Så lite socker som möjligt

T

Tebazz

Hade ute en hovvårdare härom dagen till min häst. Hon sa att hans strålar är angripna av svamp, och han kommer ömma mycket om det inte årgärdas. Antagligen har han svamp i magen, och får för mycket socker i fodret.
Finns det något kraftfoder med väldigt lite socker i? Nu på sommaren är det ju rätt lugnt eftersom han går på bete men vill gärna ge honom belöning när vi vart ute och ridit. Just nu får han bara botten på ett litermått, med havre, ca 2 tuggor kanske.
Men vintern fasar jag mest för, vad tusan ger man honom då?
I vanliga fall på vintern får han detta:
Hösilage
Havre
Betfor
Olja
Glycosamin
E-vitamin
Linfrö
Förstår att den största boven är betforn, och det kan jag utesluta utan problem. Men havren, min lilla skrutt älskar havre. och att bara ge honom hö känns lite väl lite, då han till vintern ska vara i hård träning.
Några tips någon?!

Sv: Så lite socker som möjligt

Det var vad min hovvårdare sa. Hon sa att han antagligen har svamp i magen som visar sig sedan i strålarna. Jag kan ju ha missuppfattat också, men hon tyckte jag skulle minska på sockret i hans foderstat i alla fall. Innan hon sa det med fodret, fick han ca ½liter havre om dagen. Men vågar inte ge honom så mycket nu.

Gräs innehåller betydligt mer socker än havre, men den måste ju äta gräs....

Sara

Jo, det har jag också funderat på. Men kanske det är olika slags socker? Nu går han ju på bete, PLUS att det är så äckligt blött och sunkigt i marken, att de kanske blir värre?!

Där är väldigt mycket socker i betfor. Och så skulle jag föredra hö före hösilage eftersomd de också inhåller mer socker eftersom de är blöttare.

Förutsatt att höet och hösilaget skördas samtidigt så borde det vara mindre socker i hösilaget. Socker går ju åt vid fermentationen så om hösilaget inte är för torrt eller mycket syra har använts så bör sockerhalten ha sjunkit samtidigt som pH.

Sara

han kan tyvärr bara äta hösilage, då han är dammallergiker. Sen har jag ingen större lust att köpa enskilt hö just för honom, när jag får hösilage gratis i hyran.
Sen är det väl mer näring i hösilage, vilket gör att man beöver ge mindre.. eller tänker jag fel nu?!
Betforen har jag redan skrivit att jag kan utesluta, vill veta mer vad man kan ersätta havren med.

Först skulle jag vilja veta vad är en hovvårdare? Vilka kvalifikationer har en sådan?

Jag hade gett honom lusern. Det finns att köpa melassfri men kolla det först. Jag vet i och för sig inte om alla hästar äter det.
Antagligen en dum fråga - men vadå svamp i magen?
Jag förstår att det inte handlar om vanliga svampar men kan de leva inuti en annan organism? Vad har det med sockret att göra? Lite konstigt att bara säga så. Det finns ju socker i nästan allt som en häst äter.
Nu har jag läst det första inlägget en gång till. Är det inte så att den bara har svamp i strålen? det låter mer troligt? Hovvårdaren sa väl att den hade ngt annat i magen, eller?

Senast ändrad:

Jag blir galen på dessa hovvårdare!!! Kan ingen förbjuda dom? En häst får inte svamp i magen som går ut i strålen av socker. Hästar är gräsätare o gräs innehåller långt mkt mer socker än betfor o havre. KOnstigt att inte flera hästar har svamp i magen o strålarna i så fall, de flesta hästar äter ju gräs.

Vad har din hovvårdare för befogenhet att uttala sig på detta viset?
Med tanke på hur regnigt o blött det varit i sommar så är jag inte förvånad om din häst fått en släng av strålröta

Alla varelser har mer eller mindre svamp i mage o tarmsystemet,om det blir för mycket svamp i systemet så kan det leda till eksem, svamp i hov/stråle etc.Om man utesluter foder som göder svampen som socker så kan man på så sätt få ner svampangreppet.Hästar är tex inte gjorda för att äta betfor.Problemet är att det finns socker i de flesta foder.Socker finns tex i alla pelletsfoder,det bästa är att ge lucern,muslifoder eller hack(ser ut som kortklippt hö).

Nu är det ju så att Lusern innehåller melass o det är oxå socker. Betfor är bra för hästar eftersom det ser till o hålla god tarmkultur o innehåller mkt fibrer.

Om man vill hjälpa hästen med sin tarmkultur samt ge dem fibrer,ge dem kli istället.Betydligt bättre.Ja lucern innehåller melass men om man jämför de två så är lucern grymt mycket bättre för hästen.Tills de har kommit på det ultimata barkfodret,dvs inte pelletsform så får man ta det bästa som finns. Har man en häst med svamp problem betyder det inte betfor.

Det finns melassfria pelleterade produkter oxå. Nästan alla "lusernhack" inehåller oxå melass, endel mer än de pelleterade. Hör med tillverkaren om du är osäker. Jag ger endast lusern och linfrökaka till min båda pelleterade, båda utan tillsatt melass. HippoLinCubes och DanGront lusernpellets, jättebra foder båda två. Sockret man ofta menar är det tillsatta sockret och sådana foderprodukter som hästar normalt inte skulle äta i det fria.

Lyssna inte FÖR mycket på din hovvårdare, vissa av dem anser att hästar inte är skapta att äta gräs, de hävdar att det bara skall äta kvistar, bark, halm och vass. Jag har själv haft ute en hovvårdare som ansåg detta. Varje gång han var ute så blev min häst ganska ömfotad. Är din hovvårdare bra på att verka så tycker jag att du fortsätter, men känn på din magkänsla. Jag vet att det finns bra hovvårdare oxå, vill absolut inte dra alla över en kam. Själv bytte jag till en utbildad hovslagare som verkar min häst och hon blir bara finare och finare i fötterna, trots att hon får 10-12kg hö, 2,5kg lusern och 0,5kg linfrökaka varje dag. Visst, hon har lite problem med strålröta, men det har deffinitivt med underlaget i hagen att göra.

Måste bara fråga. Linfrökakan, innehåller det FETT?
Jag ger mina hästar lusernhack o betfor. Dom funkar bra på det. T o m min fölunge börjat äta lite av mammans mat. Men nu till hösten vet jag inte hur analysvärdena i grovfodret ser ut. Kan tänka mej att fodra dem med lusern i fortsättningen. Dom åt även Dangroents lusernpellets, men efter ett tag ratade dom bort det hellre äter dom lusernHACK (kraffts lusern hackat strå, som dom tycker är väldit uppskattat).

Hur ser linfrökakan ut? (Hippo Lincubes, alltså). Måste man blöta ner det, eller går det att ge hästen som det är?

Jag vet ärligt talat inte om det innehåller fett, men det bör ju innehålle lite fett eftersom linfrökaka är det som blir kvar när man gör linfröolja.

Varför dina hästar äter kraffts lusernhack är troligtvis för att det innehåller en hel del melass. Hästar tycker att socker är gott precis som vi människor, men det är för det inte sagt att det är bra för dem. Många hästar "ratar" detta lusern pga att det inte innehåller någon melass, men de vänjer sig ganska snabbt. Svårt med matvägrare kanske, men då är det bättre att blanda i lite rivna morötter eller annat gott i början.

HippoLinCubes är pelleterade precis som lusernpelleten från DanGroent. Linfrökaka är även bra som proteintillskott. TÄNK PÅ att man inte skall ge mer än 100g linfrökaka till 100kg häst. Alltså om din häst väger 500kg skall du inte ge mer än 500g. Ge inte heller 500g direkt, utan trappa upp försiktigt. Börja med 25-50g och öka med 25-50g varannan dag.

Jag anser att ALLT pelleterat foder skall blötläggas. Däremot behöver man ju inte blötlägga så att det blir en sörja, det räcker om det bara sväller upp. Varför man blötlägger ser du när du blötlägger, det sväller rejält och kan om du har otur kväva din häst till döds. Det är bättre att vara på den säkra sidan då.

Fördelen med dessa två foder är att de sväller väldigt fort, det tar bara ca 10 min. Kraffts lusern har inte ens hunnit svälla när min häst har ätut upp detta (ännu en fördel).

Alla varelser har mer eller mindre svamp i mage o tarmsystemet,om det blir för mycket svamp i systemet så kan det leda till eksem, svamp i hov/stråle etc.Om man utesluter foder som göder svampen som socker så kan man på så sätt få ner svampangreppet.Hästar är tex inte gjorda för att äta betfor.Problemet är att det finns socker i de flesta foder.Socker finns tex i alla pelletsfoder,det bästa är att ge lucern,muslifoder eller hack(ser ut som kortklippt hö).

Jag tror de började ge lucern till hästarna i stallet en gång. Kanske bara typ 3 pelletar eller något, och alla hästar fick utslag eftersom de fick proteinöverskott. Hösilaget innehåller redan så mycket näring att det blir för mycket helt enkelt. Nu vet jag inte hur det är med min häst, eftersom jag inte testat, men han äter ju samma oder som de andra.
vad innehåller müslifoder? vet att en av mina gamla medryttarhästar fick det, men hur mycket motsvarar det liksom?!

Till er andra:
Det är första gången jag tar av honom skorna. Det var min tränare som tipsade om hovvårdaren och att ta av honom skorna. Eftersom han har lite galliga ben, tyckte hon det var bra. Hovvårdaren sa också att han hade jättefina hovar för att gå barfota, förutom strålarna just nu då. jag testar och funkar det inte bankar jag på skor igen.
Tänkte först också på det blöta underlaget, men det kan väl inte bara bero på det? behandlar i alla fall strålarna nu, och minskat på havren. men vi får väl se på vintern hur det går, om det kommer tillbaka med kraftfodret.

Men en ganska enkel fråga:
Är det verkligen så mycket socker i just havre? Eller kan jag bara minska ner lite på det, oc hoppas på det bästa :angel:

Det är inte så mycket socker i havre, däremot MASSA stärkelse och det är inte heller bra om inte värre, då hästar har svårt att bryta ner stärkelse. För mycket stärkelse kan ge upphov till tex fång och korsförlamning.

Tänk på varför du ger din häst kraftfoder? Ofta tycker ägarna att det är för lite krut i sina hästar eller så vill de ge dem det som "godis".

Om anledningen till att du ger kraftfoder är det första jag skrev... Se hur din häst verkar i hagen, är den håglös och trött? Om inte så tror jag inte att det är just energin det är fel på. När min häst är "slö" när jag rider så handlar det till 100% om att hon är totalt omotiverad. Då måste jag se till att lägga upp träningen på ett annat sätt. Bara fantasistopp kan sätta gränser för vad man kan hitta på med sin häst.

Ger du mera som godis? Då kan jag lova att morötter är rätt uppskattade!! Se dock upp om din häst verkligen är sockerkänslig. I såna fall är det bättre med tex lusern.

Såg nu att du trodde att hästarna i stallet fått proteinöverskott pga att höet hade så höga näringsvärden (ibland är jag blind :cool: ).

Om nu höet är så bra, varför ger du kraftfoder över huvud taget?

Har du analysvärden på silaget?

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 032
Senast: Mustang
·
E
Foder & Strö Nu vill jag endast ha svar av barfotahäst kunniga. Min barfotaverkare råder mig att ge inte betfor, eller säd eftersom att hästar får...
Svar
13
· Visningar
1 512
Hästvård Någon som har en ide på varför min häst har fått mjuka strålar som tar i marken helt plötsligt? Lite bakgrund: Hade en tjej ute och...
Svar
2
· Visningar
745
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10