättning som en avledning när du pysslar med den andra hunden? T ex ett smarrigt ben eller grisöra som han kan koncentrera sig på istället för att stissa upp sig och söka din uppmärksamhet.

Tråkig historia:smirk:

Det låter som om Gandalf inte kan finna sig i att du tar hand om Sirius och att han helt enkelt behöver lära sej att inte alltid får upp märksamhet. Jobba mycket med "av och på knappen" med honom, är det något jobb så är man koncentrerad,är de inget jobb vilar man.
Börja korta stunder med att pyssla med Sirius i Gandalfs närvaro. Låt Gandalf få något gott som föregående skrev och det är bra om han gått en lång promenad innan så att han är lite trött.Då känner han att han också finns :)

Jo, det är just detta jag håller på med. Men jag måste ju ändå borsta Sirius. Han kan hantera att jag klappar och grejar, men när jag ska ha upp honom sängen (ja, jag borstar Sirius i sängen, byter sängkläder efteråt ;)) eller ta upp honom i knät så blir han helt knäpp. Har som sagt kontakt med en hundpsykolog. Men det tar ju tid.

Ush, nu sitter Sirius vid dörren och är jätteledsen. Han vill inte alls vara inne med Gandalf. Har just varit ute och gått spår med honom, men Gandalf är alldeles för halt för det så han får vila idag.

Jag ska tvätta såren två gånger om dagen sa veterinären, men jag kommer inte åt att ens tritta på såren! Skulle byta strumpa, men när jag väl fick av den, så fick jag inte på en ny. Han blir pissarg! Får väl bara hoppas på att det läker i alla fall. En det slutar väl med ett veterinärbesök i alla fall. Helskotta att jag inte har nån tratt.

Nu sover han, har sovit mest hela dagen. Är jättehalt, kanske inte så konstigt iofs. Men skulle vilja ta tempen på honom, men det får jag inte. Blir så trött. Vill ju bara hans bästa.

Nu sover han, har sovit mest hela dagen. Är jättehalt, kanske inte så konstigt iofs. Men skulle vilja ta tempen på honom, men det får jag inte. Blir så trött. Vill ju bara hans bästa.

Låter som att du har en jobbig situation. Jag vet inte vad mer jag ska säg än att träna, träna, träna. Om du har hjälp av kunnigt folk och det går i rätt riktining är det bara att fortsätta kämpa på, även om jag förstår att man tröttnar ibland.

Ang. tempen, så vadå får inte? Det är väl bara att göra! På med munkorg och håll fast hunden. Det går ju fort och kan vara viktigt att veta hur det står till med hans temp. om han skulle bli sämre. Tyvärr låter det lite som att du inte ställer några krav på hunden när det kommer till hanteringen. Var lugn och mjuk, men bestämd. Låt honom inte vinna genom ilska.

Lycka till!

Jodå, ajg ställer allt krav på honom och har munkorg. Men jag kan helt enkelt inte hålla honom när han ålar, skriker, hugger och flaxar med benen samtidigt som jag ska få in termometern. Han gör alltså allt för att slippa. Han är ju relativt stor också. Men en kompis kommer på besök strax, då ska hon få hjälpa mig att hålla :) Men han är pigg och glad och som vanligt förutom att han inte vill gå på benet då. Just nu morrar han åt datorn som skäller lite. Såret ser också fint ut, har slutit sig och är inte rött eller så.

Det är ju samma med borstningen och kloklippningen, men där har jag hjälp av uppfödaren, så det går allt bättre :) Han har ju tyvärr inte blivit så hanterad i sitt förra hem så allt är jättekonstigt för honom nu när jag ska försöka behandla honom som en hund.

Okej, jag förstår. Det blir nog bra när du får hjälp!
Visste inte att det var en omplaceringshund utan hanteringsvana, utan trodde att det var mer allmänt strul.

Lycka till hur som helst!:)

Tack ska du ha :) Jo, jag har bara haft honom i två månader så allt är nytt för honom. Men ibland tappar man ju tålamodet och det hatar jag mig själv för :crazy:

Vill bara hälsa att idag ser såret jättefint ut, han är mycket mindre halt än igår, och han är pigg som vanligt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 922
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka