Så jä*la förbannad!

Sv: Så jä*la förbannad!

En fråga, Sånna här trådar ser jag ofta, och jag undrar ni som skriver dom, är ni inte rädda att personen/personerna ni skriver om ska läsa?

jo, men ibland är det skönt att skriva av sig.. innan man kokar över på kompisen.. visst finns det en risk.. men det får man ta..
-helena

Svar till Lager: Medis foderhäst har kommit och dom dagar vi var överrens om att dela står fast. Men nu vill hon lägga till dagar. Hon tycker att varannan vecka ska hon ha båda hästarna måndag, tisdag sen tycker hon att jag ksa ha dem alla övriga dagar och sen veckan därpå tvärtom.
Jag vill inte detta då anledningen till att jag själv skaffade medis är för att jag inte hann med 1 häst 7 dagar i veckan , och ni tycker hon att jag ska ta hand om 2 st 5 dagar i veckan.
Jag förstår faktiskt inte hur du räknar. Varannan vecka har du ju på hennes sätt helledigt 5 dagar i veckan och varannan helledigt 2 dagar i veckan. När man ändå är i stallet är det ju inte jättemycket mer jobb med att ta två mockningar och fodringar än att ta en dom övriga dagarna. Det systemet tycker jag är jättesmart och ger betydligt mer tid över till annat.

I mitt stall delar alla hästägare upp arbetet och tar allihop dom dagar man har stallet och är helt fri att göra vad man vill övriga dagar. Det är ett krav att man ingår i det schemat för att få stallplats här och vill man inte ha det så får man leta efter annan stallplats. Att hjälpas åt är själva hela grundidén här för jag tycker inte det ska behöva vara så jäkla besvärligt att vara hästägare. Man ska kunna åka på semester och gå på fest och även vara bakfull och ta sovmorgon om man vill. ;)

Vi tycker allihop att det är ett fullständigt lysande system som gör att hästägandet funkar även om man har konstiga arbetstider och liknande. Jag kan inte för mitt liv förstå varför du blir upprörd över att hon föreslog saken... :crazy:

Jag står själv i ett stall med fullskötsel och jag (och de andra inhyrda) hjälper ju stallägarna vid behov så klart. :) Även stallägare kan ju behöva åka på semester/ha ledigt osv och allt hon gör för oss så är vi glada att hjälpa till när vi kan.
För mig skulle det inte funka om jag var tvungen att åka ut till stallet varje dag.

Men samtidigt förstår jag TS, om hon är en tjej som har svårt att säga nej så kan det bli en större grej av det än vad det egentligen behövde bli. Jag är själv sådär att jag har svårt att säga ifrån så jag förstår att det kan kännas jobbigt. Något som egentligen kanske bara var en fråga framkastad av någon i stundens ingivelse kan bli jättestort för en själv för att man inte vet hur man ska kunna säga nej utan att såra någon.

Det är väl enkelt att lösa säg bara till henne att hon får sköta sin egen foderhäst och du sköter din häst själv..!!
Låter som att det inte alls kommer funka mellan er och att hon antar att du kommer lösa hennes problem.
Att skaffa "egen" häst handlar om att ta ansvar och att avstå från så mycket annat och det måste hon lära sig..!!
Du har ju enbart varit snäll mot henne, genom att hon enbart kommer och rider och du sköter allt annat runt omkring, om man hjälper till ska man väl inte bara rida eller!!?? :confused:

Hade förklarat rakt av att hon nog inte är mogen att ha häst om hon inte förstår ansvaret. Självklart kan man hjälpas åt då och då, men inte ska du ta ansvar och vara barnvakt åt hennes häst? Nej, det där hade jag aldrig gått med på. (har ett liknande problem i stallet själv)

Att vara medryttare och ha egen häst är två helt skilda saker. (Sen tycker ju jag att bara rida inte är tillräckligt) Försök förklara för henne allt HON behöver göra och att det är HELT hennes ansvar. Undrar om hon är pigg på att skaffa häst sen när hon inser hur mycket tid det är.... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 067
Senast: SwedEmB
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka