Så vad ska jag bli nu då?

Jag menar helt enkelt att sånt man brinner för, om man är en sån som brinner, inte motsvaras av befintliga yrken och försörjningsmöjligheter.

Arbetsmarknaden är ju i vår form av samhälle inte heller alls till för att vi ska få göra det vi brinner för.
Även jag har träffat en hel del som brinner för sina jobb. Sen finns det såklart en del som inte gör det och det är ju tråkigt.

Även jag har träffat en hel del som brinner för sina jobb. Sen finns det såklart en del som inte gör det och det är ju tråkigt.
Jag skrev ju inte att ingen brinner för sitt jobb, bara att jag tror att många/de flesta inte gör det.

Det kan ju ha många förklaringar. Alla människor "brinner" inte överhuvudtaget. Det är nog en fråga om personlighet.

För mig är det inte självklart att det är önskvärt att brinna för sitt jobb. Lönearbete är att någon köper vår (arbets)tid. Varför ska vi brinna för det?

Och en del jobb, jag vet inte. Mitt (vuxna) barn jobbade förut med disken i storkök. Ett mycket viktigt arbete som MÅSTE utföras. Men varför skulle någon människa brinna för det? Det räcker väl om man inte vantrivs.

För mig är det inte självklart att det är önskvärt att brinna för sitt jobb. Lönearbete är att någon köper vår (arbets)tid. Varför ska vi brinna för det?
Livet blir så lätt, trevligt och behagligt om man får göra något som man verkligen vill göra och kan försörja sig på det.
Då så behöver man ju inte störa trevlig och stimulerande verksamhet med något som man inte får ut något av på det rent personliga planet.

Om jag vore som du skulle jag börja med ett naturvetenskapligt basår (heter det så?). Man får lära sig en massa och även om det inte leder vidare så är det kul i sig. Samtidigt får man en bas att stå på som man kan utnyttja nu eller senare. Sen finns det en viktig sak till. Du kommer att träffa en massa människor, en del funderar som du, en del vet precis vad de vill, ni kommer att stöta och blöta detta, du kommer att få massor med uppslag och kunskap om olika yrken som du inte har tänkt på eller kanske inte ens känner till. Jag ser bara vinster med det, för någon som inte är bunden av försörjnings- eller tidspress. Hade gärna gjort det själv :)

De flesta jag känner brinner inte för sina jobb. Inte jag heller. Men jag är inte en 'brinnande' person;)

Har alltid velat bli ssk men valde i sista stund att gå till bioanalytiker (biomedicinsk analytiker i sve). I mitt tycke passligt med kundkontakt. Hade nog inte orkat som ssk.

Vården har ju gnagt i bakhuvudet sedan jag valde omvårdnad på gymnasiet första gången efter PRAO på sjukhus i nian (fast USKa var FEL).

Tänk om någon hade facit...

Läs basåret skulle jag säga, då kan du fundera lite till, och det är bra att ha med i bagaget eftersom du får en bredare bas.

Annars kanske farmaceut?,
eller om du gillar att stå på labb biomedicinsk analytiker, då kan du också jobba med IVF ;)
Ambulanssjuksköterska?

valen är oändliga ;)

När jag valde utbildning för tre år sedan tänkte jag såhär:
*Jag ville ha en kortare utbildning, för att bli klar innan jag fyllde 30.
*Jag ville utbilda mig till ett jobb med olika möjligheter, det skulle gå att jobba på lite olika ställen.
*Jag ville få "en titel" och en utbildning som faktiskt ledde till ett yrke.
*Jag ville att detta jobbet skulle vara möjligt för mig att jobba med tills jag går i pension.
* Det skulle finnas efterfrågan efter yrket på arbetsmarknaden.

Jag sökte in till apotekstekniker och hälso- och sjukvårdsadministratör. Valde sedan hälso- och sjukvårdsadministratör och jobbar idag som medicinsk sekreterare.
Jag trivs fint med mitt jobb, detär kanske inte något jag brinner för på det sättet, men på min nuvarande arbetsplats (akutmottagning) passar det mig utmärkt då det är hög puls och mycket adrenalin vissa dagar/stunder. Jag tänker att när jag blir äldre kanske jag byter inriktning mot något lugnare.
Så mitt tips är att försöka stapla upp lite vad du vill och vad du värdesätter med din utbildning/framtida jobb för att lättare kunna välja inriktning senare.:up:

Läs basåret skulle jag säga, då kan du fundera lite till, och det är bra att ha med i bagaget eftersom du får en bredare bas.

Annars kanske farmaceut?,
eller om du gillar att stå på labb biomedicinsk analytiker, då kan du också jobba med IVF ;)
Ambulanssjuksköterska?

valen är oändliga ;)

Ambulans är definitivt något jag funderat på mer än en gång.

När jag valde utbildning för tre år sedan tänkte jag såhär:
*Jag ville ha en kortare utbildning, för att bli klar innan jag fyllde 30.
*Jag ville utbilda mig till ett jobb med olika möjligheter, det skulle gå att jobba på lite olika ställen.
*Jag ville få "en titel" och en utbildning som faktiskt ledde till ett yrke.
*Jag ville att detta jobbet skulle vara möjligt för mig att jobba med tills jag går i pension.
* Det skulle finnas efterfrågan efter yrket på arbetsmarknaden.

Jag sökte in till apotekstekniker och hälso- och sjukvårdsadministratör. Valde sedan hälso- och sjukvårdsadministratör och jobbar idag som medicinsk sekreterare.
Jag trivs fint med mitt jobb, detär kanske inte något jag brinner för på det sättet, men på min nuvarande arbetsplats (akutmottagning) passar det mig utmärkt då det är hög puls och mycket adrenalin vissa dagar/stunder. Jag tänker att när jag blir äldre kanske jag byter inriktning mot något lugnare.
Så mitt tips är att försöka stapla upp lite vad du vill och vad du värdesätter med din utbildning/framtida jobb för att lättare kunna välja inriktning senare.:up:

Medicinsk sekreterare har jag också funderat på men det faller lite på att det oftast är "kontorstider" som jag har svårt för. Men att hålla ut till pension är definitivt med på kartan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
816
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 218
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 249
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V