Ryttarmärken för Islandshästar

L

Lillmifflan

Har läst om det på SIF's hemsida, men är det någon som har tagit några eller sett att det arrangerats märkestagningar?
Jag tycker att det verkar lite kul, men jag har aldrig hört så mycket om det... Har NI?? :cool:
/L

Sv: Ryttarmärken för Islandshästar

Vi har flera gånger arrangerat märkestagningar på ridskolan där jag jobbar.

/Malin

Vad ska man göra då?? Jag har ju tagit ryttarmärke på ponny ett par gånger men vad ska man göra på en islänning??

/Jenny

Detta står på Sif's hemsida

Vitt märke
Praktik: Skritta utan ledare ett varv i paddocken. Göra jorden runt på hästryggen. Borsta och kratsa hästens hova. Leda hästen ett varv i paddocken.

Rött märke
Praktik: Trava eller tölta utan ledare ett varv i paddocken. Skritta barbacka ett varv i paddocken. Genomföra en enkel trailbana (använda bommar, koner, kunna svänga stanna och styra).

Blått märke
Praktik: Töltprovet (tölta rent 20 meter på långa tyglar, utan tygelkontakt).

Järnmärke
Teori: Hästens mundering, färg och tecken, kroppsdelar, daglig vård, visitering, ridbanans vägar.
Praktik: Sadla och tränsa och sitta upp på ett korrekt och säkert sätt.

Visa hästen på ridbana/ovalbana enligt följande:
1/2 varv skritt i höger och vänster varv
1 varv trav i höger och vänster varv
1 varv galopp i höger och vänster varv
1 varv tölt i höger och vänster varv

Anvisningar för järnmärkesdomare
Domarens beslut kan ej överklagas. Ryttaren skall visa att han/hon kan behärska en häst i fyra gångarter (ej flygande pass). Programmet rids antingen på en ridbana 20 x 40 m eller på en ovalbana. Hästens utrustning följer reglerna i FIPO och svenskt tävlingsreglemente. Ryttarens klädsel är fri. Godkänd ridhjälm är obligatorisk vid samtliga ridprov. Glömmer ryttaren programmet kan domaren ge anvisningar om rätt väg. Domaren får dock ej ge sedvanliga ridkommandon.

Bronsmärket
Teori: Grundläggande ridlära, allmän hästhållning, gångartsteori, allemansrätt och ridning i trafik och terräng. Beställning av teoriprov sker från SIFs kansli. För de som ej tagit järnmärket tillkommer teorin för järnmärket.

Praktik: Uppnå lägst 4,2 poäng i lätt fyrgång och lätt tölt. Gångartsprovet kan göras på ovalbana eller ridbana (minimimått 20x40). Genomföra bifogat dressyrprogram på ett tillfredsställande sätt (rätt gångart vid angivna bokstäver, rätt ridna vägar, använda rätt hjälper, ha en godtagbar sits och hållning.

Anvisningar för bronsmärkesdomare
Domarens beslut kan ej överklagas. Ryttaren skall rida programmen efter tävlingsreglemente för lätt klass, ovalbanegrenar. Hästens utrustning följer reglerna i FIPO och svenskt tävlingsreglemente. Ryttarens klädsel är fri. Godkänd ridhjälm är obligatorisk vid samtliga ridprov.

Silvermärket
Teori: grundläggande hovvård och skoning, FIPO (motsvarande SIF:s sportdomarutbildning steg 1), ridlära, gångartslära, grundläggande sjukdomslära, hagar och stallmiljö.

Praktik: Uppnå på officiell tävling lägst 4,2 poäng i FSI eller lätt C:1/C:2, lägst 5,0 poäng i uttagning i T1 eller T2 och i V1 eller F1. Deltagande och godkänt ritt i terränghoppningstävling med hinder på minst 60 cm alt. felfri banhoppning med hinder på minst 50 cm.

Guldmärket
Teori: Hästens utfodring och beteende, hästens anatomi, fördjupning gångartslära ridlära.

Praktik:
Uppnå på officiell tävling lägst 5,50 poåäng i FSI, lägst 5,5 poäng i uttagning i F1 och PP1, lägst 6,0 poäng i uttagning i V1 och T1 eller T22. Ridit på minst 17 s. på 150 m pass alt. 25 s. på 250 m. pass.

Detta står på Sif's hemsida

Vitt märke
Praktik: Skritta utan ledare ett varv i paddocken. Göra jorden runt på hästryggen. Borsta och kratsa hästens hova. Leda hästen ett varv i paddocken.

Rött märke
Praktik: Trava eller tölta utan ledare ett varv i paddocken. Skritta barbacka ett varv i paddocken. Genomföra en enkel trailbana (använda bommar, koner, kunna svänga stanna och styra).

Blått märke
Praktik: Töltprovet (tölta rent 20 meter på långa tyglar, utan tygelkontakt).

Järnmärke
Teori: Hästens mundering, färg och tecken, kroppsdelar, daglig vård, visitering, ridbanans vägar.
Praktik: Sadla och tränsa och sitta upp på ett korrekt och säkert sätt.

Visa hästen på ridbana/ovalbana enligt följande:
1/2 varv skritt i höger och vänster varv
1 varv trav i höger och vänster varv
1 varv galopp i höger och vänster varv
1 varv tölt i höger och vänster varv

Anvisningar för järnmärkesdomare
Domarens beslut kan ej överklagas. Ryttaren skall visa att han/hon kan behärska en häst i fyra gångarter (ej flygande pass). Programmet rids antingen på en ridbana 20 x 40 m eller på en ovalbana. Hästens utrustning följer reglerna i FIPO och svenskt tävlingsreglemente. Ryttarens klädsel är fri. Godkänd ridhjälm är obligatorisk vid samtliga ridprov. Glömmer ryttaren programmet kan domaren ge anvisningar om rätt väg. Domaren får dock ej ge sedvanliga ridkommandon.

Bronsmärket
Teori: Grundläggande ridlära, allmän hästhållning, gångartsteori, allemansrätt och ridning i trafik och terräng. Beställning av teoriprov sker från SIFs kansli. För de som ej tagit järnmärket tillkommer teorin för järnmärket.

Praktik: Uppnå lägst 4,2 poäng i lätt fyrgång och lätt tölt. Gångartsprovet kan göras på ovalbana eller ridbana (minimimått 20x40). Genomföra bifogat dressyrprogram på ett tillfredsställande sätt (rätt gångart vid angivna bokstäver, rätt ridna vägar, använda rätt hjälper, ha en godtagbar sits och hållning.

Anvisningar för bronsmärkesdomare
Domarens beslut kan ej överklagas. Ryttaren skall rida programmen efter tävlingsreglemente för lätt klass, ovalbanegrenar. Hästens utrustning följer reglerna i FIPO och svenskt tävlingsreglemente. Ryttarens klädsel är fri. Godkänd ridhjälm är obligatorisk vid samtliga ridprov.

Silvermärket
Teori: grundläggande hovvård och skoning, FIPO (motsvarande SIF:s sportdomarutbildning steg 1), ridlära, gångartslära, grundläggande sjukdomslära, hagar och stallmiljö.

Praktik: Uppnå på officiell tävling lägst 4,2 poäng i FSI eller lätt C:1/C:2, lägst 5,0 poäng i uttagning i T1 eller T2 och i V1 eller F1. Deltagande och godkänt ritt i terränghoppningstävling med hinder på minst 60 cm alt. felfri banhoppning med hinder på minst 50 cm.

Guldmärket
Teori: Hästens utfodring och beteende, hästens anatomi, fördjupning gångartslära ridlära.

Praktik:
Uppnå på officiell tävling lägst 5,50 poåäng i FSI, lägst 5,5 poäng i uttagning i F1 och PP1, lägst 6,0 poäng i uttagning i V1 och T1 eller T22. Ridit på minst 17 s. på 150 m pass alt. 25 s. på 250 m. pass.

jag har tyverr inte tagigt nåt , men det vore kul. och jag kan ta alla upp till inkl bronsmärket:banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar