Ryttarens hjälper

Sv: Ryttarens hjälper

Inner tygel vänder och leder framdelen innanför spåret samt ställer hästen i nacken och böjer den i halsen.
Ytter tygeln reglerar böjning och ställning
Båda tyglarna förhåller om hästen är på väg från spåret.
Inner skänkel håller hästen på spåret och är den skänkeln hästen är böjd runt.
Ytter skänkel placeras aningen bakåt, där den verkar framåtdrivande och mothållande på bakdelen. Om hästen vill trycka ut bakdelen (undandra sig böjning) förstärker man skänkelhjälpen för att hålla kvar hästen på den tänkta linjen.
Vikten placeras mitt över hästen men ryttaren ska vara väl med i rörelsen.

Det är något som jag tycker är väldigt viktigt i ingången utav rörelsen....efter att lett in framdelen läggs innersk. vid och direkt en kram av båda ytterhjälperna dvs en diagonal hjälpgivning.
Följden av detta är att hästen får en hjälp att sätta in inner.b och därefter att direkt balansera, lägga vikt på ytter.b

Denna hjälpgivning ger mig nytta då jag tömkör......innertöm - smack - yttertöm

Om hästen vill trycka ut bakdelen (undandra sig böjning) förstärker man skänkelhjälpen (ytter) för att hålla kvar hästen på den tänkta linjen.

Jag skulle nog andv den ovan beskrivna diagonala hjälperna istället då i min värld problemet att undanra sig böjning ligger i att hästen ej vill komma in med innerb. eller att den ej är tillräckligt lösgjord i innersida.

Dressyr majen, Om hur, när och varför sitter teoretiskt i ryggraden kan det bli ännu mer invecklat när hästen ändå inte gör det man ber om. Man blir bara frustrerad och idiotförklarar sig själv. För mig kom det största AHA när jag hade förmånen att få sitta på en GP häst (inte min) då trillade alla poletter ner.

Jo, men för eleven i fråga när man nu har satt grunden och tajmingen för hjälpgivning och sits handlar det om att lära eleven en sorts av *korrigeringsridning* eftersom beroeende på hur ambitiös (lättriden)häst eleven sitter på.........så blir handställning, hjälper, liksidighet mm olika pga den häst som skall ridas.
Likväl så är det viktigt att tränaren *känner* elevens häst så korrigeringsridningen har nåt nytta.

Hej på dig o Majen:)
Din hund kan få vara med min som blir skogstokig o jagar raketerna.

Iofs har hon mkt jakt i sig, men hon är åskrädd- får inte ihop det.

Vi säger väl skål allihopa om en timme:bump:

Dessa :devil: smällare.....anledningen att bo på landet är väll att man ska fä slippa dom :mad:
Min förra schäfer fick jag ge valium....
Den jag har nu ska beroeende på mitt nya yrkesval vara *skottoberörd*.....sen alla andra vilda djur :cry:

Synd att jag missade eran skål.....trodde att jag var helt allena på buke igår så vi får väll ta den nu :D SKÅL O GOTT NYTT ÅR !!

borsalino
Jag har ej fått sitta upp på mina tränares hästar men tycker att alla hästar har en Aha-känsla oberoeende var *knapparna* sitter och hur dom har blivit utbildade....gäller bara att hitta dens enskilda häst ridning och det är därför ridskolan gör sin nytta där man får lära sig att rida olika hästar och bilda sig ett eget *biblotek* på olika sätt att korrigeringsrida.

Ska faktist nu sätta upp en elev på min konval bara i skritt på stor volt så att h*n får känna hur det känns när hästen är lösgjord och svarar på hjälpgivningen såsom jag undervisar ........sen hur det blir återstår att se :D har egentligen slutat att undervisa men men

Senast ändrad:

Nu undrar jag, ni som har välutbildade hästar och undervisar. Låter ni någongång eleverna sitta upp och känna?
Ni som rider för tränare, har ni fått sitta upp på deras häst?

Nu måste jag spara på batteriet, återkommer senare.

Jag joinar kyraklubben :D
Min förra tränare var bl.a. beridarelev till Kyra.
Blev så paff när jag såg Kyras video och såg vart mycket kom i från, bla detta med att man absolut måste sitta på mitten.

Nu undervisar jag mycket sparsmakat.
Kriterierna för att få lov att sitta på min egen häst är att man inte håller i sig i tygeln , och att man har kontroll på sin underskänkel.
Min häst är alltför känslig

De brukar inte tycka att det är roligt att rida min häst :devil:
- för han gör som de säger , dvs han följer vikt och possition.
Däremot kan det ge väldigt mycket insikt...
och det är så jag använder honom.

Tycker han är en fanatstisk läromästare - för ;gör rätt eller det blir pankaka.
Dessutom känns allting väldigt tydligt på en nordsvensk:
De är väldigt rörliga i sina leder av naturen.

Nu anser jag att jag är för rultig, men har tidigare fått rida tränares hästar.

DEt var nog samma reaktion hos mig då.

Tränare har även fått ridit min häst.
Med blandad framgång.

En naturbegåvning med endast första kursen på strömsholm (faktiskt uppfinnaren av uttrycket "håll upp kisseriet" :bow: ) har gjort det i särklass bäst.
Hon vidareutbildade min häst i galoppen pga. min skada.

Det är roligt att se för det är så stor skillnad på om han rör sig så som han gör av naturen - och när man hittar till en självbärig häst som faktiskt samlar sig.

så kan man ju också jämföra sin egen presttion med sin tränares...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 259
Senast: Squie
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 365
Senast: Pancakes
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Träning Springer i från jobb... vad gör ni då? hästen i fråga är kollad Ua av vet.tänderna fixade för någon månad sedan.Utrustningen...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar