Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?
Ja det är verkligen jätte vanligt att sadeln ligger på bogbladen
Jag tror att det hela handlar om att folk inte kan hästens anatomi, och att det tyvärr är så att på ridskolor struntar många elever att gå på teorilektioner för det är ju sååååååå tråkigt.
På den ridskola jag jobbade på skrevs det aldrig in när det var teorilektioner för då kom bara en eller två elever ibland ingen alls
Det är så tråkigt att det har blivit så många som håller på med hästar enbart för ridningens skull
de har ingen kunskap alls om hästens behov utan de ska bara rida.
Tyvärr är många ridskolor dåliga på att undervisa också, de visar sadling och tränsning men förklarar inte hur de gör och varför.
Jag är så glad att jag vågar lära mig nya saker och inte är kvar i att "så har jag alltid gjort" tänkandet.
Det mest skrämmande är ändå säljare som går ut med att deras sadel passar alla hästar
man ska ju kunna lita på vad säljare i affärer säger tycker man.
Jag provade ut en sadel en gång och sadeln jag provade satt bra men jag behövde större sits, jag frågade då om jag kunde lämna tillbaka den om den inte passade men det fick jag inte:smirk: sadeln i storleken större satt givetvis inte bra så det var bara att sälja den vidare.
Enligt personalen så gjorde sits storleken ingen skillnad men visst gör den det!
Ibland längtar jag tillbaka till den tiden då man trodde på fullaste allvar att sadeln som man själv satt bra i var bra
men jag vet att mina hästar är tacksamma att jag inte lever kvar i den villfarelsen.
Den hästen jag har nu har sitt sadelläge så långt bak att det är svårt att hitta bra läge på sadelgjorden istället
kan ju bara tänka mej hur många timmar hon har gått med sadeln på bogbladen istället för ryggen