så letar man häst igen...

Nethril

Trådstartare
Hade (trodde jag) hittat min drömhäst men efter mycket om och men så kommer han inte att vara kvar hos mig. Så nu letar jag efter en annan pålle..

Har spånat lite fram och tillbaka med olika raser men jag känner att jag kört fast...

Har ingen jättebudget (absolut max 30.000) och då westernhästar är väldigt dyra så antar jag att mina chanser att hitta något bra för de pengarna är rätt låga?
Ofta hör jag "köp hellre en outbildad häst av *riktig* westernras än en utbildad häst av icke westernras!" och det ligger ju en hel del i det... Sen är ju självklart alla egna individer osv men i längden är det kanske bättre att satsa på en "riktig" westernras?

Har även tittat på unghästar (som yngst 2 åringar) och hittat några trevliga i rätt prisklass. Är verkligen inte något ess inom western men har ridit för några olika tränare och har tillgång till en bra tränare här i närområdet som kan vara med och träna mig och en eventuell unghäst..

Vore det idiotiskt att skaffa en unghäst om jag själv känner att jag inte kan så mycket "ridmässigt" som jag kanske skulle vilja? Eller kan man lära sig och utvecklas ihop? Egentligen borde jag kanske satsa på en läromästare men jag har inte stött på några i min prisklass.. Vilket är fullt förståeligt iofs :D
Usch vad långt det blev :cool:
Tankarna snurrar.. Jag behöver ett bollplank :bump:
Hjälp!

Senast ändrad:
Sv: så letar man häst igen...

Hola,

Ett par motfrågor... Har du för avsikt att tävla? På vilken nivå? Vilken typ av ridning sysslar du med? Allround? Eller söker du en häst lämplig att arbeta med tex djur ifrån?

Är det din första häst? Vilken typ av ridkunskaper har du?

Mitt råd är att du tänker igenom dessa frågor. Kommer du fram till att du vill tävla på HÖG nivå, inte bara WRAS utan även Shower så är det lämpligt att välja tex en QH. HAr du inte jättestora ambitioner (och pengar) så finns det otroligt många hästraser till helt andra pengar som fungerar utmärkt att rida western på.

För Allround ridning så kan du använda i stort sett vilken häst som helst. Behöver du den i jobbet hemma på gården med djuren så är valet ganska enkelt. Då är det lämpligt med en kostammad Qh.

Är det din första häst och du har mediokra ridkunskaper så rekomdenderar jag inte en kostammad Qh. Kanske inte ens en Qh, beroende på individetns psyke/hårdhet. Definitivt inte en unghäst.

i sådant fall är det klokare att köpa en skolad häst med några år på nacken av en kanske inte så populär (läs dyr) ras som är billigare i inköp.

Hoppas du finner din drömhäst!

mvh Eva

Vill bara påpeka att en välskolad häst oavsett ras är svårt att få tag på för 30 000:- också...

Om du nu ändå måste köpa en unghäst så hade jag personligen satsat på ett renrasigt sto av bra kvalité, tex en arab, för att ha möjligheten att tex avla senare, hellre än en riden men outbildad korsning eller dylikt, men det är bara min uppfattning! :)

Du kan alltid ta hjälp av en utbildare om du inte känner att du reder ut inridning och så själv, men givetvis bör man ha viss rutin om man skaffar en unghäst.

I övrigt håller jag med Eva.

Tack för ditt svar Eva! Jag gör det lätt för mig och radar upp dina motfrågor :D
Har du för avsikt att tävla? På vilken nivå?
Om allting går bra och mina nerver håller sig i schack så vill jag kanske tävla lättare klasser. Men främst är jag intresserad av träning/clinics då jag blir så hispig på tävlingar att det är helt otroligt. Jag tycker inte att det är så jätteroligt att tävla helt enkelt för jag blir så himla nervös :D

Är det din första häst? Vilken typ av ridkunskaper har du?
Det blir min fjärde egna häst. Jag red på ridskola (engelsk) från 4-14 års ålder. När jag slutade på ridskolan köpte jag min första häst och började ta privatlektioner för en w-tränare med henne. Sedan dess har det bara varit western. Och jag har gått på olika kurser och så men det är svårt att få tag i en tränare som man kan träna för regelbundet här ute enligt mig. Så det har blivit så att jag "grundutbildat" mig några gånger fast för olika tränare. :D Och vissa av dem har jag tränat mer för.
De grenar jag har tränat är pleasure, trail, WH och enklare reining.

Behöver du den i jobbet hemma på gården med djuren?
Jag letar inte efter en häst att träna cutting eller dylikt med men däremot tycker jag det är roligt att flytta lite djur då och då. Men en ren kostammad qh är inget jag är intresserad utav.

Jag har erfarenhet av unghästar och att grunda hästar. Men då inom engelsk ridning och inte western. Och i den engelska ridningen ligger min utbildningsnivå på ungefär MSV hopp/dressyr.

Nu har jag dock en bra tränare som kommer att vara "min" fortsättningsvis. Allting blir så mycket lättare då :D

jo.. det är väldigt svårt! Och självklart ska det vara det!
dock vet jag inte om jag är så sugen på just arab längre... Jag känner att jag har grundkunskaperna för unghäst och inridning av sådan men för att få rätt western-grund så tar jag hjälp av tränare.

ni får väldigt gärna hjälpa mig att leta häst!
och om moderator tycker att jag annonserar i tråden så gör jag inte det :angel: utan jag vill ha tips på pållar som kanske skulle vara något!

har dessutom kärat ner mig i ett sto.. Men hon är dock bara 1år.
http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=121859

Quarter, brun med stjärn, står i närområdet, priset är 28.000kr
"Pga ändrade arbetsförhållanden (=akut tidsbrist) och ett svalnat intresse säljer vi nu vår unghäst billigt. Hon är regelbundet verkad, maskad, vaccinerad. Fullt Försäkrad inklusive dolda fel. Detta blir en ganska långbent quarter. Hon är e: Frekles Flit Bar som förr tävlade på hög nivå med mycket placeringar i de flesta grenar. U: Cookies Reflection (Ranch typ)
Har dålig tillgång till mail så ring helst.
Alla bud som ej är skambud beaktas."

Vad säger ni om stammen?

Senast ändrad:

eller ja... närområdet och närområdet.. Inom det köravstånd sambon är villig att åka :D

:eek: Hur har du hunnit med tre hästar på fyra år? (Såg att du var 18 på din presentation).

För att få ut så mycket som möjligt av ditt sista år som Youth i tävlingssammanhang låter det vettigt att skaffa en någon äldre, skolad häst. Om du hittar en som du kan tänkas trivas med, det är inte lätt, men med lite idogt letande så...

Spinner jag vidare på din ålder så antar jag att du har flyttat hemifrån eller står i begrepp att göra det inom rimlig tid. Eget boende kostar en jäla massa pengar vilket gör att stallräkningarna blir ett jobbigt kapitel. Då kan det vara skönt att ha möjligheten (kanske tom vara en nödvändighet för att behålla hästen) att kunna ta in en betalande medryttare. Detta är ytterligare en anledning till att jag tror på en något äldre skolad häst. En unghäst som skall skolas är i princip omöjligt att ha en medryttare på. I alla fall en som är tillräckligt duktig som dessutom vill betala.

Som Wrangler säger så skulle jag i första hand försöka köpa renrasigt, oavsett ålder på hästen.
Om du inte hittar en super, duperduktig, trevlig och välutbildad gatukorsning till jättebilligt pris. Men det är svårt, om än inte omöjligt.

mvh Eva

hoppas du orkar läsa så här långt...
Jag visste att det skulle komma! :D men jag är faktiskt 19 iår ;) Egentligen är det tre som jag ägt + en foderponny (två års tid)

Först hade jag en b-ponny på foder som jag utbildade i dressyr när jag var 13-14år. han hade bara hoppat innan... När jag sedan slutade på ridskolan köpte jag min första "egna" häst.
Hon var ett sto på 17 som var skadad i en sena när hon kom till mig. Hon lärde mig massor och vi lärde oss westernridningens grunder ihop för lite olika tränare. Dock hade hon återkommande problem med benen och började bli till åren. Så efter två år flyttade hon till en tjej som enbart sällskapshäst. Där går hon nu och uppfostrar unghästar och trivs som bara den!

häst nr två var ett nsv brukssto på 9 år som var näst intill ohanterat och hon hade hovar som snöskyfflar. Fick henne av min mormor och morfar efter mycket om och men. Men jag kämpade med henne i ungefär ett år och nu är hon jättetrevlig att hantera och är underbar att rida ut i skogen på. Hon kan inte så mycket men är lugn och trygg och älskar trail. Dock har jag flyttat därifrån nu och eftersom de använder henne på gården så fick hon stanna kvar.

Och I somras köpte jag en hbl-vallack för dressyr och westernträning. Men han och jag stämde inte riktigt ihop och han var egentligen en renodlad dressyrhäst (stor dessutom!) och det var egentligen inte det jag ville ha.... Så han bor ett par mil ifrån mig nu och fungerar som dressyrläromästare åt tjejen som har honom.

Och jag flyttade hemifrån när jag var 16. Och har köpt mina hästar för egna pengar genom åren. Så jag vet att det kostar skjortan! :) Men jag har en underbar sambo som i princip försörjer mig och har föräldrar som skjuter till när det fattas. Så det fungerar ekonomiskt för mig. Det där med medryttare tåls dock att tänkas på.. Vilket jag faktiskt inte gjort om jag ska vara ärlig.

Oj, vad långt det blev! Och det låter som att jag köper och säljer hästar som vilka saker som helst nu men så är det faktiskt inte.. Har bara inte hittat rätt häst än...

Allting pekar på en äldre häst... Ska bara hitta en som jag har råd med;)
Tack för att du är så klok eva! :bow:

Hon är e: Frekles Flit Bar som förr tävlade på hög nivå med mycket placeringar i de flesta grenar. U: Cookies Reflection

Vad säger ni om stammen?

Det är ju Kjell på Gotlands hästar. :crazy:
Frekles är riktigt fin och snygg och Cookie är lugn och fin med. Det blir nog en fin häst med dom. :smirk:

Själv har jag snöat in mig på Haflinger, tycker de verkar vara min stil. Ute efter en liten, robust häst som ändå är rörlig och relativt ridbar.
Har du kikat nåt på dem? Kan nog inte få en högt utbildad häst för 30.000 (jag har lagt mitt tak på 40.000 så har jag liiite mer valmöjligheter) men du kan nog få en påbörjad och trevlig häst med goda förutsättningar :)

Har kommit fram till att en Quarter som jag eg. gärna vill ha blir för det första på tok för dyrt, sen har jag inga ambitioner att delta i shower och liknande, nöjer mig med D-tävlingar (eller E eller vad det heter nu för tiden) :p
Är heller inte ute efter enbart westernridning utan även lätt hoppning (klubb) och mycket uteritt (vem vet, kanske blir en prova-på distansritt ;) )

Behöver ej vara westernriden när jag köper den utan det kan vi lära oss tillsammans senare. Tänkte isf börja med engelskridning tills jag har ridit in mig på hästen, och sen ta omskolningen allt eftersom med hjälp av en tränare.

Lagom stora, lagom kroppshydda, lagom ridbara och som extra bonus är dom otroligt vackra med sin ljusa man och gyllene färg :love:

Så vi får väl se vad det blir :p

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 308
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 583
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Hej. Vet inte om det är rätt tråd, men jag testar. Jag har blivit erbjuden av min gamla ridskola att köpa en häst utav dem. Han 10 år...
Svar
16
· Visningar
3 291
Senast: bjmaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Stora shoppingtråden III