så svårt att välja kraftfoder

Hellena

Trådstartare
Jag tycker att det är jätte svårt att välja kraftfoder.. nu står jag mellan dynavena eller mitavite cool performance... hästen är en 5årig dressyrhäst som ska ut och tävla i vår.. han är lite lat.. men har mycket energi ute i skogen..
någon som har erfarenhet av dessa? jag har fodrat med dynavena förr på en unghäst, det va skit bra.. men jag har hört att mitavite ska vara bra också..

Sv: så svårt att välja kraftfoder

Är de likvärdiga i näringsinnehåll i dessa två? Något som passar bättre med ditt grovfoder än det andra? Vitaminer/mineraler som passar bättre med grovfodret i det ena eller andra?

*KL*

Om hästen ska tävla i vår är det väl enkelt, mitavite skulle jag inte ge till en tävlande häst.

Sen håller jag med lovisaeleonora - vilket passar ditt grovfoder bäst?

Jag förstår inte riktigt vad det är som är svårt? Vad är det som fattas från höet och hur mkt? Dynavena och Mitavite har ju helt olika innehåll i sina foder.
Dynavenas Cool-produkt innehåller ca 10,5 MJ medan Mitavites Cool Performance innehåller 17,8 MJ. Proteinkvoten i Mitavite Cool Performance är ca 7 medan Dynavena Cool har en kvot på 6,4.

Det borde inte vara så svårt att välja eftersom fodersorterna är så olika. Eller har jag missförstått dig?

Mvh JV

Jag tycker att det är jätte svårt att välja kraftfoder.. nu står jag mellan dynavena eller mitavite cool performance... hästen är en 5årig dressyrhäst som ska ut och tävla i vår.. han är lite lat.. men har mycket energi ute i skogen..
någon som har erfarenhet av dessa? jag har fodrat med dynavena förr på en unghäst, det va skit bra.. men jag har hört att mitavite ska vara bra också..
Kontrollera först vad ditt grovfoder innehåller och välj kraftfoderblandning vid behov utefter grovfodrets näringsinnehåll. Inte helt omöjligt att din häst tycker att det är dötråkigt att gå på ridbanan och därför är slö där men pigg ute. Prova att göra lite omväxlande övningar så kanske hästen piggnar till även på banan. För något "pigg-på-ridbanan-kraftfoder finns inte;)

*KL*

Om hästen ska tävla i vår är det väl enkelt, mitavite skulle jag inte ge till en tävlande häst.

Sen håller jag med lovisaeleonora - vilket passar ditt grovfoder bäst?

Hej

men varför används mitavite om det inte är tillåtet.. det står ju att fler svårklass ryttare använder det..?

Jag förstår inte riktigt vad det är som är svårt? Vad är det som fattas från höet och hur mkt? Dynavena och Mitavite har ju helt olika innehåll i sina foder.
Dynavenas Cool-produkt innehåller ca 10,5 MJ medan Mitavites Cool Performance innehåller 17,8 MJ. Proteinkvoten i Mitavite Cool Performance är ca 7 medan Dynavena Cool har en kvot på 6,4.

Det borde inte vara så svårt att välja eftersom fodersorterna är så olika. Eller har jag missförstått dig?

Mvh JV

hej

jag är så jävla dålig på foder, man litar ju blint på försäljaren. Jag har inga värden på ensilaget tyvär. Man har ju sett massa i ridsport nu om att det står på påsarna att man ska ge alldeles för mycket än vad som behövs.

tack för ditt svar.. är helt förvirrad ändå..

jag är så jävla dålig på foder, man litar ju blint på försäljaren

Det är aldrig försent att lära sig. ;)
Finns en del bra litteratur att läsa för att få en bra grund att stå på som t ex Christina Plancks "Hästens näringsbehov och utfodring".

Det finns också oberoende foderrådgivare som inte är kopplade till något fodermärke. Dock kommer de alltid fråga efter höanalys för att kunna hjälpa dig.

Här kan du också hitta bra info: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

Jag har inga värden på ensilaget tyvär.

Att göra en grovfoderanalys är enkelt och kostar ca 500 kr. Bara att googla på "foderanalys" så får du fram olika ställen.

Hej

men varför används mitavite om det inte är tillåtet.. det står ju att fler svårklass ryttare använder det..?

Endera använde dessa det INNAN gamma oryzanol hamnade på FEI-s förbjudna lista, eller så använder de det - men inte till sina tävlande hästar.

Reklam är just reklam, och säger långt ifrån allt.

Riskli ÄR ett bra foder i vissa situationer och till vissa hästar, men det har baksidor med, och det är inte ett bra foder till alla hästar (inte ens alla som inte tävlar).

Analysera ditt grovfoder, och så räkna ut vad som saknas utifrån höet, sen väljer du foder utefter det. Och struntar i reklamen =)

jag har mailat peronen som säljer metaviten.. bara för att kolla.. men det lutar ju åt att det blir dynavenan... helt klart!

Vad är det du vill kolla menar du?

Risklifoder innehåller ett ämne som heter gamma oryzanol. Det är på FEI:s prohibited list (förbjudna lista). I Sverige rek minst 96 h karens.

Det finns i alla olika varianter av risklifoder, och det är anledningen att Dodson & Horrell slutat tillverka Max E Glo som också var ett risklifoder, att det inte är okej till tävlande hästar och D&Hs hela fodersortiment ska vara garanterat, dvs alla deras foder ska vara okej till tävlande hästar. Så därför togs MaxEGlo bort när det kom på FEIs lista.

Seriösa tillverkare informerar om detta. Såhär står det t ex på Jump Inns sida soms äljer ett tillskott:

Efter alla diskussioner, reportage och inslag vill vi klargöra vad som gäller
för följande av våra produkter som vi säljer på Jump Inn från Eclipse Biofarmab;

Master Muscle

Det verksamma ämnet gammaoryzanol finns på FEI:s lista över otillåtna ämnen.
Därför är produkten numera etiketterad med ”Får ej användas till hästar som tävlas under FEI:s reglemente”.
Vi har även ändrat i produktblad mm så att det framgår vad som gäller

Så ska du tävla så är risklifoder inte ett bra val.

Sen, varför 'luta åt dynavena'. Varför inte analysera grovfodret först? =)

Senast ändrad:

Ja, tillverkare och återförsäljare rekommenderar ofta en undermålig grovfodergiva (d.v.s. på tok för lite hö/silage) och kg-vis med kraftfoder. Om jag vore du skulle jag analysera hösilaget, det kostar bara några få hundralappar (som du kanske ändå sparar in genom att köpa betydligt mindre kraftfoder) och tar endast nga dagar. Om ni är flera hästägare kan ni kanske dela på kostnaden? Många gånger visar analysen att du kan ge betydligt mer hö/silage och knappt behöver ge ngt kraftfoder.

Dynavena är inte svinbilligt så jag skulle inte slänga de pengarna i sjön ifall det visar sig att fodret inte alls passar ihop med ditt hö. För mkt eller för lite av vissa mineraler och/eller näringsämnen är inte bra och kan på sikt påverka hästens välmående. Ett överskott på en viss mineral kan orsaka brist på ngn annan.

Mvh JV

Hej

svaret jag fick av min metavite kontakt;

"Det stämmer att det gör det men det gör alla sädessorter dvs även havre. Mitavites foder är inte otillåtet att tävla på. Det är massor av elitryttare i Sverige och i hela världen som tävlar på hästar som dagligen äter Mitavites foder."

jag har mailat peronen som säljer metaviten.. bara för att kolla.. men det lutar ju åt att det blir dynavenan... helt klart!
Men du... Det verkar som om du väljer kraftfoder utefter hur påsen ser ut, inte vad din häst behöver. När du ger kraftfoder utan att veta vad grovfodret innehåller så gör du både dig och din häst en riktig otjänst. Din häst, på grund av att den får en sämre balanserad foderstat, vilket kan innebära att den får för lite av ett viktigt ämne, och för mycket av ett annat (som i värsta fall kan vara giftigt i större doser). För din del kommer du lägga ut en massa pengar på kraftfoder i fina förpackningar, som din häst kanske inte ens är i behov av, eller till och med mår dåligt av. De pengarna vore väl roligare att lägga på träningar eller något annat kul?

Fall inte för de som säger att kraftfoder är ett måste för att hästar ska överleva över huvud taget. Samla några tussar hö/ensilage från ett par balar och låt analysera dem. Gör en foderstat med hjälp av ett foderstatsprogram på nätet. Det är inte svårare än så. Du vill väl att din häst ska må bra och inte bli fet eller lat eller mager...

Ett bra hö +havre,kanske matillda-havren(mer fett i)brukar fungera på dom flesta" normala" hästar.Bättre och billigare:idea:

Ett bra hö +havre,kanske matillda-havren(mer fett i)brukar fungera på dom flesta" normala" hästar.Bättre och billigare:idea:

Ja eller hur :laugh: Och så har man ju fodrat hästar i alla tider :o

Eller så gör man en analys på grovfodret som fler har sagt här innan så vet man vad fodret innehåller och vad man EV behöver tillsätta så får man både en glad och förhoppningsvis en hållbar häst :idea:

Mia

... och då vet man ju också att man har ett "bra" hö - vad det nu innebär från individ till individ.

Lite info till alla!

I nästa nummer av Foderbladet som ges ut av SLU ska det stå om gamma oryzanol, ska bli intressant!
När jag gick hästens utfodring på SLU och frågade om gammaoryzanol så visste lärarna ingenting, men nu gör de det tydligen!

Vad jag förstått av HHs äldre inlägg här på forumet så verkar gamma oryzanol som en anabol steroid och får hästarna mycket gammaoryzanol så kan de få förhöjda värden av testosteron. Gammaoryzanol finns i all spannmål men inte i så höga koncentrationer som i risprodukter vad jag har förstått.

Än så länge så står gammaoryzanol med på den dopningslistan som heter rekommenderade 96 h.

Så här står det i travets proppar som kom idag!

96 timmars karenstid rekommenderas för övriga fodertillskott, örter/örtprodukter som har eller påstås ha farmakologiska effekter på häst eller påverkar/påstås påverka hästens prestationeförmåga eller temperament och som tillförs i mängder högre än naturligt intag.
Nedan följer exempel på sådana tillskott/substanser/örter:

Sedan står det 25 olika "ämnen" däribland Gammaoryzanol, rice bran oil.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 692
Senast: giovanna
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka