Ryttarens skänklar

Sv: Ryttarens skänklar

Hur rider man lätt utan stigbygel? Vad klämmer du åt någonstans?
Knäna, vaderna?
Jag tycker det här med att rida lätt utan stigbyglar eller som om de inte fanns är överkurs för en nybörjare. Testa att rida lätt i tretakt utan att spänna lårmusklerna så inser man hur ovant och svårt det känns :)
Som nybörjare tycker jag det är bättre att hitta takten i lättridningen istället för att fokusera på att ta så lite stöd i stigbygeln, det kommer med tiden. Många nybörjare får till exempel "dubbelstuds" för att de reser sig och sätter sig vid fel i traven :)

Man låter hästens kraft i traven "skjuta" sig uppåt, :) Svårt att förklara, men om man pressar sig upp för glatta livet kommer man gärna ur balans. Man ska givetvis resa sig när man rider lätt, men försök att låta hästens kraft lyfta dig ur sadeln och sätt dig sedan mjuukt.
Bra förklaring :) Men jag tycker höften framåt istället för rakt upp beskriver lättridning bättre, åtminstone i dressyr där man har lite längre stigläder :)

Sv: Ryttarens skänklar

Vaden :) alltid vaden i dressyr har man lite mer knä slut än i hoppning. men sen är det ju mer nedsittning o dressyr och mer lättridning i hoppningen och där ska man inte knipa med knän utan du hjälper till med vaden och hästen men känner rätt fort om man gör rätt eller fel. :P

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama