Sv: Ryttarens hjälper
Jag håller med dej. Jag har fått många tankeställare här, på olika sätt, både vad gäller ridning men även kunskapsnivån (och andra sidor) hos dem som skriver här.
Det handlar om så olika nivåer här i ridningen och vad man pratar utifrån för nivå. Man ser av många, många frågor att sätesridningen är inte det första många tänker, utan skänklar och tyglar hit o dit.
Även om man är på en högre nivå kan man behöva se över sej själv och sin inverkan föreställer jag mej, men det blir även det på en annan nivå än om man just har lärt sej sitta i traven. Hela spannet finns här på buke
Jo, man kan komma rätt långt med nästan enbart säte,på en känslig häst, (självklart inte utan tyglar dock) om man menar att få hästen att arbeta i balans i en bra form. Det är där många här diskuterar, att komma dit.
Men man kan inte komma till någon högre grad av samling utan att lägga till mer, inte jag i alla fall
Och en del pratar om den nivån, iställlet. Klart man missförstår varandra då.
Jag har ridit väldigt väldigt länge men inte som dressyrryttare i alla år och som jag har skrivit förrut höll jag upp med egen träning i många år till "förmån" för att barnen skulle få bra grund. Kände mej rätt ringrostig framföralllt när det gällde sitsen. Därför har jag läst här bla (men självklart i första hand tränat för tränare och RIDIT) och tagit till mej det jag har tyckt att jag har behövt och det har handlat om bla att inte bli sned osv.
Jag har verkligen haft nytta av de diskussionerna. Särskilt som jag fn rider en ung häst och faktiskt utbildar den. Liksom mång andra (tror jag) har jag haft nytta av en del av bildspråket och kunnat få bättre koll.
Det har hjälpt mej att hitta tillbaka och komma vidare samtidigt i ridingen vad gäller dressyren. Allt är inte nyheter för mej heller utan saker jag behöver påminnas om, men en del är nya sätt att tänka.
Det är därför jag är här!!
MEn jag har också sett att det finns mer under ytan här och att det är väldigt otrevligt emellanåt. Jag har sett de motsägelser du pratar om och ibland hänger jag helt enkelt inte med i alla svängar med och känner mej vriden som en mask om jag ska tänka mej in i hur det står att man ska tänka. Jag kan omöjligt ha allt i huvudet för då kan jag inte rida en meter ens ..... Kan inte ens bedöma om det stämmer eller ej för jag tappar bort mej halvvägs i de teoretiska diskussionerna.
(Antar att du hänger med längre än jag, skulle jag tro)
Det förekommer fientligheter som är väldigt otrevliga. Och underförstådda pikar som triggar igång andra som vet vad det handlar om. Som ny ser man inte ens vad som föranleder allt tjafs och undrar om folk är psychon här,
Sen ser man vad som händer och ja, vad ska man säga?
Det finns ett underförstått elittänkande där de 99 procenten som alltid gör fel återkommer och visserligen står det aldrig öppet men jag gissar ju vilka som antas vara den enda procenten.
Vilka pratar man om öht om 99 % gör fel i hörnpasseringar? Hann aldrig fråga för jag låg på spa och missade grälet som ledde till att den tråden stängdes. Menar man 99 % av alla som öht rider eller av tävlingsryttare i dressyr?
Man pratar om tippande tornutskott mm och det ser inte vi 99% men hur jag än glor på öronen och mankammen är hästkräket rak och tippar inte alls, men vad fattar jag?
Om JAG inte tycker att jag rider så usla hörnpasseringar varför skulle resten av gänget här göra det
Eller vilka är de 99%?
Vi är på olika nivå, jag och andra korkade fattar kanske inte ens vad de andra menar, men är jag så korkad så är kanske även "eliten" här inne det? Jag förstår vad Susan ville säga med "smurfhistorien" men varför förutsätta att de flesta sitter okunniga och inget fattat, att det finns något revolutionerande som bara några få kan.
Är det verkligen ens så? Även om jag också ser många dåliga tränare och har valt bort såna så när jag pratar med vänner som rider dressyr så tänker de som jag. De lever inte i ett u-land som behöver "lysas upp". (Eller så fattar vi inte det......)
Men problemet här är att vissa
förutsätter att alla andra är på en väldigt låg nästan ridskolenivå och är de inte det så är de i alla fall anhängare av fel lära
Det saknas ödmjukhet i diskussionerna Det saknas insikter om egna begränsningar på många håll, man ser bara andras......
Och ursprungsinlägget i denna tråd ska jag inte ens kommentera eller svaret "jag förstår varför du skrev det......" underförstått att vi är en rad idioter här som inte ens kan grunderna, både i ts inlägg och svaret. Och vem säger detta? Varför skulle det INTE provocera både mej och andra?
Kanske ska man dela dressyrforumet i elit och okunniga eller nåt?
(Fast vem ska då "eliten" glänsa inför?)
Men å andra sidan är det här inget unikt för dressyr om det är nån tröst. Här på buke har vi ju experter på allt som eliten IRL nog verkligen har stor glädje av
Här vet folk bättre hur man rider, bättre hur man sadlar, bättre hur man fodrar och bättre hur man hanterar hästarna, än proffsen.
Ja det blev långt, men B_A_L får redigera om det behövs.