Ryttarens hjälper

Sv: Ryttarens hjälper

Det där med att böja runt innerskänkeln tycker jag man har matats med sedan barnsben.

Men det finns många olika sätt att uttrycka samma sak. Det är väl därför man helt plötsligt får en ahaupplevelse, för att någon man möter helt plötsligt kan förklara.

På riskolor tror jag det blir ett lärosätt som låter enkelt, så det blir att i en volt eller hörnpassering så ska man FORMA runt innerskänkeln.
Sedan kan man göra det på lite olika sätt.

Att det sedan inte hinns med att berätta varför är förståeligt, kansken 9 elever som rider i 40 min.

Ja det blir mycket *misshaps* beroende på olika infallsvinekl tror jag.

Jag har fatiskt varit med på en programmridningsträning för Jan-Ove Ohlsson. Där han betonade just helhetens betydelse för hela poängsumman.
I de lägre programmen så bedöms ju hörnpasseringarna, ja alla transportsträckor.

Och som du skriver så är det ju svårt att rida en korrekt hörnpassering.
Varje hörn är ju faktiskt ingången på en öppna. Och kvaliteten på en öppna är ju beroende på ingången - blir den helt fel är det svårt att rätta till.
Framförallt så tycker jag vinsten med att ria korrekta hörnpasseringar - fyrkant är att rytatrem blri väl medveten om var alal fyra ben befinenr sig - bäckenets lutning - vikten mellan frambenen osv.

Repetition är ju all kunskaps moder - så ser jag det.

Det går ju oclså on på Borsalinos tråd, oavsett om man vänder in hästen med ytterhjälper eller hur man nu vänder - så bör manju ha en tanke om vad man gör - varför - och en medvetenhet om varför det blev fel.

Om man vill förbättra sig

Det tycker inte jag är konstigt

Men snälla nån jag har väl verkligen inte idiotförklarat någon:confused:

Efter att ha undervisat ett tag böjade jag fundera på varför inte mina instruktioner fungerade. Slog knut på mig själv med liknelser, kröp på backen och hoppade runt som en halt höna, tills jag fick min AHA-upplevelse. KOMMUNIKATION:idea: (efter en fortbildningskurs för Kyra -90)

När jag sedan skulle skriva en C-uppsats valde jag just detta ämne. Och en del i det var Ordförståelse. En ridskolegrupp på "högre" nivå, en klass åk 3 på naturbruksgymnasium och åk 1 på hippologutbildningen fick frågan hur, när och varför.
Ingen elev på gymnasiet (hästinriktning) hade rätt på mer en 3 hjälper och bland hippologeleverna hade den bästa 60% rätt.

Numera får ALLA mina elever på ALLA nivåer ett tydligt och förklarande häfte och sedan går jag oftast fram och tar tag i hand,ben och bokstavligen visar hur man gör. Och med tanke på den positiva respons jag fått och hur mycket lättare det blir att undervisa för mig så står jag för min åsikt.

Och SNÄLLA ni, skriv inga spydiga okonstruktiva svar, vi kan väl bolla åsikter på hyffsad vänlig nivå?

*KL*
Iom att vi är påforumet "tävlingsdressyr" kanske vi ska skriva- till de som inte vet att en ritt på 80 %=en BRA ritt, med undantag för unghästklasserna där man har en bedömning mer på hästens kapacitet.

70 % = ganska bra
90 %= mkt bra
100% = utmärkt

Senast ändrad:

Tyvärr har väl inte så många bemödat sig med att läsa och lära. Och ännu mer beklagligt att instruktörer/tränare inte heller lär ut.
Ta en sån simpel sak som en hörn passering. Hur många kan redogöra hur man förbereder, vilka hjälper man använder och varför.
Varför ens dikutera varför hästen inte gör si eller så i olika rörelser?
Har man undervisat i 13 år dagligen och själv ridit för de bästa borde man ju kunna ge tips utan att bli halshuggen när man försöker påpeka att det handlar om grunder. Eller?

Jag tycker absolut du skall stå för din åsikt :bow: Men räkna med här att bli halshuggen för den...

Skitbra sätt att dela ut ett häfte till eleverna, och precis som du säger så är ju kommunikationen en väldigt stor del av själva inlärningen för eleverna och det är ju Kyra väldigt känd för dvs att kunna förklara på ett otroligt logiskt vis.

Det krävs ju inte så mycket idag för att bli C-tränare så det är ju inte så konstigt att många inte kan lära ut, pedagogik kommer ju inte automatiskt med bostaven C :smirk:

jag har inte tullat på champagnen - men jag ser att jag kanske borde tända lyset så jag ser om jag prickar tangeneterna.

KL GOTT NYTT ÅR :love:

Nu skall jag mocka.

Efter att ha undervisat ett tag böjade jag fundera på varför inte mina instruktioner fungerade. Slog knut på mig själv med liknelser, kröp på backen och hoppade runt som en halt höna, tills jag fick min AHA-upplevelse. KOMMUNIKATION:idea: (efter en fortbildningskurs för Kyra -90)

Men detta är väll inga nyheter :confused:

All undervisning handlar om att förstå givna anvisningar och kunna motivera dom.....sen har det naturligtvis med vad eleven har för grund och förståelse för termer som andvänds och där innefattas olika rörelser och hjälpgivning för dessa som man måste gå igenom de första lektionerna för att överhuvudtaget kunna undervisa.....

Att man pratar samma språk och att deffiniationerna för mål och hjälpgivning blir densamma är för mig självklart speciellt för nya elever........men i slutändan är det en typ av korrigeringsridning man ska lära eleven när olika rörelsers hjälpgivning sitter dvs grunden - sits och beroeende på vad det är för sorts häst och var dens *knappar* sitter.

Det var ett stort spektra av hjälper du tog upp i denna tråd och jag är osäker på vad du vill att vi ska börja med att diskutera för att i slutändan är jö hjälpgivning en serie av sammansatta hjälper beroeende på vad du ska utföra och för mig en väldigt stor del av en praktisk övning där elever ska med egen träning hjälpas att kunna själv kordinera dessa och läras en *känsla* och aha-upplevelse av hur det ska kännas när det blir *rätt* dvs när man får och kan korrigera hästen att arbeta......

MEN DU.

Så mycket politik som det är nu på buke - så undviker jag många trådar. Och undviker att läsa inägg.
Undviker tom att vara här ibland :angel:

Här i den här tråden var det politkfritt så här skrev jag vad jag tyckte, utan att blanda in politik.

Kan vi inte svara på det som står i tråden och låta det andra vara?

Du hör ju inte till de som vill prata ner andra så hoppa bara över. - Gör som Malin :)

Vi skall inte tvinga moderator att låsa varje tråd.

Jag tyckte inte det var politikfritt alls. Men jag kanske är paranoid med undermeningar efter tiden här. Det får stå för mej i så fall.

Jag vet inte vad jag ska svara i tråden eftersom borsalino inte ställde nån fråga egentligen :confused: Grunderna behöver vi alla det är alldeles sant och rätt självklart för de flesta också tror jag. Sitter inte och gör annat än jobbar med det oftast.

Och ja jag vill försöka vara som malinsky men jag är inte så alltid, och jag tappar tålamodet jag med ibland. Om alla var som malin, du också, och jag självklart,! samt de allra flesta andra, så skulle vi inte ha det så "vasst " här. Det finns fler som inte går igång, mimus, oLinneaL , tex. Jag beundrar dem.

Men visst får man tycka olika. Det ska man göra. Men man bävar ofta här när det blir uppenbart att man tycker olika och anar låst tråd:crazy: Och jag tror ändå alla är myndiga, eller i alla fall de flesta.

De 99% är ungefär av alla som rider i hela världen, förstår inte varför ni hetsar upp er på de 99% egentligen men jag tror faktiskt inte att det är mer än 1% i hela världen som rider så bra. Sen kanske 65% gör det väldigt bra men inte perfekt...

Sedan inbegriper jag knappast mig själv i dom där 1% men jag trodde inte att jag behövde uttala det i varenda inlägg för att inte folk skall känna sig trampade på tårna och gå till personangrepp. Något bråk blev det väl aldrig men jag kan ju ändra till att 1.02% gör det helt perfekt då eftersom en del personer tog så illa vid sig.

Jag vill gärna utgå i från det perfekta och inte från det som är halvbra. Men det är kanske det man får göra här när man beskriver något då utgå ifrån att det bästa som kan göras är halvbra och sedan gå neråt i skalan

Blir ni lika upprörda över att ni inte får 99% när ni tävlar dressyr :confused:

Ni = jag/flashlight antar jag? En del pesoner = jag/ flashlight?

Jag tror du missförstår en del av det jag menar men det beror säkert på att jag var :devil: trött på ett och annat när jag skrev så det får jag ta på mej då.

Jag känner mej inte trampad på tårna personligen. Men jag har heller inte sett i nåt inlägg att du räknar dej till de 99 procenten. :confused: Men kan ju ha missat det.

Det är sättet du skriver det på som rätt klart antyder hur du ser det. Man kan säga mycket utan att säga det rakt ut.

Jag är helt och hållet 100 procent säker på att du rider 100 gånger bättre än jag, oavsett gren. Och än många andra här också. Jag har inte några problem med det. Det finns många jag vill "rida som" och du är frrmodligen en av dem även kom jag inte sett dej.
Tidigare har jag ofta upplevt dej som oerhört ödmjuk men i de här diskussionerna så har du haft en ton som i alla fall jag reagerar på. Och ang trampa på tår så har du nog också tår skulle jag tro:cool: och tyckt mej märka...

Man kan uttrycka saker på olika sätt. Man blir inte "halshuggen" för
åsikter anser jag, här allktså, utan för attityder. jag kan själv bli "vass" och får hålla i mej för att inte bli det och misslyckas ibland som du och andra säkert har sett.

jag känner mej knappast som nån som borde få 100 procent :rofl:
för jag sitter varje dag i stort sett och tänker hur :devil: svårt det verkligen är att rida och att jag har allt där, bara jag själv räckte till:crazy:
Jag tror att när man har ridit länge så vet man att felet sitter i sadeln, (på sadeln:angel: ) det är sällan det sitter hos hästen, ytterst sällan. Om man då inte menar att den har fysiska problem. Vad folk än säger så är det ryttaren som inte räcker till. Så visst har du rätt om de 99 procenten. (Kanske är ännu mindre del som inte brister.)

Men det handlar om attityd i det man skriver och det gäller nog mej också många gånger. Det jag skriver kan också uppfattas helt annorlunda än vad jag har avsett:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Gott nytt år på er allihop.....man glömmer lätt att det är nyår....här på buke och livet med hästar står tiden still:D

Alla dagar e den andra lik oberoeende helgdag.....ska oxå ut o rida!

OCh gott nytt år på dej med och alla andra!!!! :banana:

Men det handlar om attityd i det man skriver och det gäller nog mej också många gånger. Det jag skriver kan också uppfattas helt annorlunda än vad jag har avsett:idea:

*delvis kl*

Det här hör inte till det trådskaparen var ute efter i sitt ursprungsinlägg, men jag vill ändå kommentera. Det här är inte riktat till någon specifik användare utan de som vill får "ta åt sig".

Det är svårt att uppfatta nyansskillnader i skriven text även om man använder sig av smilies. Därför är det ju önskvärt att man kanske tänker till innan man sätter sig och skriver inlägg...

En del användare här inne har en attityd mot andra emellanåt som inte passar sig vare sig här eller i verkliga livet. (Tips: läs forumreglerna då och då och påminn er själva om vad som står där). En del avändare "tål inte" varandra vilket tydligt märks eftersom det ofta blir pajkastning i trådar. Alla har rätt till sin åsikt och man kan också kritisera andras om man gör det på ett KONSTRUKTIVT SÄTT (det finns sidor på nätet där man kan lära sig sådant).

Känner man att man retar ihjäl sig på en specifik användare så finns ignorerafunktionen eller så kan man helt enkelt låta bli att läsa dennes inlägg.

/B_A_L

*KL*
Iom att vi är påforumet "tävlingsdressyr" kanske vi ska skriva- till de som inte vet att en ritt på 80 %=en BRA ritt, med undantag för unghästklasserna där man har en bedömning mer på hästens kapacitet.

70 % = ganska bra
90 %= mkt bra
100% = utmärkt

Enligt TR är väl det väl så det bedöms, men verkligheten ser mera ut så här tycker jag.

60% = ganska bra.
70% = bra - mkt bra.
80% = otroligt bra!!
90% = extremt ovanligt.
100% = exixterar inte.

Men snälla nån jag har väl verkligen inte idiotförklarat någon:confused:

När jag sedan skulle skriva en C-uppsats valde jag just detta ämne. Och en del i det var Ordförståelse. En ridskolegrupp på "högre" nivå, en klass åk 3 på naturbruksgymnasium och åk 1 på hippologutbildningen fick frågan hur, när och varför.
Ingen elev på gymnasiet (hästinriktning) hade rätt på mer en 3 hjälper och bland hippologeleverna hade den bästa 60% rätt.

Numera får ALLA mina elever på ALLA nivåer ett tydligt och förklarande häfte och sedan går jag oftast fram och tar tag i hand,ben och bokstavligen visar hur man gör. Och med tanke på den positiva respons jag fått och hur mycket lättare det blir att undervisa för mig så står jag för min åsikt.

Och SNÄLLA ni, skriv inga spydiga okonstruktiva svar, vi kan väl bolla åsikter på hyffsad vänlig nivå?

Ja hade du skrivit detta som inledning hade du fått annat svar av mej, men jag är inte tankeläsare utan kunde bara se det du skrev där:crazy:

Visst har du rätt i det, och hur många ridlärare går igenom detta regelbiundet?

Från mej fick du också reaktion för att jag fått nog på andra sätt av saker här, jag tog allt i ett svep och allt var inte till dej självklart!! Men det framgick ju eller hur?

Jag tror du har alldeles rätt.

Och fio har rätt i att pedagogik inte följer med bokstäver. Pedagogik fölljer inte heller med ridskicklighet. Man måste ha ett genuint intresse av att lära ut för att kunna gör det, samt en känsla för hur människor, även ryttare, lär in saker.
Det ser man väl bland lärare också, vissa kan aldrig lära ut så det sitter oavsett år på lärarhögskolan, andra kan det bara direkt.

Så, du hade en tanke vad vi ska diskutera i tråden, och efter detta inlägg förstår jag bättre din avsikt, så var vill du starta?

Tack för ditt inlägg nr 12 i denna tråd!!

Jag håller med dig till 200% och lite till!!

Gott Nytt År på er allihop!!

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 259
Senast: Squie
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 365
Senast: Pancakes
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Träning Springer i från jobb... vad gör ni då? hästen i fråga är kollad Ua av vet.tänderna fixade för någon månad sedan.Utrustningen...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar