Så påverkas hästens prestation av andel kroppsfett

Att det har betydelse för fysiska prestationer hur mycket kroppsfett hästen bär runt på är en vedertagen uppfattning. Nu har forskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, tagit reda på vad det egentligen är som händer i kroppen när hästens vikt går upp och ner.
 
Enda knepiga (om jag förstått studien rätt) är att hästarna var överviktiga redan innan studien började. Det hade varit ännu mer intressant om de börjat med hästar i normalhull som sen fått gå upp i vikt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många fånganfall är kopplade till störningar i hästens insulinreglering, en betydande faktor för ekvint metabolt syndrom, EMS. I en ny...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp