Så jä*la förbannad!

Sv: Så jä*la förbannad!

DET är däremot INTE ok men det är ju bara av stor vikt att du är tydlig med att du inte är intresserad av att ta hand om hennes häst. Ifall ni är överens kanske hon kan sköta din häst 2 dagar per vecka som tidigare och att du då mockar och ser över hennes häst 2 andra dagar men resten får hon ju sköta själv.

Alternativ 2 är ju att du skaffar en ny medryttare och låter henne ordna det för sig själv.

Mvh JV

Det är absolut på tiden att du lär dig att säga NEJ!

Man behöver inte vara elak och bli osams för att man säger nej till någon.

Jag tycker att du helt sonika skall berätta för din medryttare att du har 1 (EN) häst, du har valt att ha en medryttare 2 dagar/vecka pga du inte har tid/ork/lust att ta hand om din egna häst 7 dagar i veckan.

Hon får gärna fortsätta vara din medryttare 2 dagar i veckan men du vill inte vara medryttare/hästskötare till hennes häst.

Om hon inte längre vill vara din medryttare får du leta upp någon annan.

Hon får sköta sin häst själv, alt skaffa sig en egen medryttare.

Du kan hjälpa henne med hennes häst och vise versa vid enstaka tillfällen men inte fasta dagar om du inte vill det?

Hon är välkommen att ställa frågor som du försöker besvara efter bästa förmåga.

I framtiden vill du även att hon hör av sig i tid om hon inte tänker komma när ni avtalat tid för det.
Bestäm gärna hur lång varsel innan du vill ha tex dagen innan, 4 h innan eller vad som nu passar dig bäst.
Om det handlar om att tjejen försovit sig så förväntar du dig minst en ursäkt för att hon låtit dig vänta helt i onödan.

En del kompisar måste man ha klara bestämda regler med för att relationen ska fungera och vara trevlig i längden.

En fråga, Sånna här trådar ser jag ofta, och jag undrar ni som skriver dom, är ni inte rädda att personen/personerna ni skriver om ska läsa?

Är väl ändå ganska många som är medlemmar på bukefalos:d

Och i ts fall så vågar hon ju inte säga detta till personen , men törs skriva ut det på internet.

För att svara på frågan tycker jag inte du ska vara rädd för att säga som du känner till din kompis, det är ingenting hon komemr att bli sur över om hon är en vettig kompis:)

Sen förstår jag inte varför du är förbannad?
Hon kommer ju bara med förslag:), hon tycker antagligen det låter som en bra idee för er båda.
Du måste säga vad du känner också.

Jag och min kompis delar stall och har varsin häst.
Udda veckor tar jag ut hästarna, och mockar och ser till att dom har det bra.
Jämna veckor är det hennes tur.
Det betyder att jag kan vara bortrest varannan vecka om jag skulle vilja.
TOPPEN!
Hur vi sen rider blir som det blir. Ibland lånade jag hennes häst och tog med en kompis.
Ibland hade hon full tillgång till min häst.

Kvälls intaget är oftast mitt. Mest för att jag bor på gården, och hon har en bit att köra. Men skulle jag vara borta tar hon givetvis kvälls jobbet också.
Fördelen är att ha någon att dela både oro och glädje med.
Är jag lix i stallet kan jag lika gärna väga hö, mocka och Fixa hennes häst också.
SÅÅÅÅ himla längre tid tar det ju inte.
Däremot har vi aldrig delat på ansvaret för motion för hästarna.
Det har vi bett varandra om hjälp om det behövts.

Vill vi någon gång varannat år vara hästfri samma helg så har antingen vi någon kompis som hjälper oss, eller så har hon en hästvan ,mamma och pappa som kan rycka in.

För mej är det optimalt.
Jag har häst! Men jag har också frihet att vara hemifrån. ( det blir 3 dagar/år:o)

* jenny *

Sen förstår jag inte varför du är förbannad?
Hon kommer ju bara med förslag:), hon tycker antagligen det låter som en bra idee för er båda.
Du måste säga vad du känner också.

Jag håller med. Det är bara att säga, det där arrangemanget låter inte alls som något som passar mig för att det tar för mycket tid, men tack i alla fall.

Finns ingen anledning att bli arg och sen skriva en tråd på Buke om hur arg man är....:crazy:

Försökte ringa henne imorse men fick inget svar så jag skrev ett meddelande till henne. Det meddelandet öppnade hon kl 9 men jag ahr inte fått något svar eller hört något från henne på hela dagen.

Känns iallafall skönt för mig att jag berättade hur jag kände. Jag hoppas att hon tar det bra också.

Senast ändrad:

En fråga, Sånna här trådar ser jag ofta, och jag undrar ni som skriver dom, är ni inte rädda att personen/personerna ni skriver om ska läsa?

Och i ts fall så vågar hon ju inte säga detta till personen , men törs skriva ut det på internet.

För att svara på frågan tycker jag inte du ska vara rädd för att säga som du känner till din kompis, det är ingenting hon komemr att bli sur över om hon är en vettig kompis:)

Gissar att ditt svar inte var riktat till mig? :)
Använd knapplån, kl, knapp etc för att förtydliga att du inte riktar dig till den vars knapp du svarar.

Försökte ringa henne imorse men fick inget svar så jag skrev ett meddelande till henne. Det meddelandet öppnade hon kl 9 men jag ahr inte fått något svar eller hört något från henne på hela dagen.

Känns iallafall skönt för mig att jag berättade hur jag kände. Jag hoppas att hon tar det bra också.

Ja, men det var väl bra i alla fall. Man behöver inte göra saker så komplicerade. :p

Kanske är det så att TS och andra som skriver sådana här trådar VILL att den de har problem med relationen till ska läsa! ;)

Till TS så säger jag som flera sagt, vore det jag skulle jag sköta min häst och låta den andra sköta sin! Sedan om det är tal om stallpass och sådant (fodringar, in- och utsläpp) så skulle jag göra ett rättvist schema. Ingen idé att lägga energi på att vara förbannad!

Håller med dej om att TS och andra som skriver vill att den det berör i första hand ska läsa vad TS och andra känner.

Ibland är det ju så himla svårt det här med att säga NEJ....

Till TS:

Jag har också varit i snarlik situation och mått mer och mer illa vartefter åren har gått för jag har känt mej ansvarig för dom andra hästarnas väl och ve.

Nu när jag har flyttat och bara har huvudansvaret för MINA hästar mår jag såååå himla mycket bättre.
Dessutom är det nu helt okej att titta till dom andra hästarna på betet och kolla vatten och ev. skador. Vilket dom andra hästägarna också gör med mina hästar när dom är där.

Livet leker igen och det är superroligt med hästeriet..... bara jag nu blir av med den här envisa förkylningen också så skulle ALLT vara toppen................

Jag hade satt mig ner med henne och förklarat att det givetvis är roligt att hon har skaffat egen häst/foderhäst och att du gärna ställer upp som kunskapskälla, men att det fanns en anledning till att du skaffade medryttare från början, och det är att du inte har tid med din egen häst sju dagar i veckan, och alltså defintivt inte har tid med att ta hand om två hästar. Vill hon ändå rida din häst två gånger i veckan, så är det ju bra för dig, annars hade jag börjat titta efter en annan medryttare.

Jag tycker absolut att man ska kunna hjälpas åt när man står i samma stall, men då brukar det ju handla om utsläpp eller insläpp, eller tidiga mornar och sena kvällar, som kan vara skönt att "slippa" ett par gånger i veckan. Rida, mocka och sköta hästen tycker jag faktiskt hör till om man har egen häst. Jag förstår inte riktigt hennes uppdelning heller, att ha häst fem dagar ena veckan och bara två nästa, det verkar inte riktigt som om hon är så villig att försaka sitt andra liv för att hon skaffat egen häst?

Bra att du hört av dig till henne! Hoppas det löser sig nu, särskilt som du skriver att ni står varandra nära borde ni ju kunna få ut mycket positivt av att dela stall och hjälpa varandra istället för att bli ovänner.

Om du har svårt att säga nej kanske din fd medryttare uppfattat det som att du tycker att hennes idéer angående fördelning av dagarna fungerar. Är inte alltid så lätt att förstå vad någon som inte är rak och tydlig i sin kommunikation tycker.

Kanske kan ni skaffa en medryttare som hjälper er med båda hästarna, annars tycker jag det låter som att ni behöver en medryttare var.

Att bli fodervärd är en stor omställning för din kompis, både gällande mer ansvar och att orka vara i/ta sig till stallet betydligt oftare. Då kan det vara lätt att testa om man kan lämpa över delar av ansvaret på någon annan vilket inte speciellt schysst. Vill bara poängtera att det kanske görs mer eller mindre medvetet. Oavsett, stå på dig och skriv gärna en överenskommelse att ha i stallet om vad som ska göras, av vem och när, om ni bestämmer er för att fortsätta dela upp ansvaret.

Så funderar jag också och skulle känna mig hemskt förlägen och förmodligen sedan förbannad om jag kände igen mig i en klagohistoria här på buke och om den dessutom var skriven av någon som stod mig "nära". För jag förväntar mig mer rak kommunikation av folk.

Uch, hemska tanke.

Men jag vet inte heller vad T.S menar med att de står varandra nära och vad de har för relation överlag att är det på något vis medryttaren som har övertag och är så att säga "dominant" och har denne reagerat dumt på att T.S sagt ifrån tidigare och hur gamla är dessa personer?

För i övrigt kunde jag tycka att det normalt borde vara medryttaren som är i "underläge" helt enkelt för att hästägaren ju varit dennes på om man kan kalla det "chef" men i alla fall den som VÄL bestämt över hästen men jag funderar på om det på något vis varit tvärtom här?

Jag tycker att T.S skall ta mod till sig och lägga korten på bordet och säga att fem dagar är för mycket och förhoppningsvis i efterhand känna "Gud så skönt att få det sagt och vad enkelt det var!".:banana:

Jag fattar verkligen inte problemet. Det är ju bara att säga att om hon vill kan hon va kvar som medryttare på din häst 2 dagar i veckan men att du inte har tid att ta hand om någon annans häst. Och är det nu så att hon inte går med på det är det ju bara att leta ny medryttare.

Man ska ha så lite dealar som möjligt med folk har jag lärt mig.

bra skrivet!!! precis vad jag tänkte.. antingen så får medisen rida sina dagar men du ska inte behöva ta något ansvar för hennes häst.. det kommer bara bli problem. Jag håller helt med om att ha så lite dealar som möjligt med folk.. dom blir sjuka.. dom glömmer.. skit i det.. sköt det själv!

-helena

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 067
Senast: SwedEmB
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka