Så hage... Hjälp!!

grafit

Trådstartare
Nu ätligen får vi köpa mer mark :bump:
Men hur tusan ska vi göra för att få det till fuktionsdugliga hagar?
I dagens läge är det bara en lerig åker....
Ngn som har tips?

Sv: Så hage... Hjälp!!

inte proffs på detta men...!
nu borde ju kunna slänga ut massa frön (typ gräs, olika växter med mera..) och låta naturen sköta sitt jobb?
låt åkern få en chans att "växa" till sig..?

inte proffs på detta men...!
nu borde ju kunna slänga ut massa frön (typ gräs, olika växter med mera..) och låta naturen sköta sitt jobb?
låt åkern få en chans att "växa" till sig..?

JO visst, tack för tipset, känns bara som att det kommer ta låååååång tid :)

Hur stor åker är det, vad är gjort där nu....upplöjd!? Det bästa man kan göra är att plöja och så in, finns ju en massa fröer att välja på. Men då är ju inte hagarna brukbara på en "stund"! Men det går ju att till våren så rajgräs (betesgräs) med insådd så att man till nästa år får en förstårsvall. Rajgräset är ju användbart efter några veckor och väntan blir ju inte så lång. Att bara "slänga ut lite frön" blir inte riktigt stabilt.

Kicki :)

Det krävs lite tid och planering för att få betet bra. Vet inte hur pass förberett det är, men plöja upp och så in kan ni ju göra nu i vår. Putsa av det ett par gånger under sommaren. Då har det till 2009 bildat så pass stark matta att det tål att släppa hästar på.

Många väljer att så in vall i skyddsgröda, d v s man sår in i t ex korn, skördar kornet och låter sedan stubben stå kvar (och inte plöjer upp) för att sedan till nästa år ha en hyfsad vall. Skyddsinsådd kan också göra i westervoldiskt rajgräs, det är ett ettårsgräs som ger skörd redan första året (om ni vill ta eget grovfoder).

Att släppa hästar samma år som man sår in vallen är en dålig idé, de trampar sönder så pass mycket att jobbet nästan är ogjort.

Det finns färdiga blandningar för häst-bete.
Det är nästan ett måste att så in skyddsgröda tillsammans med betesblandningen (annars tar nog ogräs över, för det växer snabbare). Det finns numera rajgräs som skyddsgröda vill jag minnas. Då kan du skörda vall på fältet i sommar.
Hör efter med någon kunnig bonde i din närhet som vet vad ni har för jodrmån så du får tips till rätt gödning.

Lycka till!

Det finns färdiga blandningar för häst-bete.
Det är nästan ett måste att så in skyddsgröda tillsammans med betesblandningen (annars tar nog ogräs över, för det växer snabbare). Det finns numera rajgräs som skyddsgröda vill jag minnas. Då kan du skörda vall på fältet i sommar.
Hör efter med någon kunnig bonde i din närhet som vet vad ni har för jodrmån så du får tips till rätt gödning.

Lycka till!
Renbestånd (alltså inte skyddsgröda) fungerar ibland bättre men kräver att man kör över med betesputsen 1-2 gånger första sommaren för att bekämpa ettåriga ogräs (svinmålla mm). Problemet med skyddsgröda är att det innebär att man måste skörda och transportera bort skörden, vare sig det är havre, korn eller rajgräs. Skyddsgrödan innebör fler moment.

Det finns faktiskt två "normala" sätt att nyanlägga vall:

* Traditionellt sätt
- Hösten år 1: Plöjning
- Våren år 2: Harvning, Skyddsådd av korn eller havre, vältning
- Hösten år 2: Skörd av skyddssäd och bortforsling av halm
- Sommaren år 3: Skördas lämpligen som vall, gräset fortfarande känsligt för trampskador

* Renbestånd
- Höst- eller vårplöjning
- Harvning
- Sådd av vallfrö
- Vältning
- Betesputsning 1-2 ggr för bekämpning av ettåriga ogräs
- År 2 Skörda som vall, gräset fortfarande känsligt för trampskador

Tänk på att använda en vallfröblandning för bete! Den ska innehålla växter som tål att djuren trampar runt. Många blandningar är anpassade för ren hö/ensilageproduktion och tål inte att betas.

För bönder innebär det traditionella sättet med att så vall i skyddssäd att man alltid får skörd och slipper "mellanår". Hästägare har kanske inte så stor användning av fem ton korn eller havre! Fördelen med sådd av renbestånd är att man inte är lika hårt bunden vid vårsådd. Det liknar mycket att anlägga en vanlig villagräsmatta. Som med en vanlig gräsmatta gäller att den inte tål mycket förrän den blivit något år gammal. Renbeståndet blir dock brukbart snabbare i de flesta fall.

Man kan även ensilera skyddsgrödan. Hästägare har kanske ingen nytta av ärt- eller havreensilage tex men det går att sälja till nötbönder.

Vad kan man räkna med för näringsvärden på havreensilage, på ett ungefär?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 291
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar