Så paprika & Persilja

rombing

Trådstartare
Hjäälp! Jag undrar om det finns någon vänlig själ här inne som kan förklara för mig hur man odlar både Paprika och Persilja (frön från påse) bäst? =) ex. vad man ska ha för jord, ska de helst stå i växthus, solljus, vattning? Ja, allting egentligen..

Vilka är era bästa tips? :D

Är så okunnig i detta ämne men vill väldigt gärna lära mig!
Tack på förhand :)

Sv: Så paprika & Persilja

De där två odlas väldigt olika.

paprika försås alltid. Dvs man sår inne i kruka och flyttar när det är varmt och frostfritt till en skyddad solig plats eller i växthus.

persilja kan sås i kruka eller direkt ute i landet. Det är en uteväxt.

Generellt är frösådd enkelt. Man strör fröna på fuktig jord och täcker dem. De där två sakerna är enkla att odla och behöver inte pysslas om speciellt mycket.

persilja tar super lång tid att komma igång. Rekomenderar att köpa planta och plantera. Sår en hel del här hemma, men persiljan köper jag färdig.

Oj, min erfarenhet är precis tvärtom ang persilja! Jag bara slänger ut fröna i jorden på våren och sedan växer det som ogräs till sommaren!

Är kanske olika sorter. Jag har haft både någon sort som tog över en månad innan den visade sig och en sort som blev gigantisk på samma tid. Den långsamma var krusigare och mörkare, och nästan lite träig.

Som tanten skriver:
Man strör fröna på fuktig jord och täcker dem

Oftast är det inte mer invecklat än så :)

Oj, min erfarenhet är precis tvärtom ang persilja! Jag bara slänger ut fröna i jorden på våren och sedan växer det som ogräs till sommaren!

Samma här! Det blir jättestora plantor, nästan som buskar, på nolltid.

Jag pratar bladpersilja för att förtydliga sorten.

Samma här! Det blir jättestora plantor, nästan som buskar, på nolltid.

Jag pratar bladpersilja för att förtydliga sorten.

Jodå, nog växer persilja alltid. Men de kan ta god tid på sig att gro.

Jag brukar ibland förså någon kruka inne och sätta ut så jag har persilja redan tidigt. Eftersom den inte tar sig förrän en bra bit in på sommaren.

Två veckor brukar det ta när jag sår. :) Jag har i och för sig bara försått eftersom jag inte har något trädgårdsland.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix