Andromedae
Trådstartare
För att inte hijacka andra trådar, här är en tråd där vi kan diskutera våra tankar kring ryttarens vikt som komponent i ridningen. Som alltid hoppas jag att vi kan uttrycka oss vänligt mot varandra, även om ämnet kan vara känsligt.
Det har gjorts lite forskning (på olika nivå och omfattning) på ämnet, här är några som jag känner till, lägg gärna in om ni känner till fler!
Hur tänker och resonerar ni?
Vad grundar ni er uppfattning i?
Själv tänker jag att ryttarvikten givetvis är en faktor i ridningen, precis som mycket annat. Ibland kan ryttarvikten förvärra befintliga problem och öka en skadlig belastning, ibland har den ingen större effekt. Jag läser forskning med intresse, och tycker att det är intressant att fundera över ämnet och hur vi som ryttare förhåller oss till vår kropp på hästryggen. Generellt kan jag känna att jag vill veta mer.
Det har gjorts lite forskning (på olika nivå och omfattning) på ämnet, här är några som jag känner till, lägg gärna in om ni känner till fler!
- The influence of rider:horse bodyweight ratio and rider-horse-saddle fit on equine gait and behaviour: A pilot study
- Ridsport vikt och fysisk aktivitet - en studie om ryttares inställning till sin egen vikt och fysiska hälsa
- Physiological response to exercise in the Icelandic horse
- Hur ryttarens vikt påverkar graden av ansträngning i tölt på Islandshäst
Hur tänker och resonerar ni?
Vad grundar ni er uppfattning i?
Själv tänker jag att ryttarvikten givetvis är en faktor i ridningen, precis som mycket annat. Ibland kan ryttarvikten förvärra befintliga problem och öka en skadlig belastning, ibland har den ingen större effekt. Jag läser forskning med intresse, och tycker att det är intressant att fundera över ämnet och hur vi som ryttare förhåller oss till vår kropp på hästryggen. Generellt kan jag känna att jag vill veta mer.