Så j****a typiskt!!!

Apollo

Trådstartare
Var ute på promenad med hunden och var på en stor äng och tränade inkallning, stanna kvar etc etc. allt detta i långlina man ju inte får ha hunden lös nu och detta område angränsar till ett naturreservat och där kan jag inte tänka mig att man får ha hunden lös i allafall i i dessa tider (1mars-20 augusti)

Iallla fall så har jag henne bra fokuserad på mig så pass att hon ignorerar den hunden som kommer en bit bort som är ute och promenerar i naturreservatet.
Jippie tänker jag då vi har problem med hundmöten.

Då sätter den andra hunden fart och kommer i full rulle mot min och vill leka visar det sig. Jag ropar att det inte är ok, ingen reaktion, jag ropar det är koppeltvång vet du, inget svar, jag ropar du det är tur jag har en snäll hund. Hon säger inte ett ord men tillslut får hon till sig sin hund och går utan ett ord.

Så var den stunden förstörd jag som vart så glad att hon inte brydde sig, men man får väl kavla upp ärmarna och ta nya tag.

Sv: Så j****a typiskt!!!

Det hände ju ingenting, varför blir du så upprörd?
Jag har min lös i skog å mark.
Ser jag en annan hund kopplar jag upp henne.

Fast jag förstår TS, jag tycker också att det är otroligt irriterande när det kommer lösa hundar som springer fram på mina. Oavsett om hunden är snäll eller inte.

Speciellt om man är mitt uppe i träning.

Så klart! Fast det är ju så, man kan aldrig lita på nån annan att den har samma koll som en själv! Nu hände det ingenting, och det är det jag menar, vilken himla tur!

Precis. Alla hundar vill faktiskt inte hälsa. Förr eller senare kommer hennes hund att springa fram till "fel" hund och då är det klippt. Kanske blir allt jobb man lagt ner förstört.

När min hund arbetar så ska den inte leka med andra hundar utan vara koncentrerad på mig. Roligt när nån annan kommer och förstör :(

det är j*t irriterande med allt hundfolk som inte har kontroll på sina hundar!
minst 1gång/vecka kommer en hund framspringande när man är ute och rider!
här om dagen hade jag en rottis (inte valp, men ung) som sprang nästan MELLAN bakbenen på min häst.
Jag är GRYMT imponerad att hon inte blev spattig och flög i luften (hon har typ vant sig att det "alltid" kommer galna hundar).

Numera erbjuder jag alltid hundägarna (som har noll koll på sina hundar) att hälsa på hästen i lugn och ro när de är kopplade, i hopp om att de inte springer fram helt hysteriskt nästa gång!

Det hände ju ingenting, varför blir du så upprörd?
Jag har min lös i skog å mark.
Ser jag en annan hund kopplar jag upp henne.

Fast Apollo har länge dragits med problem att hennes hund blir överglad vid hundmöten. Har man då väl fått hunden att fokusera på matte när det kommer en hund, då vill man INTE att den andra ska lubba fram.

Tack Gabbi du förklarar problemet.

Svar till alla:
jag anser att man kan ha hunden lös om man har sån kontroll på den, jag har det inte (om det kommer andra hundar)annars går det bra, därför blir det långlina. Vovvsan anser att alla går att leka med och att alla naturligtvis vill leka med henne. Har jag henne lös är det med en lekkompis för då kan hon strunta i andra hundar.

Som nån skrev att nästa gång går hennes hund på fel hund.

Det som gjorde mig mest irriterad var att jag fick den lilla uns av lycka förstörd. Hade ju hoppats på att hon skulle ignorera hunden helt men så blev det ju inte.

Gah. typiskt... Men tur att det gick bra ändå.

Men, får man verkligen ha en hund lös på naturreservat? (ens under årstider då hundar får vara lösa)

Fast Apollo har länge dragits med problem att hennes hund blir överglad vid hundmöten. Har man då väl fått hunden att fokusera på matte när det kommer en hund, då vill man INTE att den andra ska lubba fram.

Fast ett bra tillfälle att se om träningen gett resultat :D

Jag håller också med Fan of Bill, det hände ju inget.

Visst jag kan förstå man blir irriterad, men nu hände inget och varför då gå och irritera sig i onödan. Hundar ska inte springa fram till andra hundar, men ibland får man nog ändå räkna med att sånt kan ske.

Så skulle jag nog också tänka, inget ont som inte har nått gott med sig. Att träna och få in ett "störande moment" är ju aldrig fel.

Speciellt då ens egen hund känner att man blir förbannad, det är ju lite olyckligt om, själva träningen, faktiskt går bra.

Fast visst är det irriterande med slöa hundägare, hon kunde i alla fall bett om ursäkt.

Nä irriterad är jag inte för sånt händer, men jag hade velat se om jag kunde få henne fokuserad hela tiden medans hunden gick förbi på avstånd.
Jag ser varje hund som ett träningsmoment och denna hund hade gärna fått hålla sig hundra meter bort så jag kunde uttnyttja den som träningsobjekt.

Det som gjorde mig sur var att ägaren inte brydde sig, hunden var trevlig och lekfull hade ägaren kommit fram och pratat kunde kanske vovvsan fått en ny kamrat.

Fast ett bra tillfälle att se om träningen gett resultat :D

.

Det beror ju helt på var i träningen man är? Om man kommit så långt att ögonkontakt från hunden är ett steg i rätt riktning (när den andra hunden är 100 meter bort), så är man troligtvis inte färdigtränad för testet "Vad händer om en hund springer ända fram?"

En stor risk som jag ser det är att en hund som Apollos, som redan innan har svårt att ta ögonen från andra hundar, har fått vatten på sin kvarn. "Bäst att kolla in den extra mkt, snart kommer den kanske framspringande också."

Det beror ju helt på var i träningen man är? Om man kommit så långt att ögonkontakt från hunden är ett steg i rätt riktning (när den andra hunden är 100 meter bort), så är man troligtvis inte färdigtränad för testet "Vad händer om en hund springer ända fram?"

En stor risk som jag ser det är att en hund som Apollos, som redan innan har svårt att ta ögonen från andra hundar, har fått vatten på sin kvarn. "Bäst att kolla in den extra mkt, snart kommer den kanske framspringande också."

Ska jag vara ärlig :) Jag funderar inte så mycket på vad som kan hända.
Och tar det heller inte som ett bakslag om något skulle hända, det är bara att träna vidare.

Sen menar jag inget till TS, men att få ögonkontakt med sin hund i svåra situationer, det fixar man ganska så lätt med rätt träning. Går väldigt fort att träna in det om man gör rätt. Och med fort menar jag ett par stycken träningspass.

jag hålelr med.

just därför har jag nästan alltid min hund kopplad, eller har stenkoll om vi är ute i skogen (där han håller sej nära mej på ett annat sätt, och aldrig påpopulära vandringsstigar elelr liknande.). för jag VET att han inte riiiktigt är att lita på. och jag förutsätter att andra människor gör likadant.

jag menar. man tar ju det säkra(re) före det osäkra eller? jag funderar alltid på vad som KAN hända, för att kunna undvika det. känns heöt självklart. gäller allting jag gör, särskilt när de tinvolverar mina djur, andras djur elelr andra människor över huvudtaget.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 731
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 992
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 536
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka