Så lite socker som möjligt

Sv: Så lite socker som möjligt

Vad är en hovvårdare? har aldrig hört det uttrycket förut :crazy: Vad gör en hovvårdare?

Hur ter sig svampen i strålen? Om den är svart och illaluktande så är det nog vanlig strålröta. I så fall så behöver hästen gå på torrare underlag och få behandling, min häst har haft en tendens till att få strålröta nu när hagen har varit så fuktig och jag har behandlat med Absorbine Hooflex Thrush Remedy, nu är det helt borta.

Senast ändrad av en moderator:
Hovvårdare?

Vad är en hovvårdare? Har aldrig hört talas om det, någon som kan svara? Hr de någon utbildning?
/Pia

Jag tror inte man kan säga nåt generellt om vilken utbilding hovvårdare har, altifrån ingen till ok tror jag. Det man kan säga är att dom INTE är hovslagare.

Sara

Vad är en hovvårdare? har aldrig hört det uttrycket förut :crazy: Vad gör en hovvårdare?

En hovvårdare verkar hästar på ett lite annorlunda vis, ofta har de inte mer än en helgkurs som utbildning. Många hovvårdare har inte ens tidigare erfarenhet av hästar. Hovvårdarna tycker att alla hästar ska gå utan skor, hur ömma i hovarna dom än är.

Tänk på varför du ger din häst kraftfoder? Ofta tycker ägarna att det är för lite krut i sina hästar eller så vill de ge dem det som "godis".

Om anledningen till att du ger kraftfoder är det första jag skrev... Se hur din häst verkar i hagen, är den håglös och trött? Om inte så tror jag inte att det är just energin det är fel på. När min häst är "slö" när jag rider så handlar det till 100% om att hon är totalt omotiverad. Då måste jag se till att lägga upp träningen på ett annat sätt. Bara fantasistopp kan sätta gränser för vad man kan hitta på med sin häst.

Ger du mera som godis? Då kan jag lova att morötter är rätt uppskattade!! Se dock upp om din häst verkligen är sockerkänslig. I såna fall är det bättre med tex lusern.

Mjäe... kan väl inte påstå att han är så oaktiv i hagen. han är väl den värsta av allihop :angel:
Visst han är väl rätt omotiverad i ridningen, men det beror främst på att han är gammal ridskolehäst och att han tycker detär jobbigt med krav.

Jag ger honom havre mest som belöning, och för att han älskar den. Men jag kanske borde byta till morötter istället. hur är det med fruktsocker? kan man istället ge honom en blandning av äpple, morötter och kanske något knäckebröd?! Mest vill jag ha något som man kan blanda de där äckliga vitaminerna i, eftersom han inte är så förtjust i dem.

Till er som undrar vad hovårdare är. De skor inte hästar, utan har studerat vildhästars hovar och tycker att hästar borde gå barfota som de är skapta till.
Varför jag valde att ta av honom skorna är att han lätt får gallor, och har så extremt fina hovar.
Min hovvårdare har utbildning, och vet att hästar kan ömma, men rekomenderar då hellre boots än skor.
Det finns väl både för och nackdelar med det här, precis som med allt annat också.

Hur ter sig svampen i strålen? Om den är svart och illaluktande så är det nog vanlig strålröta. I så fall så behöver hästen gå på torrare underlag och få behandling, min häst har haft en tendens till att få strålröta nu när hagen har varit så fuktig och jag har behandlat med Absorbine Hooflex Thrush Remedy, nu är det helt borta.

Nix, inget sånt. Mest att den är svampig, och lätt ramlar sönder.
Behandlar med väteperoxid just nu, och hoppas på att det går över. De ser redan bättre ut. Men visst har nog mycket med att göra att det är så extremt äckligt i hagarna pga allt regn. att byta till en torrare ser just nu rätt mörkt ut, då jag i så fall får ställa honom i stallet :crazy:

Oftast handlar det om att hästarna inte har någon motivation tyvärr. Prova att göra något helt nytt med din häst (behöver inte ens innebära att du sitter på honom/henne).

Själv brukar jag spela "fotboll" med min, men då är det bra om man kan hitta en lite större boll och kanske inte börja med just fotbollen, utan börja med att vänja hästen vid bollen. Först låta hästen nosa, när hästen accepterat det kan man börja smeka osv. Tillslut kan du studsa bollen över hästen, kasta den på hästen utan att den berörs. Sen kan man börja leka med bollen. Denna lek är jättebra för den förstärket förtroendet mellan häst och människa. När man hittat förtroendet kan man börja leka och inte ta allting på så stort allvar. Jättebra grej att ta till när man känner att man inte kommer någon vart, för häst och människa kommer ner på samma nivå. Ha dock hjälm på dig om din häst är lätt i rumpen för de brukar tycka att detta är SKITKUL :bump: Bommar som man lägger som "plockepinn" är oxå rätt kul och samtidigt stärkande för ryggen och lär dem var de har sina fossingar. Sen är TrickTräning skitkul oxå (mitt mål är att få min att sitta). Allting stärker bandet mellan häst och människa och är hur roligt som hellst, så länge du inte tjatar ut det vill säga. Varva med vanlig ridning och mycket gos, så skall du se att din häst får gnistan tillbaka i ridningen oxå tillslut. :)

Ang morötterna så tror jag som sagt inte att det är farligt med socker som inte är tillsatt, däremot behöver man ju inte ÖVERÖSA dem med morötter heller (ger min ca 5 om dagen som max beroende på storlek), skall man bara ha att blanda ut med mineraler så föredrar jag lite lusern, men det är som sagt jag det :smirk:

Glömde ju...

Dodson&Horrel säljer en betfor som inte inehåller någon tillsatt melass. Den tror jag oxå är bra. Men tänk på att den inte är så proteinrik och om du har ett hö som har en låg SMrP/MJ kvot så är det inte så bra att fodra med betfor, då kommer du snart att få en häst som ser helt omusklad ut trots träning. Tror att den heter QuickBeet eller något sådant, fördelen är oxå att den sväller fort.

Han har fått upp en gammal skada i hasen, som gör att han inte orkar göra vissa övningar. Min fysio har gett mig övningar för att sträcka ut ordentligt och sådär, så nu börjar han klara av det. Tror det mest har handlat om att han har fått en press på sig, som han inte klarat av, därför har han protesterat och vart slö. Sen var han äckligt fet när jag köpte honom, vilket nog har bidragit till en del omotivation.
det där med bollen vet jag inte om jag ens vågar försöka med. Han är ju livrädd för allt som rör sig :rofl:
Han biter dock i grimskaftet ibland, ska nog träna apportering eller något ;)

Då är det ju ett jättebra tillfälle att träna just boll, eller annat som rör sig. Då kan du ju få honom att acceptera saker som rör sig, att lita på dig och inte bli rädd. Summan av kardemumman blir att du får en säker häst = risken för olyckor minskar dramatiskt. Plus att ni har kul tillsammans på köpet :D

Sen om du inte kan rida, men får gå ut och gå med honom, så är det här ett bra mycket roligare sätt att motionera på än att ta promenader. Dessutom måste han använda hjärnan och det är JOBBIGT = man kan eliminera att hästen blir lite "tokig" av att bara stå.

:rofl:Apportera skulle han nog tycka är kul...

Svamp kan omöjligt överleva i magen, miljön är för sur för det och svamp trivs absolut inte i en sådan miljö. Om det är något fel på strålen hos din häst, är det med största sannolikhet strålröta. Då kan man köpa ett medel som kallas Trush Buster, mycket effektivt för sådana saker.

Det gängse uttalandet för den här typen av verknings metod är, att betfor skapar svamp i magen. Hästen bör helst äta halm eftersom hö eller hösilage är för starkt för magen, inga extra foder behövs för det får inte hästarna i det vilda.

Gå inte på det där, prata med människor runt om dig med kunskap om dig och din häst.

Läs gärna det här, kanske kommer du rent av att känna igen en del av detta för egen räkning när det gäller de råd du har fått nu.
Scrolla ner så har du samtliga artiklar i ärendet där att läsa.

http://blogg.aftonbladet.se/keyw.php?blog=12429&keyword=barfotah%E4sten

Jag får rida, ca en kvart om dagen, och öka succesivt.
Igår var vi ute och gick, och gjorde lite övningar på vägen. Jag brukar också tömköra honom, eftersom jag har svårt att känna när det är rätt och jag sitter på. Så promenader får han gott om :D

jo, jag kanske skulle hitta en taskig gammal boll. Frågan är bara vart han skulle få sparka på den, då vi inte har tillgång till paddock i närheten :( Får leta upp något bra ställe. Tack för tipsen i alla fall :idea:

Måste erkänna att det faktiskt inte är strålröta :crazy: Han "blöder" inte ur hovarna, är inte svart och luktar inte illa. Det är nog svamp, men jag funderar mest på underlaget. Då det inte har vart så fin sommar i år.

Det gängse uttalandet för den här typen av verknings metod är, att betfor skapar svamp i magen. Hästen bör helst äta halm eftersom hö eller hösilage är för starkt för magen, inga extra foder behövs för det får inte hästarna i det vilda.

ungefär sådär sa hon ja. Förutom det dä med det vilda :p.
Han ska fortsätta få sitt hösilage, då han är allergisk mot både hö och halm. Men han SKA få extra foder. Tror inte han hade mått så bra av att inte gå på något alls. Han magrar ganska lätt på vintern och tappar lätt muskler.

Menar du att man kan ge honom betfor och havre ändå? Hans strålar ser redan bättre ut efter det att jag sprayat med väteperoxid. Hoppas på att det går bort av sig själv.
Ska prata med min tränare när jag träffar henne nästa gång, det var ju hon som tipsade mig om hovvårdaren.

Man ger hästen det foder som krävs för att täcka behoven, vilken typ av foder som sen kompletterar grovfodret är oväsentligt och vad som passar är individuellt.

Betfor och havre är utmärkta fodermedel, om de passar individen och grovfodret.

Håller helt och fullt med Boj.

Jag har själv fallit för metoden, men insåg när min häst blev öm i fötterna efter verkning, samt den sk "hovvårdaren" skyllde på allt socker vi stoppar i dem, svamp och strålröta kommer från tarmen, endast halm, vass och bark skall de äta bla bla bla bla. Han kunde vara kvar i timmar och bara prata foder. Han är lika rabiat när det gäller hans egen kost.

Jag har INTE gett upp barfota för det. Hittade en hovslagare som inte var MOT barfota, henne kommer jag hålla fast vid. Några veckor efter första verkningstillfället blev min häst helt oöm (hon är självklart inte öm i hagen och jag rider med boots när det behövs och kommer att sko på vintern om det blir halt i hagen).

Och vad hände när jag böt stall och min häst fick en hage där inte leran gick upp till knäna. Jo "svampen" och strålrötan blev MYCKET bättre. Hagen hon nu går i har sandmark på vissa ställen som de gärna står på när det är lerigt ute. Att det skulle bero på socker, visst det är kanske inte omöjligt. Men jag tror att hagmiljön är en MYCKET troligare faktor.

Jag tror att det finns "hovvårdare" som är duktiga, men se upp för guds skull så att du inte blir hjärntvättad. Det ÄR sektliknande metoder de använder sig av. ALLA hästar kan INTE gå barfota, så är det! De säger saker som, -lyssna inte på vad alla andra säger, gör det du känner är bäst för hästen... eller, -det här är så nytt så räkna med att du kommer att bli missförstådd av andra i stallet (den är bra, hästar har ju aldrig gått barfota förr :rofl:) eller den här, -ge hästen bara bark och halm, max 2kg hö om du känner att du måste, det kommer att se ut som om hästen tappar hull, men i själva verket är det massa vatten som hästens kropp har samlat på sig pga allt socker och andra gifter... Jag menar :eek: :eek: :eek:

Vid strålröta blöder de inte, och det behöver inte heller lukta skunk. Sen händer det att hästen tappar sin stråle, byter ut den helt enkelt utan att det behöver vara något megafel för det.

Mjuk stråle får de om de går på konstant fuktigt underlag, grunna på hur dina fötter hade sett ut om du gått med dem i konstant fuktighet. Jo du hade kunnat drabbas av svamp, men det är pga det finns en miljö för det t ex mellan tårna. Och det kommer inte att komma från magen.

Svamp kan omöjligt överleva i magen, miljön är för sur för det och svamp trivs absolut inte i en sådan miljö.

[/url]

Tänkte väl det om svampen. Jag ifrågasatte detta på första sidan i denna tråden och fick ett svar som jag antog var rätt :ungefär att svampar mkt väl kan leva i mage och tarmar på hästar. Jag trodde att det var ngt som jag hade missat i min biologiutbildning för sådär tusen år sedan. Nu känner jag mig inte så förvirrad längre. Tänk så lätt det är att tro på allt som står skrivet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 032
Senast: Mustang
·
E
Foder & Strö Nu vill jag endast ha svar av barfotahäst kunniga. Min barfotaverkare råder mig att ge inte betfor, eller säd eftersom att hästar får...
Svar
13
· Visningar
1 512
Hästvård Någon som har en ide på varför min häst har fått mjuka strålar som tar i marken helt plötsligt? Lite bakgrund: Hade en tjej ute och...
Svar
2
· Visningar
745
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10