Ryttarens hjälper

Sv: Ryttarens hjälper

Ni = jag/flashlight antar jag? En del pesoner = jag/ flashlight?

Jag tror du missförstår en del av det jag menar men det beror säkert på att jag var :devil: trött på ett och annat när jag skrev så det får jag ta på mej då.

Jag känner mej inte trampad på tårna personligen. Men jag har heller inte sett i nåt inlägg att du räknar dej till de 99 procenten. :confused: Men kan ju ha missat det.

Det är sättet du skriver det på som rätt klart antyder hur du ser det. Man kan säga mycket utan att säga det rakt ut.

Jag skulle vilja se dom inlägg där jag räknar mig till dom 1%

Jag skulle vilja se dom inlägg där jag räknar mig till dom 1%

Nej, men du skrev inte motsatt heller. Jag talade om attityd.

För min del ska jag försöka lägga ner attityd öht och vara vaksam på vad jag skriver i fortsättningen, som nyårslöfte om inte annat:idea:

Jag är på en egen nivå, men jag dristar mig ändå rätt ofta att göra inpass här.:o
Jag har levt ett långt liv, med erfarenheter från lärandeprocesser av många slag, och när jag hittade Bukefalos, så fann jag också en möjlighet att fylla i på de ställen där jag inte KAN få hjälp av de tränare jag har använt mig av.
Precis som du skriver saknas oftast en beskrivning av vad hjälperna är. Hur/vad/varför/vart det leder...:mad:

Att det ibland blir, hmmm, vasst här, skulle jag tro beror på engagemang, och att man ju i sitt ridande erfar en spegling av vem man är.:crazy: Då är det klart att det kan vara känsligt.

Sedan är det ju så också, att som i alla andra fack, så finns det olika skolor.
Jag lär mig jättemycket också av de inlägg som rör sig på en för mig ogenomförbar nivå. Jag lär mig att det finns mera... Att det aldrig tar slut. Vilket jag lärt mig i mina fackområden.
Och det är bara att titta på idrottsvärlden för att inse att kunskap kan sitta även på personer som inte har förmågan att själv utföra. Tex Svennis, och salig Tommy Sandlin, ja hur många som helst. I själva verket är det mycket ovanligt med sådana som själva är framgångsrika, och som sen kan bli bra tränare/taktiker e dyl.

Så jag tycker alltså att det inte kan få finnas en gräns för hur avancerade resonemang man ska tolerera här. Tror det är Aha för många att se att det går att tänka vidare och längre... Och, som i skolan, så passar man olika bra för olika lärare; vissa kan man inte kommunicera med bara...

Har även reflekterat över skillnaden i ton här, och tex på islandsforumet. Är det fler "glada amatörer" där?;)

Nåja, nu ska det mockas inför nyårsnatten.
GOTT NYTT ÅR allihopa

Då får jag väl citera mig själv igen då
Sedan inbegriper jag knappast mig själv i dom där 1% men jag trodde inte att jag behövde uttala det i varenda inlägg för att inte folk skall känna sig trampade på tårna och gå till personangrepp.

Nej, men du skrev inte motsatt heller. Jag talade om attityd.

Hädanefter skall jag på ett utförligt sätt alltid skriva in i mina inlägg att jag absolut inte tycker att det gäller mig när jag beskriver något som jag tycker är bra så alla kan känna sig nöjda och glada.

Jag är glad att du tycker att du gör hyfsade hörnpasseringar, jag tycker själv däremot att mina är kassa. Visserligen ser dom inte ut som lutande tornet i Pisa om jag nu får säga det ? men det finns andra saker som gör att dom inte är något bra, som tex borsalino påpekade när det gäller dom förberedande hjälperna :crazy:

Hädanefter skall jag på ett utförligt sätt alltid skriva in i mina inlägg att jag absolut inte tycker att det gäller mig när jag beskriver något som jag tycker är bra så alla kan känna sig nöjda och glada.

Jag är glad att du tycker att du gör hyfsade hörnpasseringar, jag tycker själv däremot att mina är kassa. Visserligen ser dom inte ut som lutande tornet i Pisa om jag nu får säga det ? men det finns andra saker som gör att dom inte är något bra, som tex borsalino påpekade när det gäller dom förberedande hjälperna :crazy:

Ja, eller så säger jag till när jag inte är nöjd och glad, i fortsättningen. Jag menar, det kanske bara gällde mej, alla andra är kanske redan nöjda och glada.

Nej jag tycker inte mina hörnpasseringar är hyfsade alltid, men utifrån nivån, ja ibland tycker jag det, ja.
Som jag skrev i nåt inlägg, minns inte längre till vem :crazy: så arbetar jag med grunderna hela tiden och det gör vi väl alla, mer eller mindre.
Du kanske missade det men jag skrev uppriktigt att jag är 100 procent säker på att du rider 100 gånger bättre än jag så vi har kanske bara olika krav på oss själva. Sen ska man kanske inte ha så höga krav att man aldrig kan känna att det blir tillräckligt bra, heller.

Om man känner sej nöjd med det man åstadkommer utifrån sin och hästens nivå, nån gång emellanåt, så ger det i sig positiva effekter på ridningen, det med.

Jag ofta är alltför självkritisk, kanske i motsats till hur det kan se ut här i mina inlägg, det är möjligt.

Då får jag väl citera mig själv igen då
Sedan inbegriper jag knappast mig själv i dom där 1% men jag trodde inte att jag behövde uttala det i varenda inlägg för att inte folk skall känna sig trampade på tårna och gå till personangrepp.

Hon pratar nog om det inlägg där du tog upp de 99% från början, och ja, det kunde definitivt tolkas som att vi andra hörde till de 99% och du till de 1%.
Gott Nytt År!

Enligt TR är väl det väl så det bedöms, men verkligheten ser mera ut så här tycker jag.

60% = ganska bra.
70% = bra - mkt bra.
80% = otroligt bra!!
90% = extremt ovanligt.
100% = exixterar inte.

Den verkligheten kan jag känna igen :idea: men skulle skriva på 60% = ok

Kommer man dessutom på 70% regionalt from LA:5 och uppåt får man va lycklig :banana:

* kl *

Men vart tog TS vägen........jag som tyckte att jag skrev ett ovanligt klokt inlägg för en gångs skull :devil: .............sen handlar tråden igen om era små disputer som jag i övrigt missat :o men då är glad att jag ej är inblandad i men flashligt... du skriver klokt som vanligt !

Här sitter man ensam och skriver :rofl: var är alla :confused: :D .........vad är en bal på slottet :mad: när man kan va på buke :rofl:

Senast ändrad:

men flashligt... du skriver klokt som vanligt !

Här sitter man ensam och skriver :rofl: var är alla :confused: :D .........vad är en bal på slottet :mad: när man kan va på buke :rofl:

Tack detsamma, gillade ditt svar i tråden också, :) men jag skrev det aldrig för det var så mycket från mej ändå så i den här tråden och andra med:o :p

Här har vi inga baler minsann, bara en massa ungar utanför som skjuter smällare redan och vår hund är inte driekt rädd men betänksam så vi vågar inte lämna honom helt ensam och är hemma och har det skönt o mysigt och kolla in ibland här och väntar på nya året :bow:

En annan hund vi hade fick epilepsiattacker av smällare och en gång väldigt kraftigt på nyår:crazy: Så vi tar inga risker.

Gott nytt år på dej själv och din fina hund med!!

Hej på dig o Majen:)
Din hund kan få vara med min som blir skogstokig o jagar raketerna.

Iofs har hon mkt jakt i sig, men hon är åskrädd- får inte ihop det.

Vi säger väl skål allihopa om en timme:bump:

Är du inte heller på bal:eek:

Jadå det gör vi, skålar alltå:banana:

Hälsa din hund med från min som klarade knallandet bra när vi var ute o kissade nyss.

Okej nu blir jag uppmuntrad/glad:D
Som jag skrev ska ingen hjälp användas ensam. Enkelt är den yttre skänkeln den böjande.

För intresserade beskriver jag mer utförligt.
Öppna kan man börja med på unga hästar så jag tar det som exempel.

Inner tygel vänder och leder framdelen innanför spåret samt ställer hästen i nacken och böjer den i halsen.
Ytter tygeln reglerar böjning och ställning
Båda tyglarna förhåller om hästen är på väg från spåret.
Inner skänkel håller hästen på spåret och är den skänkeln hästen är böjd runt.
Ytter skänkel placeras aningen bakåt, där den verkar framåtdrivande och mothållande på bakdelen. Om hästen vill trycka ut bakdelen (undandra sig böjning) förstärker man skänkelhjälpen för att hålla kvar hästen på den tänkta linjen.
Vikten placeras mitt över hästen men ryttaren ska vara väl med i rörelsen.

Jag tror att Kyra är en av de få vi är överens om här om att vi gillar och uppskattar:idea: Tror jag alltså. Så jag roade mej med att kolla och JA:

Du beskriver i stort sett ord för ord som hon gör i sin bok.:idea: OCh det säger du ju också att du fått det från henne.:idea:

Jag skulle också säga att jag för fram inner sittben och därigenom går yttre bak, med skänkel o allt!

Kanske kommer jag på mer när jag rider, men inte just nu.

OCH Skål och gott nytt år då till allihop!!!:banana: :bump: :bow:

Ursäkta att skålandet här drog över tiden:o
Har fått Tinnitus av alla raketer:crazy:

Skål tamejfan- för det nya året:banana:

Men vart tog TS vägen........jag som tyckte att jag skrev ett ovanligt klokt inlägg för en gångs skull :devil:

TS tillbringade nyår med att fixa vatten till alla hästarna = nada ström:mad: och lär väl inte få tillbaka ngn med tanke på vädret.
Nu ska jag läsa igenom alla inlägg och återkomma. GOTT NYTT ÅR i efterskott.

MEN DU.

Så mycket politik som det är nu på buke - så undviker jag många trådar. Och undviker att läsa inägg.
Undviker tom att vara här ibland :angel:

Här i den här tråden var det politkfritt så här skrev jag vad jag tyckte, utan att blanda in politik.
Vem bedriver politisk propaganda här?

Om man tar detta på så blodigt allvar att man skickar ut valsedlar till de som man tror sig vinna gehör hos- kallar jag för politik.
För eller emot Axel:mad: Aldrig hört ngt så barnsligt.

Men om man bygger upp sitt liv i VL på att värva elever från Buke så är det klart att det blir viktigt att inte framstå som inkompetent på vissa områden.

Kan vi inte svara på det som står i tråden och låta det andra vara?
Det är mitt syfte med att vara här..som jag delar med majoriteten användare.

B_A_L detta är en förklaring på en del av mina idiotiska inlägg.

Jag tycker också att man ska svara på det som tråden handlar om och låta annat vara (dvs sådant som inte hör hemma på Buke). Om någon känner ett väldigt behov av att diskutera något med en specifik användare så finns ju alltid pm-funktionen.

Alltför många användare använder trådarna för att gång på gång skriva icke genomtänkta inlägg (som ofta gör att trådarna spårar ur, tas bort eller bli låsta). Gör som jag skrev i någon tråd, igonrera, låt bli att läsa eller nåt - man behöver inte svara på ALLT som man inte håller med om.

Dressyr majen, Om hur, när och varför sitter teoretiskt i ryggraden kan det bli ännu mer invecklat när hästen ändå inte gör det man ber om. Man blir bara frustrerad och idiotförklarar sig själv. För mig kom det största AHA när jag hade förmånen:bow: att få sitta på en GP häst (inte min) då trillade alla poletter ner.

Flashlight, Du har rätt! Inläggen kom i felordning, pedagogiskt:o .
Tanken med tråden:
Hur många av er har fått lära sig hjälperna av tränare?
Hur många av er har tränare som går tillbaka och kontrollera att hästen svarar på hjälperna, inte i rörelserna utan bara "rätt upp och ner"?
Vet inte om jag citerade boken däremot mina gamla anteckningar, törs f-n missa/skriva fel;), när jag gick ännu längre tillbaka skiljer sig hjälpgivningen som jag fick lära mig av dåvarande lärare på S-holm.

Nu allmänt.
Själv fick jag lära om när jag var 28 (tack vare Kyra) och det var f-n inte enkelt. Kroppens (inte bara sätets) och mitt egets måendes inverkan. Och ffa förhållningsättet till hästen.

Nu undrar jag, ni som har välutbildade hästar och undervisar. Låter ni någongång eleverna sitta upp och känna?
Ni som rider för tränare, har ni fått sitta upp på deras häst?

Nu måste jag spara på batteriet, återkommer senare.

Senast ändrad av en moderator:

Har aldig fått sitta upp på mina tränares hästar, förutom på min ridlärares häst som ung. o den gick inte GP-avis.

Däremot är det kul om de rider min o får den att gå som en dröm.
De flesta har inte kunnat förklara hur de gör, utan har sagt att när den är "loss" så funkar allt.
Ja men hur kommer JAG dit?

Min nuvarande tränare är den som kunnat förklara bäst, fast hon är ung. Kan det bero på att hon varit K- elev?

Borsalino o Susan:

Jag tänkte ju som du borsalino ang öppna, med lite tillägg för att jag måste ha kolla på höfter o axlar, (jag är både höger och vänsterhänt även om det är mest höger och det borde vara förenklande men är det inte, inte för mej, för jag måste istället hålla koll i vilka situationer jag gör vad, svårt att förklara men så är det)

Idag testade jag på skoj både det "vanliga sättet" som du beskrev och så som jag mindes att Susan skriver, (kan ha blivit lite fel mindes nog inte allt) och båda fungerar ju på samma sätt, vilket jag hade en känsla av och det var därför ja ville prova. :idea:

Faran med att tänka tygel/skänkel mycket är att man kan överdriva de delarna om man inte är klar över hur man använder hjälper tillsammans, och har koll på vad man gör, som du cokså skriver (borsalino)

Faran med att tänka mest viktflyttning mm är att det inte räcker oftast för de flesta i alla fall, utan man måste även använda de hjälper du beskriver för att få kvalitén i rörelsen.

Det kan låta rörigt, här kommer problemet med om man kan uttrycka det man verkligen menar, men kunde inte låta bli att skriva ner tankarna i alla fall.

Och som svar på frågan, NEJ har aldrig varit betrodd att rida tränarens hästar, kanske även pga att tränare inte haft egna hästar med. Fast nu ljuger jag, en gång när jag var rätt ung fick jag rida lärarens allt annat än lättridna häst (slängde av andra ryttare oftast men det visste jag inte då) och det var en DRÖM, som jag svävade omkring i länge efteråt. Fick efteråt veta att det var för att hon tyckte jag skulle passa på den. Den hade dock skickat av andra som fått prova så jag var lite blek efteråt och inte lika pigg på att prova igen, måste jag erkänna.

Men när tränare sitter på min bävar jag och är rädd att få höra "sanningar" om min ridning.........Har lyckligtvis inte varit någon fara utom när en tränare satt på hingsten och han blev vansinnigt stressad av henne vilket hon nog tydde som felriden, men jag som dålig ridstil och den personen tränade jag inte för sen......:cool: Att se ridningen gjorde att jag förstod varför det inte fungerade på träningarna.....

Att hästen ser bättre ut när tränaren sitter på ger ju något att jobba mot, och bekräftar att ev problem sitter i sadeln.....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 259
Senast: Squie
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 365
Senast: Pancakes
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Träning Springer i från jobb... vad gör ni då? hästen i fråga är kollad Ua av vet.tänderna fixade för någon månad sedan.Utrustningen...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar