Så travade dom

K

Katjana

Min mamma har flera islänningar och några av dem har lite svårt för traven, heller de väljer tölt/grisepass framför trav.

För ett tag sen fick jag hem min vbl-travare och hon har gått med två av mammas hästar en tid nu. Min dam älskar att trava :angel: och väljer alltid den gångarten i hagen när hon busar heller komer när man visslar.
Gissa vad islänningarna gör nu? Jorå, dom travar runt efter den stora damen som två små mini-travare.
Mamma trodde inte sina ögon :D

Så säj inte att hästar inte härmar och ni som har samma "problem" som mamma, låna en travare i ett par veckor ;)

Sv: Så travade dom

Jag har också lagt märke till att de gärna "härmar" när det gäller gångarter.
När min killes pålla är svår att få i galopp(hon drar gärna iväg i pass), galopperar jag bredvid eller framför med min pålle, gärna på att underlag som gör att stegen hörs tydligt.
Det verkar som om detta hjälper för att hitta galopptakten hos passtanten!

Katjana skrev:
Så säj inte att hästar inte härmar och ni som har samma "problem" som mamma, låna en travare i ett par veckor ;)
Det var lustigt!

Man får bara se till att inte låna ett varmblod som han jag skötte för 15år sen.... han grisepassade nämligen väldigt gärna!! :D ;)

Ha ha, har faktiskt ett liknande fall här hemma, ett 5 gångssto som töltar och travar i hagen när hon går med 4-gångarna (råkar ha fler 4-gångsridhästar som går ihop), men när hon gick med mitt andra 5 gångssto så var det full galopp och passläggningar, travade i stort sett aldrig och tölten såg man heller inte till! Spännande fenomen!

Det kan ju förklara varför kompisens häst inte fick till ökad tölt när jag red i galopp brevid.
Min häst kan inte gå i ökad tölt, så det var för att vara lite draghjälp till den andra hästen, men den gick över i galopp istället.

Jag får väl skaffa en travare till min unghäst och hoppas på att den har större inverkan än travande islandshästkompisar.

Skritt, tölt, galopp och grisepass, räknas det som tre eller fyra gångarter?

finns det en shettis som går med islandshästarna i hagen .. han har lärt sig attt tölta

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka