Ryttarmärke 4?

Andorra

Trådstartare
Vi ska skriva "prov" på sista lektionen för denna terminen. Provet kommer att vara Ryttarmärke 4 men jag har inte fått några papper eller så vad som ingår i det. Finns det någon bra sida på nätet där det står vad för typ av frågor som ingår så man vet vad man ska plugga in?
Vi är en liten "tant"grupp och har tagit något märke tidigare så jag har noll koll på detta med vad som ingår i provet.

Sv: Ryttarmärke 4?

Jag letade lite på nätet åt dig:) Detta hittade jag:

Märke IV
Gult Dressyr: Lätt B:1
Hoppning: Bana med 6 hinder enligt typskiss. Kat A: 50 cm, kat B: 60 cm, kat C: 70 cm, kat D/häst: 80 cm
Visa: Häst vid hand
Teori: Hästens anatomi, hovbeslag, häst- och stallvård,, hästens närmiljö, hästens delar, färger och tecken, sjukdomslära, stallovanor, foderlära
(http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=90059)

Boken "Känn din häst" av Ulla Ståhlberg innehåller den teori du ska kunna (enligt bl.a. bokrecensioner.se)

Dessutom hittade jag den här sidan med frågor:
http://www.equiart.se/test/q_four.php

Hoppas det var till hjälp.

Tackar och bockar. Ska se om jag kan få tag i boken.
Det här gäller ju ingenting så man kanske ska göra provet och se vad man kan. Det som sitter utan plugg, borde sitta där nästan hela livet eller? Ska testa att göra frågorna i ena länken och se hur mycket man kan nu.

Antalet ryggkotor och namn på olika skelettdelar kände jag mig en aning lost på.. Blir nog till att investera i en anatomibok!

Blev rena gissningen för mig också. Var bättre på rent allmäna saker om hästskötsel och sånt. Känns viktigare för mig att kunna det än att kunna rabbla upp hela skelettet iaf. Tror mina hästar har mer nytta av den kunskapen hos mig.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar