Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Va snygg och svara bara på frågan
Tyvärr har väl inte så många bemödat sig med att läsa och lära. Och ännu mer beklagligt att instruktörer/tränare inte heller lär ut.
Ta en sån simpel sak som en hörn passering. Hur många kan redogöra hur man förbereder, vilka hjälper man använder och varför.
Varför ens dikutera varför hästen inte gör si eller så i olika rörelser?
Har man undervisat i 13 år dagligen och själv ridit för de bästa borde man ju kunna ge tips utan att bli halshuggen när man försöker påpeka att det handlar om grunder. Eller?
Efter att ha undervisat ett tag böjade jag fundera på varför inte mina instruktioner fungerade. Slog knut på mig själv med liknelser, kröp på backen och hoppade runt som en halt höna, tills jag fick min AHA-upplevelse. KOMMUNIKATION (efter en fortbildningskurs för Kyra -90)
Kl gott nytt på er också
Nu ska jag ut och köra
MEN DU.
Så mycket politik som det är nu på buke - så undviker jag många trådar. Och undviker att läsa inägg.
Undviker tom att vara här ibland
Här i den här tråden var det politkfritt så här skrev jag vad jag tyckte, utan att blanda in politik.
Kan vi inte svara på det som står i tråden och låta det andra vara?
Du hör ju inte till de som vill prata ner andra så hoppa bara över. - Gör som Malin
Vi skall inte tvinga moderator att låsa varje tråd.
De 99% är ungefär av alla som rider i hela världen, förstår inte varför ni hetsar upp er på de 99% egentligen men jag tror faktiskt inte att det är mer än 1% i hela världen som rider så bra. Sen kanske 65% gör det väldigt bra men inte perfekt...
Sedan inbegriper jag knappast mig själv i dom där 1% men jag trodde inte att jag behövde uttala det i varenda inlägg för att inte folk skall känna sig trampade på tårna och gå till personangrepp. Något bråk blev det väl aldrig men jag kan ju ändra till att 1.02% gör det helt perfekt då eftersom en del personer tog så illa vid sig.
Jag vill gärna utgå i från det perfekta och inte från det som är halvbra. Men det är kanske det man får göra här när man beskriver något då utgå ifrån att det bästa som kan göras är halvbra och sedan gå neråt i skalan
Blir ni lika upprörda över att ni inte får 99% när ni tävlar dressyr
Gott nytt år på er allihop.....man glömmer lätt att det är nyår....här på buke och livet med hästar står tiden still
Alla dagar e den andra lik oberoeende helgdag.....ska oxå ut o rida!
Men det handlar om attityd i det man skriver och det gäller nog mej också många gånger. Det jag skriver kan också uppfattas helt annorlunda än vad jag har avsett
*KL*
Iom att vi är påforumet "tävlingsdressyr" kanske vi ska skriva- till de som inte vet att en ritt på 80 %=en BRA ritt, med undantag för unghästklasserna där man har en bedömning mer på hästens kapacitet.
70 % = ganska bra
90 %= mkt bra
100% = utmärkt
Men snälla nån jag har väl verkligen inte idiotförklarat någon
Efter att ha undervisat ett tag böjade jag fundera på varför inte mina instruktioner fungerade. Slog knut på mig själv med liknelser, kröp på backen och hoppade runt som en halt höna, tills jag fick min AHA-upplevelse. KOMMUNIKATION (efter en fortbildningskurs för Kyra -90)
När jag sedan skulle skriva en C-uppsats valde jag just detta ämne. Och en del i det var Ordförståelse. En ridskolegrupp på "högre" nivå, en klass åk 3 på naturbruksgymnasium och åk 1 på hippologutbildningen fick frågan hur, när och varför.
Ingen elev på gymnasiet (hästinriktning) hade rätt på mer en 3 hjälper och bland hippologeleverna hade den bästa 60% rätt.
Numera får ALLA mina elever på ALLA nivåer ett tydligt och förklarande häfte och sedan går jag oftast fram och tar tag i hand,ben och bokstavligen visar hur man gör. Och med tanke på den positiva respons jag fått och hur mycket lättare det blir att undervisa för mig så står jag för min åsikt.
Och SNÄLLA ni, skriv inga spydiga okonstruktiva svar, vi kan väl bolla åsikter på hyffsad vänlig nivå?
Tack för ditt inlägg nr 12 i denna tråd!!
Jag håller med dig till 200% och lite till!!
Gott Nytt År på er allihop!!