Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?
För att svara på din fråga..
NEJ på ridskolor lär man sig INTE att sadla ordenligt, man lär sig däremot att lägga den alldeles för långt fram (även ridlärare sadlar fel, sedan förstår de inte varför de måste saddla om mitt under lektionen pga av att allaas sadlar har kasat fram och tippar över manken..), man lär sig även att linda benen inkorrekt (man ska tydligen inte linda kotan), man lär sig att inte kratsa hovarna för ordentligt (för det sliter på hoven och lite skit är alltid bra..), man lär sig att en tjock häst som inte rkar så mycket ska ha så lite grovfoder som möjligt (max 4 kg hö för stor häst, 2 kg hö för ponny) och mycket kraftfoder (mins 2 kg om dagen), man lär sig att man inte ska använda för mycket reflexer (man vill ju inte blända trafikanterna), och man lär sig framförallt att det är helt ok med mer eller mindre högljudda utbrott kring hästarna..
Sen ska vi ju absolut inte gå in på vad de lär sig ang. ridning..
Nej tacka vet jag när ridskolorna hade välutbildad personal och hade som största mål att få välutbildade hästkunniga elever, INTE att lura dem på så mycket pengar som möjligt!!
Vet att det fortfarande finns några få ridskolor som faktsikt är bra, men tyvärr fins det många många fler som är rent skit!! Har själv besökt en hel del ridskolor pga syskon, bekanta etc. och blir alltid lika förbannad efter ett sådant besök. Sj¨lv gick jag på den där gamla hederliga sortens ridskola, ¨som ägdes av en person med ett brinnande hästintresse, inga direkta nybörjar hästar utan man fick lära sig rida ordentligt istället och passade inte så fick man sluta (ingen galopp där inte om man inte hade ridit i minst 2 år och kunde kontrollera hästen i skritt och trav) numer förväntas det (FRÅN FÖRÄLDRA OCH BARN) att man ska galoppera redan 2:a gången..
sorry långt inlägg men väldigt irriterad på dålig hästkunskap