Sv: Ryttarens hjälper
Det är något som jag tycker är väldigt viktigt i ingången utav rörelsen....efter att lett in framdelen läggs innersk. vid och direkt en kram av båda ytterhjälperna dvs en diagonal hjälpgivning.
Följden av detta är att hästen får en hjälp att sätta in inner.b och därefter att direkt balansera, lägga vikt på ytter.b
Denna hjälpgivning ger mig nytta då jag tömkör......innertöm - smack - yttertöm
Jag skulle nog andv den ovan beskrivna diagonala hjälperna istället då i min värld problemet att undanra sig böjning ligger i att hästen ej vill komma in med innerb. eller att den ej är tillräckligt lösgjord i innersida.
Jo, men för eleven i fråga när man nu har satt grunden och tajmingen för hjälpgivning och sits handlar det om att lära eleven en sorts av *korrigeringsridning* eftersom beroeende på hur ambitiös (lättriden)häst eleven sitter på.........så blir handställning, hjälper, liksidighet mm olika pga den häst som skall ridas.
Likväl så är det viktigt att tränaren *känner* elevens häst så korrigeringsridningen har nåt nytta.
Inner tygel vänder och leder framdelen innanför spåret samt ställer hästen i nacken och böjer den i halsen.
Ytter tygeln reglerar böjning och ställning
Båda tyglarna förhåller om hästen är på väg från spåret.
Inner skänkel håller hästen på spåret och är den skänkeln hästen är böjd runt.
Ytter skänkel placeras aningen bakåt, där den verkar framåtdrivande och mothållande på bakdelen. Om hästen vill trycka ut bakdelen (undandra sig böjning) förstärker man skänkelhjälpen för att hålla kvar hästen på den tänkta linjen.
Vikten placeras mitt över hästen men ryttaren ska vara väl med i rörelsen.
Det är något som jag tycker är väldigt viktigt i ingången utav rörelsen....efter att lett in framdelen läggs innersk. vid och direkt en kram av båda ytterhjälperna dvs en diagonal hjälpgivning.
Följden av detta är att hästen får en hjälp att sätta in inner.b och därefter att direkt balansera, lägga vikt på ytter.b
Denna hjälpgivning ger mig nytta då jag tömkör......innertöm - smack - yttertöm
Om hästen vill trycka ut bakdelen (undandra sig böjning) förstärker man skänkelhjälpen (ytter) för att hålla kvar hästen på den tänkta linjen.
Jag skulle nog andv den ovan beskrivna diagonala hjälperna istället då i min värld problemet att undanra sig böjning ligger i att hästen ej vill komma in med innerb. eller att den ej är tillräckligt lösgjord i innersida.
Dressyr majen, Om hur, när och varför sitter teoretiskt i ryggraden kan det bli ännu mer invecklat när hästen ändå inte gör det man ber om. Man blir bara frustrerad och idiotförklarar sig själv. För mig kom det största AHA när jag hade förmånen att få sitta på en GP häst (inte min) då trillade alla poletter ner.
Jo, men för eleven i fråga när man nu har satt grunden och tajmingen för hjälpgivning och sits handlar det om att lära eleven en sorts av *korrigeringsridning* eftersom beroeende på hur ambitiös (lättriden)häst eleven sitter på.........så blir handställning, hjälper, liksidighet mm olika pga den häst som skall ridas.
Likväl så är det viktigt att tränaren *känner* elevens häst så korrigeringsridningen har nåt nytta.