Ryttarens skänklar

L

lotti_08

Jag kom över två stycken bra sidor med grundinfo hur skänkel fungerar.

http://hem.passagen.se/pexon/ridningensgrunder.htm
http://web.telia.com/~u11702908/ryttaren/skankel.html

Men det jag inte riktigt förstår är hur man får igång hästen för trav.
Citerar "Man sätter igång hästen genom att korta tyglarna något och sedan driva med skänkeln tills hästen börjar trava."
Driva?

Sen undrar jag vad det menas med när hästen går bakom en?

Sen undrar jag också hur man får hästan att skritta och trava vackert med huvudet?
Och vad heter det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttarens skänklar

Hejhej.

Jag antar att du är nybörjare, jättebra att du hittat hit!

Om du kikar i kapitlet innan, där det står hur man får fram hästen i skritt så beskriver de hur man använder sin skänkel.
Att driva betyder alltså att trycka med benen mot hästens kropp för att driva på den framåt. Har man redan hästen i skritt är det bara att driva mer för att få hästen i trav. Ibland kan man behöva hjälpa till med rösten genom att smacka eller använda spö.
Din ridlärare berättar för dig vad du ska göra för att få hästen i trav när du kommit till det i ridningen. Innan traven brukar man lära sig ordentligt hur man styr och stannar hästen.

Att hästen går vackert med huvudet brukar man i vardagsspråk kalla att hästen går "i form". Det betyder att hästen höjer ryggen och trampar med bakbenen inunder sin kropp för att orka bära ryttaren utan att skada sig.
Detta är inte något du behöver bry dig om just nu, då det kommer in senare i ridutbildningen.
Att hästen går bakom en är alltså att bakbenen går mer bakom hästen än att den trampar under magen.

Lycka till!

Tack Louise för dina svar.

Men skall man använda skänkeln med hela foten eller bara trycka till lite lätt med hälarna inåt?

Tack Louise för dina svar.

Men skall man använda skänkeln med hela foten eller bara trycka till lite lätt med hälarna inåt?

Jag själv gjorde från början felet att bara skänkla med hälen och då vrida foten utåt, vilket satte mig i en ganska ful sits :p
Man ska skänkla med hela underbenet och foten. lite mer åt häl håller än tå hållet, om du fattar :p
Senare kommer du lära dig att driva med sätet, men det tar vi en annan gång ;)

Säger som ZorroLousie att det är jätte bra att du hittat hit, man lär sig massor :laugh:
Lycka till!

Senast ändrad:

Inte alla hästar man behöver gör så. jag får igång min häst i trav bara genom mitt säte så hur man får fram hästen i trav beror lite på hästen,, vissa behöver bara ett litet omslut med hela benet en del kan man får "knacka" till lite med häl/foten.. som sagt mycket beroende på hur känslig och vem det är som har utbildat hästen. :) man får känna sig fram vad som funkar på vilken häst

Är man lång mot hästen (tex islandsryttare) så hänger ju hälen nedanför hästens buk och då skulle det bli svårt om man var tvungen att skänkla med hälarna.

Så precis som Hollister säger så ska man skänkla med hela underbenet. Hur mycket som behövs beror på hästen. Börja lätt och ta i lite mer om inget händer.

Själv är jag lite skeptisk till att använda sätet i drivande syfte. Ser inte särkillt snyggt ut, men det är mycket användbart i bromsande syfte för att "sitta emot". Men alla ryttare hittar ju sitt sätt att rida och så länge ingen häst tar skada av det är det ju ok.

Vet inte om det var till mig du mena med sätet.. Nu pratar inte jag om att man ska sitta och störa hästen med säte för att få igång den men om man tittar på de större klasserna i dressyr så är det många som använder endats säte för att göra galopp ombyten man strävar ju efter att behöva ge så små hjälper som möjligt..

Jag behöver bara tänka trav, driva ytterst lite med säte och så kommer min häst fram i trav. men som sagt så är det ju mkt beroende på häst. Om man hela tiden ska driva med skänkel så blir det lätt att ryttaren spänner sig och driver med knä som man inte ska göra när man rider stor häst vi ska använda vaden enligt strömsholms metoden. :)

Jag förstår vad du menar Eme_liie.

Är man nybörjare så tror jag att skänkeln är det första man får lära sig att använda för att sedan kunna "minska" på hjälperna desto längre man kommer i ridningen. Börjar man använda sätet för tidigt är det risk att det blir "gunghästridning" vilket jag sett exempel på och det är ingen vacker syn:D

(gick ridledarkursen på Strömsholm för 2 år sedan)

Jo jag vet jag har också sätt "gunghästridning" :D och håller helt med om att det inte är någon vacker syn.

Och skänkel är absolut det första man får lära sig :) Fast jag tycker dock att dagens ridskolor inte kommer så mkt längre än att bara använda skänkel. Väldigt synd enligt mig

Emelie jag håller med. Skall be min ridlärare att gå igenom sitsen, balansen och skänkel ordentligt. Kan jag inte det så åker jag fortfarande bara häst.

Jag skrev följande i en annan tråd:
"Idag red jag för första gången på 5 år. Det var en fröjd även om jag var ordentligt ringrostig. Lyckades ens inte få hästen i galopp.
Nu när jag kom hem märkte jag dock att jag fått ont i vristerna. Kan det beror på att jag red i skor istället för ridstövlar eller beror det på otränade vrister?"

Svar:
"Du ska inte ha någon vikt i stigbyglarna. Ett finger mellan fot och stigbygeln ska man kunna ha utan att ska göra ont i fingret. Stigbygeln är en utrustning som användes när man slogs på hästryggen. När du rider lätt använder du inte heller stigbyglarna.
Således drar jag slutsatsen att du rider fel. Såvida du inte fått ont när du klivit upp i sadeln från backen."

----
Hur kan jag öva mer på detta? Och hur i tusan skall man resa sig vid trav utan att resa sig med fötterna?

Hej!
På ridskolan där jag rider har vi av en av instruktörerna fått veta att man för att övergå till trav skall föra bak skänkeln en liten aning, alltså ett lite annorlunda läge än för att börja skritta från halt. Tycker mig ha märkt att det fungerar bra åtminstone på de lite mer välskolade hästarna. Några åsikter om detta?

Träna å åter träna att rida lätt utan stigbyglar :D Om slut med vaden är det som gäller :) Om man är beroende av stigbygel vid lättridning så åker man häst :P

Min ridlärare sa idag att man skall rida lätt med hjälp av hälarna i stigbygeln... förvirrad!

Jag tycker de flesta hästar har förstått vinken när jag endast håller om med skänklarna någon sekund eller två och samtidigt ger en liten drivning med sätet :)

Svar:
"Du ska inte ha någon vikt i stigbyglarna. Ett finger mellan fot och stigbygeln ska man kunna ha utan att ska göra ont i fingret. Stigbygeln är en utrustning som användes när man slogs på hästryggen. När du rider lätt använder du inte heller stigbyglarna.
Således drar jag slutsatsen att du rider fel. Såvida du inte fått ont när du klivit upp i sadeln från backen."

----

Detta vill jag gärna veta mer om! :D Vad heter tråden?
Jag har alltid lärt mig att ha hälen i stigbygeln, trampa ner hälen, och då så åker ju foten ner i stigbygeln automatiskt :p

Hälen skall fortfarande trampas ner men det största vikten har jag lärt mig på störmsholm ska inte vara stigbygeln när man rider lätt du ska som sagt kunna rida lätt utan stigbygel utan problem, när man kommit fram till detta då Rider man och inte åker :P

Hur rider man lätt utan stigbygel? Vad klämmer du åt någonstans?
Knäna, vaderna?

Man låter hästens kraft i traven "skjuta" sig uppåt, :) Svårt att förklara, men om man pressar sig upp för glatta livet kommer man gärna ur balans. Man ska givetvis resa sig när man rider lätt, men försök att låta hästens kraft lyfta dig ur sadeln och sätt dig sedan mjuukt.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama