Sv: Så lite socker som möjligt
Håller helt och fullt med Boj.
Jag har själv fallit för metoden, men insåg när min häst blev öm i fötterna efter verkning, samt den sk "hovvårdaren" skyllde på allt socker vi stoppar i dem, svamp och strålröta kommer från tarmen, endast halm, vass och bark skall de äta bla bla bla bla. Han kunde vara kvar i timmar och bara prata foder. Han är lika rabiat när det gäller hans egen kost.
Jag har INTE gett upp barfota för det. Hittade en hovslagare som inte var MOT barfota, henne kommer jag hålla fast vid. Några veckor efter första verkningstillfället blev min häst helt oöm (hon är självklart inte öm i hagen och jag rider med boots när det behövs och kommer att sko på vintern om det blir halt i hagen).
Och vad hände när jag böt stall och min häst fick en hage där inte leran gick upp till knäna. Jo "svampen" och strålrötan blev MYCKET bättre. Hagen hon nu går i har sandmark på vissa ställen som de gärna står på när det är lerigt ute. Att det skulle bero på socker, visst det är kanske inte omöjligt. Men jag tror att hagmiljön är en MYCKET troligare faktor.
Jag tror att det finns "hovvårdare" som är duktiga, men se upp för guds skull så att du inte blir hjärntvättad. Det ÄR sektliknande metoder de använder sig av. ALLA hästar kan INTE gå barfota, så är det! De säger saker som, -lyssna inte på vad alla andra säger, gör det du känner är bäst för hästen... eller, -det här är så nytt så räkna med att du kommer att bli missförstådd av andra i stallet (den är bra, hästar har ju aldrig gått barfota förr
) eller den här, -ge hästen bara bark och halm, max 2kg hö om du känner att du måste, det kommer att se ut som om hästen tappar hull, men i själva verket är det massa vatten som hästens kropp har samlat på sig pga allt socker och andra gifter... Jag menar