Så lite socker som möjligt

Sv: Så lite socker som möjligt

Denna tjejen har min tränare reomenderat. hon har tagit av alla sina hästar skorna, och är supernöjd med det. Hon säger att hennes hästar aldrig mått bättre, och jag litar verkligen på min tränare.
Ska träna för henne imorgon och fråga henne om vissa saker om det här. Men mycket med det om att han ömmar kan väl vara att han är ovan? Jag menar han har gått med skor hu många år som helst, innan han ens kom till sverige antar jag.

jag tror också på hagen faktiskt. Det har regnat något kopiöst i år, och han hade aldrig problem med detta förra sommaren, när han fick 1liter havre om dagen. På vintern är det värst, då står han ju i lera konstant, så jag tycker inte att det är konstigt jag heller.
man får väl ta det mesta med en nypa salt då kan tänkas :rofl:

(PMa gärna om vart man köper boots, funderar på ett par att ha fram på honom)

Senast ändrad av en moderator:

Vid strålröta blöder de inte, och det behöver inte heller lukta skunk. Sen händer det att hästen tappar sin stråle, byter ut den helt enkelt utan att det behöver vara något megafel för det.

Mjuk stråle får de om de går på konstant fuktigt underlag, grunna på hur dina fötter hade sett ut om du gått med dem i konstant fuktighet. Jo du hade kunnat drabbas av svamp, men det är pga det finns en miljö för det t ex mellan tårna. Och det kommer inte att komma från magen.

Men det ramlar liksom av bitar, känns svampig och sådär. Frågade min hovslagare i vintras när den såg likadan ut, och han sa att det inte var strålröta. behandlar nu endast med väteperoxid, och hästen får fortfarande sin goda havre :d

jag tror också att det beror mest på underlaget. Det har ju inte vart en torr sommar direkt, och förra året hade han ju inga problem och då gick han på 1liter havre om dagen :crazy:
kommer nog fortsätta ge honom havren, och om det blir värre får jag väl behandla med väteperoxiden igen.
tack för svar :bow:

Alltså, eftersom din tränare har rekommenderat denne "hovvårdare" så är denne säkert bra. Tänk bara på att alla hästar inte fungerar med denna metod och att alla hästar inte kan gå barfota. Så är det väl med det mesta son har med hästar att göra. Fungerar det på 9 hästar så är det inte för den delen säkert att det skulle fungera på den 10-e. Det gäller foder, utrustning, skötsel, hantering ja ALLT faktiskt. Man MÅSTE se till individen.

Att hästen är LITE öm i början kan bero på ovana. Det kan oxå bero på något annat. Jag anser att hästen skall vara HELT oöm i hagen och boxen (om den står på box). Skall man sen rida eller gå ut och gå med den så bör man sätta på den någon form av boots om den ömmar. Låt sen hästen välja det underlag den gillar bäst, som tex gräset i vägkanten mm. Tvinga inte ut den i andra fall än när du är osäker på om han väljer gräskanten för att den är mer bekväm eller av gammal vana och i såna fall bara en kort stund, om han inte själv väljer att gå kvar.

Jo, självklart är det så. Så är det ju med allt. Hovvårdaren sa att han hade väldigt fina hovar, och att det inte skulle vara så stora problem senare. Men just nu ömmar han på grus, och lite på asfalt.
Tittade på boots precis, men de är ju svindyra för en arbetslös som jag. 600 STYCK :eek: har jag verkligen inte råd med nu känner jag. Får låta honom gå på mjukt underlag tills den dagen kommer. han ömmar ingenting i hagen eller i boxen. Går jättebra på gräs, där vi tränar just nu. Dock såg jag idag på en av hans ballar att den var alldeles röd.. kan det ha spruckit innuti ballen? Han verkade inte ha ont av det, varken när han gick eller när jag klämde på den. Kan det bara vara något skumt som går över eller bör jag åtgärda någonting? blev lite skrämd

Lyssna på Boj- hon har en hel del kuskap.

Det finns en tråd just nu där folk svarar på hur deras barfotahästar fungerar.
Där i princip alla hovslagarverkade hästar klarar av alla underlag.

Det beror mest på att de inte verkar ner hästarna för hårt, utan lämnar en slitmån, för att de slits vid grusvägsridning torde alla begripa.

om du väljer att ha kvar din barfotaverkare- be den att inte ta så mkt när den verkar o ta propandan om hästens mat- med 2 kg salt;)

Gallorna har inget med skorna att göra, utan att den är lite äldre o en vanlig mjuk kotsenskidegalla sällan vållar några besvär.

Hur gammal är den?
Håll den för allt i livet i bra hull så att den inte faller ur över hela kroppen o inte kan bära upp en ryttare.

Hmm.. min tränare rekomenderade denna hovvårdare, och hon har använt den på alla sina hästar som fungerat jättebra och tävlat rätt höga klasser i dressyr. Så jag litar faktiskt på att det kommer bli bättre med tiden.
Hon verkade nästan ingenting när hon var där, så jag tror nog att han klarar sig.
De hästar som går barfota i stallet, som verkas av en hovslagare ömmar betydligt mer :(
men det beror kanske på vilken hovslagare man anlitar.

Nu har gallorna gått ner betydligt. Kanske beror på ett sammanträffande, vad vet jag. men jag har märkt skillnad i benen i alla fall.

han är 17 nu, och hullet är det inget fel på :crazy: Snarare mer än lite. Håller på att muskla sig mer nu efter det att en gammal skada har kommit tillbaka i hasen. Så han går inte så mycket per dag nu heller.
Men har bestämt mig nu att han ska få sitt goda hederliga kraftfoder, så det så :mad: Tvivlar på att faktiskt nu på att svampen har med havren att göra :crazy:

Alltså, 565 kr/styck kan låta mycket. Jag har haft mina i 3 år ridit hårt på alla underlag och det är först nu som de börjar gå sönder i tårna. ALLT på bootsen är utbytbart, så om spännet eller gaitern (det man spänner fast runt kot-/karleden) går sönder så är det bara att köpa reservdelar. Nu har de även ändrat lite på alla reservdelar, så att det går att byta ut allting med bara en skruvmejsel. Förut var det lite meckigare. ;)

Bootsen går dessutom att brodda och på så sätt kan du rida på halt underlag på vinten. Just på vintern så tycker i alla fall jag att de fungerar MYCKET bättre än vanliga skor, bättre grepp och ingen snösula att prata om. :p

Jag fyller sen broddhålen med silikon på sommaren så att det inte kommer in grus och smuts i bootsen.

Jag ser det såhär: Min hovslagare jag hade när min häst var skodd tog 750:- för en skoning med nya skor. Att bara verka tog han 350:- för då är det 400:- över. Skulle han slå på en tappsko tog han 50:- om man inte hade kvar skon, hade man kvar skon så tog han ingenting eftersom han hade tappskogaranti. Alltså kostade varje sko 50:- Det blir 200:- som bara skorna kostar vid en skoning. Man skor en häst minst 6 gånger/år, det blir 1200:-/år. 1200 x 3(år) = 3600:-. Mina 4 boots kostade 2260:- sen lite reservdelar (för de går sönder grejer när man rider på som vi gör) och broddar, tillsammans ungefär 1000-lappen. Då kostar mina boots 3260:-. Så det blir hur som hellst billigare än vanliga skor. Rider du lite lugnare så behöver du inte räkna med att något annat än vajrarna behöver bytas ut då och då.

Svamp kan omöjligt överleva i magen, miljön är för sur för det och svamp trivs absolut inte i en sådan miljö. Om det är något fel på strålen hos din häst, är det med största sannolikhet strålröta. Då kan man köpa ett medel som kallas Trush Buster, mycket effektivt för sådana saker.

Det gängse uttalandet för den här typen av verknings metod är, att betfor skapar svamp i magen. Hästen bör helst äta halm eftersom hö eller hösilage är för starkt för magen, inga extra foder behövs för det får inte hästarna i det vilda.

Gå inte på det där, prata med människor runt om dig med kunskap om dig och din häst.

Läs gärna det här, kanske kommer du rent av att känna igen en del av detta för egen räkning när det gäller de råd du har fått nu.
Scrolla ner så har du samtliga artiklar i ärendet där att läsa.

http://blogg.aftonbladet.se/keyw.php?blog=12429&keyword=barfotah%E4sten

Detta är ju indraget på marknaden nu sedan någon månad eller två. Finns det något annat som är lika effektivt??

http://www.henrikssonsridsport.se/page71.html

Hööks har en liknande variant som heter hovdesinfektion, tjära funkar super men är kanske lite kletigt och den använder man dagligen under en veckas tid så brukar problemen lösa sig. I svårare fall kanske man behöver behandla lite längre.

Shit vilken grym uträkning. Orka, men jag satte mig och gjorde samma sak. Jag skulle räkna såhär; (du har säkert räknat likadant, fast jag inte fattat) Min hovslagare skor min häst för 850:-, min hovvårdare verkar min häst för 500:- Då sparar jag 350:- varannan månad, och det räcker ju till ett par boots faktiskt på ca ett halvår. Och om de håller i tre år går jag ju mer än plus. Ska nog införskaffa ett par tror jag. Vilken sort tycker du är bäst och vilken skulle du helst rekomendera? Behöver nog bara fram nu i början, tills han har vant sig vid grus och så. Blir rätt begränsad ridning nu när han ömmar.

Om du gör detta pga att spara pengar:confused:så blir det billigare att ta ut hovis var6-8 v beroende på hur mkt eller snett den sliter- kan du spara minst 500/ gång.
Den kan nog oxå ridas på de flesta underlagen o då har du sparat in på bootsen oxå:idea:

Hutlöst att ta 500 när de inte har utbildar sig lika mkt i hovanatomi o sjukdomar som en hovis.

Ska nog bli sån där- o tjäna kulor på en lättlurad hästägare.
Har faktiskt "försäljarsvada"

Senast ändrad:

Förlåt, är inte alltid så bra på att förklara och då "överförklarar" jag gärna, sorry :angel:

EasyBoot har 3 modeller, Epics, Bare och grip. Grip skall man endast använda i lera, inte bra för hästens ben att gå på andra underlag med dem.

Jag har Epics till min dam. Köpte 4 st pga att jag inte ville att hon skulle ömma bak och på så vis tappa bakkärran vid ridningen. Sen köpte jag även en 5-e boot då det var krångligt att byta reservdelar förut, behövs dock inte nu när det är skruvar till allt och om man har lite reservdelar hemma. Numera använder vi bara boots fram, när boots behövs.

Funderade ett tag på att köpa Bare, men min hovslagare (som även säljer dessa boots) avrådde mig. Svåra att få på, lätta att få av sa hon. Hon hade testat dem själv och gått tillbaka till Epicsen. Dessutom är de formade som en hov i sulan (med stråle och hovvägg) vilket hon anser gör att hoven inte får tillräckligt med stöd, hoven använder ju på något sätt alla delar när den "arbetar", det har den inte möjlighet till om inte sulan på bootsen är "plant" utformad sas, Epicsens sulor ser mer ut som en vanlig gymnastiksko skulle man kunna säga. Dessutom så tror jag att Epicsen är den billigaste varianten på marknaden.

Eftersom Bare är dyrare, så tror jag verkligen på hennes ord. Enda anledningen till att jag gick i bytartankar var att jag hade hört att dem skulle vara lättare att få på, samt att man ställer in dem en gång, sen behöver man inte göra det något mer.

Har en kompis som hade Boa Boots (dyrare än EasyBoot), men hon övergick till Epicsen hon oxå, Boa bootsen är det lättare att de får skav tex. Hööks variant (Old Macs tror jag de heter) vet jag inte om de går att brodda, sen verkar de krångligare, med massa spännen. Vet heller inte om det går att byta ut vissa delar på dem om de skulle gå sönder, de är oxå dyrare.

Hittade föresten en sida där Easy Bootsen är billigare! De var dyrare där förut, men nu billigare som sagt :banana: http://easyboot.ebutiken.nu/

http://www.henrikssonsridsport.se/page71.html

Hööks har en liknande variant som heter hovdesinfektion, tjära funkar super men är kanske lite kletigt och den använder man dagligen under en veckas tid så brukar problemen lösa sig. I svårare fall kanske man behöver behandla lite längre.

Så de kanske har kvar på lager då?? Men indraget är det tyvärr eftersom det var ett ämne i det som är förbjudet liksom blåsten blivit nu

Glömde fråga. Du verkar väl hästen oftare än varannan månad får jag hoppas? Min häst blir ömfotad om jag väntar så länge. Det är ju såklart individuellt hur fort hovväggen växer, men varannan månad låter sällan :confused: . Min hovslagare säger var 4-5:e vecka. Risken att hästen sliter snett eller att hovväggen trasas sönder är stor om man väntar så länge :(

Hutlöst att ta 500 när de inte har utbildar sig lika mkt i hovanatomi o sjukdomar som en hovis.

Hutlöst och hutlöst, så länge någon betalar är det ju inte hutlöst. Men nog verkar det en aningen blåögt och korkat, med tanke på att en utbildad hovlslagare verkar till ett lägre pris än så.

"Hovvårdaren" jag hade ut tog 750:- den sista gången. Så 500:- låter väl rätt billigt :devil:

Nej, tacka vet jag vanliga utbildade hovslagare. Billigare, bättre, innehar mer kunskap och ett öppnare sinne. :D

Det enda som skulle kunna få mig att byta hovslagare är om jag skulle hitta en som höll till närmare som är lika bra. Min håller till långtbortistan och vill därför av förklarliga skäl ha milersättning. Annars tar hon bara 350:- för en verkning.

Och min traditionella hovslagare med flera års utbildning tar 200kr för o verka mina hästar.

Jag tror jag ska gå en helgutbildning o hovvårda lite, o skinna lättlurade människor på massa pengar, jag kommer o bli rik.:banana::bump:

Hovvårdaren provade ut boots till honom, och det var såna du rekomenderade. Det verkar vara de bästa faktiskt. Får ta och beställa ett par snart tror jag.

Glömde fråga. Du verkar väl hästen oftare än varannan månad får jag hoppas? Min häst blir ömfotad om jag väntar så länge. Det är ju såklart individuellt hur fort hovväggen växer, men varannan månad låter sällan :confused: . Min hovslagare säger var 4-5:e vecka. Risken att hästen sliter snett eller att hovväggen trasas sönder är stor om man väntar så länge :(

Nu i början ska han verkas var 4e vecka, men sen tror jag att det blir längre emellan. När en häst går barfota sliter den ju på hovarna själv, och då ska man väl inte verka för ofta, för då verkas väl hoven ner för mycket?! Så sa min hovslagare när han verkade en annan häst i stallet.

Till er andra: jag tänker inte svara på inlägg om varken jag sparar pengar, eller om jag blir lurad. Jag skriver bara detta en gång, sen lämnar jag era inlägg obesvarade. Jag verkar min häst pga rekomendation av min tränare. det var även hon som rekomenderade hovvårdaren som jag har anlitat. Min tränare har också vart emot barfotaverkning, men ändrade sig då hon såg sin kompis hästar gå felfritt utan skor. Då testade hon även själv och har inte ångrat sig, utan har tävlat och ridit utan skor i flera år, och aldrg ångrat sig.
NEJ, jag gör inte detta pga min ekonomi då jag sätter min häst i första rummet, jag gör det pga diverse andra anledningar som jag inte tänker ta upp i tråden eftersom det inte är det den handlar om.
Så tjata inte om att jag blir lurad, för så blåögd är jag inte.

Min häst går barfota som sagt. Och hon rids som sagt MYCKET och rätt tufft. Jag behöver endå verka henne var 4-5 vecka, ibland oftare än så. Jag upplever det som, ju mer det slits desto mer växer dem. Jag behöver dock inte verka så mycket på "höjden" utan mer korrigera ojämnheter och så.

Tror inte att någon här är emot barfota, bara fundersamma över dessa "hovvårdare" som tar mer betalt än utbildade och certifierade hovslagare och som dessutom är helt emot att sko hästar över huvud taget. Behöver man sko så behöver man sko.

Okej, men nu på sommaren växer de ju fortare också. Får höra med henne när hon kommer om några veckor igen. Men så sa min gamla hovslagare i alla fall.

Det är bara det att de flesta här verkar tro att jag är blåögd och går på allt nytt jag hör, men så är det inte. Jag tog mig liksom en lång funderare innan jag bestämde mig.
Hon tar bara 100kronor mer att verka än min hovslagare gör. Och då åker hon ändå ca 5 mil för att komma hit.
end of story

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 032
Senast: Mustang
·
E
Foder & Strö Nu vill jag endast ha svar av barfotahäst kunniga. Min barfotaverkare råder mig att ge inte betfor, eller säd eftersom att hästar får...
Svar
13
· Visningar
1 512
Hästvård Någon som har en ide på varför min häst har fått mjuka strålar som tar i marken helt plötsligt? Lite bakgrund: Hade en tjej ute och...
Svar
2
· Visningar
745
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10