Så trött på blöta och tunga täcken...

amalia

Trådstartare
Ja nu när det regnar så mycket sätts regntäckena verkligen på prov... Fick igår inse att mitt gamla bucas som följde med hästen verkar ha gett upp. Har ett från hööks (det blåa thermo master) som gör sitt jobb men tar en evighet på sig att torka. Tyvärr har vi ingen bra plats att torka täcken på i mitt stall utan täcken hänger på täckeshängaren utanför boxen.
Därför är jag nu ute efter ett bra regntäcke som torkar snabbt!!
Tips mottages tacksamt!

Sv: Så trött på blöta och tunga täcken...

De som torkar snabbast borde ju va de som är regntätast eftersom mest mängd vatten borde rinna av dem. Så prova ett horseware.

Sen det som gör att täckena torkar är ju att vattnet antingen rinner av neråt (dock inte så troligt), eller att vattnet avdunstar uppåt. Så egentligen är det nog inte så god ide att försöka hitta ett täcke som torkar lätt, utan försök hitta bättre torkmöjligheter. Lycka till.

Sök efter de med teflonbelagd yta! Där rinner vattnet av i större omfattning, dvs vattnet sugs inte upp av yttertyget utan vattendropparna rinner av. Således torkar de fortare, och är inte heller lika tunga.

Jag använder Horse Savers teflonbelagda, och valackens med några år på nacken är söndertvättat, stoets är nyare och inte förstört i tvättmaskinen. Och det är STOR skillnad på både hur fort de torkar och tyngden. De har samma storlek så täckena ska väga exakt lika mkt. Men när de varit ute en dag i regn så är valackens mycket blötare, tyngre och har sugit åt sig mer vatten i yttertyget.

Kan ju vara så att ditt Bucas behöver impregneras?

Tror inte det hjälper. Som tidigare skrivit beror på det på tyget. Bucas yttertyg suger åt sig större mängd vatten och tar tid att torka, även med bra torkmöjligheter. Det bucas jag hade förrut tog ca 2 dygn att torka när det var sprillans nytt och då hängde det lufigt på galge! Mitt svea sverigetäcke var likadant.

Leta efter ett teflonbelagt som tidigare tipsat om!

//Alice

Tyvärr finns det inga bra torkmöjligheter i stallet. Så det vore i så fall att ta med hem och hänga upp i badrummet över natten, tror dock inte att sambon skulle uppskatta detta:D

leta efter ett billigt torkskåp, brukar finnas på blocket t.ex det kanske är värt en tusenlapp att kunna ha ett torkskåp antingen i sadelkammaren eller i stallet nånstans..
torkar man vanlig tvätt så tar det 1 timme att torka i torkskåp, ett täcke bör väl inte ta mer än 2 timmar kanske.. det enda som blir är att det luktar otroligt äckligt av torkad hästsvett (värre än blöt hund) så montera en bit fläktrör som leder fuktig varm luft direkt ut..

och när ni väl har ett torkskåp i stallet kommer du att undra varför ni inte köpt ett tidigare :D

och förresten, ni kanske är fler i stallet så ni kanske kan dela på kostnaden?

Teflonbelagda täcken är allra bäst, som att hälla vatte på en gås bokstavligt talat, det bara rinner av.

Har ett Horse Saver, det är helt super :bow:

Är det bara jag som helt enkelt låter regntäcket torka direkt på hästryggen?! (detta täcken som är blöta bara på utsidan då)

Visstvisst, det sker på bekostnad av lite energi hos hästen - men har den stått ute i regnet hela dagen så står den nog ut en liten stund till med täcket på.. Hellre det än att sedan på morgon behöva lägga på ett täcke som är kallt och fuktigt (och då också på insidan)!

Finns en bra täckesgalge att köpa. Var det på ladugårdinrede tro?? Täckena hänget bättre o tar mindre plats. Annars är det ju bra att låta täckena torka direkt på hästen..

Tråkigt när det är så. Det värsta är ju att så fort du tar av täcket från hästen så går vätan igenom helt och det tar evighet att torka.

Ska du ha ett som vätan inte går in i alls får du skaffa ett täcke i galon men det lär inte vara så bekvämt eller rörelsefrihet kanske. Och ingen andasfunktion...

Ni har inte möjlighet att skaffa ett litet värmeelement som kan stå på och blåsa varmt på täckena på nätterna?
Det hade vi i ett stall jag stod i förut.

Skaffa täckestorkrum!

Behöver inte vara alls speciellt avancerat, ett värmeelement som blåser lite varmluft och krokar i taket att hänga täckena i så de hänger fritt.

ALLA täcken torkar över natten då. Förstår inte hur man står ut i stall utan täckestorkmöjlighet :crazy:

Förstår inte hur man står ut i stall utan täckestorkmöjlighet :crazy:
Tro mig det gör man,finns "viktigare/värre" saker att oroa sig över än att ha ett torkrum för täcken...

sen är det Inte så lätt att skaffa ett torkrum (spc. om det redan inte ens Finns en sådan möjlighet från början) ,isynnerlighet inte när man står i ett stort stall såsom jag gör-snart kommer det bli ca 50 hästar där,skulle då alla "vi" slåss om att få hänga våra täcken på tork i ett litet tork utrymme?:crazy:
folk skulle ju kasta sig som Gamar över dom och hänga Alla sina täcken där och alltid ha "första tjing"...
3e världskriget skulle bryta ut:angel:

Visst det är en helt annan femma om man står i ett såpass litet stall som du gör,för då kan man lätt fixa 2-3 krokar per häst (typ) och alla vet vilket täcke är vems etc. och man kommer överens med alla då man är en sån liten grupp som ska samsas om platsen...men om man står i ett så stort stall som jag gör-ja som jag sa;3e världskriget skulle bryta ut:smirk:

så det enda alternativet man i stort sett har är väl att ha andra täcken på lager som man kan använda sig av medans det "ordinarie" täcket torkar-så gör iaf vi och då vart det problemet löst:idea:

Senast ändrad:

Skaffa täckestorkrum!

Behöver inte vara alls speciellt avancerat, ett värmeelement som blåser lite varmluft och krokar i taket att hänga täckena i så de hänger fritt.

ALLA täcken torkar över natten då. Förstår inte hur man står ut i stall utan täckestorkmöjlighet :crazy:

När man står som innackorderad så är det inte bara att skaffa, då får man rätta sig efter stallägarens regler eller flytta. Kan även tillägga att det är ont om bra stallplatser i min kommun...

Tyvärr finns det inte plats eller möjlighet för torkskåp...

Är det bara jag som helt enkelt låter regntäcket torka direkt på hästryggen?! (detta täcken som är blöta bara på utsidan då)

Visstvisst, det sker på bekostnad av lite energi hos hästen - men har den stått ute i regnet hela dagen så står den nog ut en liten stund till med täcket på.. Hellre det än att sedan på morgon behöva lägga på ett täcke som är kallt och fuktigt (och då också på insidan)!

Problemet är att det blir för varmt för hästen att stå med utetäcke på hela natten i vårt stall...

Har ett Bucas Irish turnout, det har än så länge inte släppt igenom en droppe vatten.

Våra hästar kommer ju in på eftermiddagen, är täcken blött på utsidan då så får d sitta kvar tills kvällssfodringen, då tas det av. Har ett Amigo från horsewear, jättebra, billigt å kanon passform. Det suger inte alls åt sej som tex bucas!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept... 2
Svar
21
· Visningar
3 596
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning Suck och stön, mina hästar är hopplösa. Kaela har nu haft sönder båda sina regntäcken, båda nyinköpta från Hööks i år. Thermo... 2
Svar
23
· Visningar
2 241
Senast: fettso
·
K
Utrustning Jag vet inte om den här tråden ligger rätt eftersom det är utrustning under ridning, men eftersom ponnyerna skall ridas och det är då...
Svar
17
· Visningar
1 445
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31