Sv: Ryttarens skänklar
Som nybörjare tycker jag det är bättre att hitta takten i lättridningen istället för att fokusera på att ta så lite stöd i stigbygeln, det kommer med tiden. Många nybörjare får till exempel "dubbelstuds" för att de reser sig och sätter sig vid fel i traven
Jag tycker det här med att rida lätt utan stigbyglar eller som om de inte fanns är överkurs för en nybörjare. Testa att rida lätt i tretakt utan att spänna lårmusklerna så inser man hur ovant och svårt det kännsHur rider man lätt utan stigbygel? Vad klämmer du åt någonstans?
Knäna, vaderna?
Som nybörjare tycker jag det är bättre att hitta takten i lättridningen istället för att fokusera på att ta så lite stöd i stigbygeln, det kommer med tiden. Många nybörjare får till exempel "dubbelstuds" för att de reser sig och sätter sig vid fel i traven
Bra förklaring Men jag tycker höften framåt istället för rakt upp beskriver lättridning bättre, åtminstone i dressyr där man har lite längre stigläderMan låter hästens kraft i traven "skjuta" sig uppåt, Svårt att förklara, men om man pressar sig upp för glatta livet kommer man gärna ur balans. Man ska givetvis resa sig när man rider lätt, men försök att låta hästens kraft lyfta dig ur sadeln och sätt dig sedan mjuukt.