Ryttarens hjälper

B

borsalino

Hoppas inte tråden flyttas till grundutbildning för jag upplever att så många frågor/problem här ofta kan kopplas till just detta. Som tränare ska man kunna upptäcka problemets orsak och inte bara dess följdverkningar.
Ta en funderare över detta. Det tillhör grundutbildning att veta hur, när och varför man tar/ger följande hjälper.

Tygeltag.
Förhållande
Eftergivande
Ställande
Böjande
Ledande
Mothållande/Reglerande
Uppresande
Undestödjande

Skänklar
Framåddrivande
Sidförande
Mothållande/reglerande
Böjande

citat" Hjälpernas styrka och eftertryck måsta avpassas efter hästens känslighet, villighet och grad av utbildning. En inverkan, som en trög häst knappt beaktar kan kännas som en bestraffning av en mer känslig häst. Allteftersom dressyren fortskrider bör även hjälperna bli allt finare, tills dess att hästen slutligen följer ryttarens hjälper utan för ögat märkbar inverkan"

En hjälp får aldrig användas ensam, utan ska samarbeta och understödjas av övriga hjälper.

Nu går jag inte in på viktens betydelse den är så självklar.

Glöm inte den viktigaste "hjälpen" beröm, beröm och beröm

Sv: Ryttarens hjälper

Tyvärr har väl inte så många bemödat sig med att läsa och lära. Och ännu mer beklagligt att instruktörer/tränare inte heller lär ut.
Ta en sån simpel sak som en hörn passering. Hur många kan redogöra hur man förbereder, vilka hjälper man använder och varför.
Varför ens dikutera varför hästen inte gör si eller så i olika rörelser?
Har man undervisat i 13 år dagligen och själv ridit för de bästa borde man ju kunna ge tips utan att bli halshuggen när man försöker påpeka att det handlar om grunder. Eller?

Inlägget handlade inte om hjälperna utan att läsarna kanske började fundera om de verkligen kan hur, när och varför.

Fast jag tycker det är rätt många trådar om hjälpgivning här på Buke i alla fall. Och det är jättespännande och bra.

Jag kan förstå varför du gjorde tråden.
Det kanske spenderas för lite tid på grundutbidlning av både häst och ryttare.

Samtidigt så vet jag ju att det svenska systemet inte är allenarådande.

Till och med så är det skillnad i det protugisiska systemet och det franska, för att inte tala om det spanska och tyska

Och ingen att dessa system är på något vis obskyr Dressyr

Vissa tygelhjälper tex. finns inte motsvarighet till, och så finns det andra som inte har motsvarighet i det svenska.

Det finns olika ridsystem helt enkelt, däremot kanske man bör ha nån helhetsbild - ngn slags förklaringsmodell måste man nog ha i botten.
så att det finsn en plan med det man gör, och inte bara olika grejjor utan sammanhang.

Det kan jag håll med dig om.

............
Eftersom jag då är en känd hjälpgivningsbög - så undrar jag - hur anses en böjande skänkelhjälp gå till. Jag frågar eftersom i mitt system så böjer man inte med innerskänkeln - utan runt den.

Jag frågar bara för att jag är nyfiken

Vänligen sus

Där var du - jag läste din tråd om lhjälperna på tyska här om dagen.

Kan det ha varit ett "passivt" icke medgående tygeltag du var ute efter - som din ridlärare inte gillade.

Jag tänkte det är ju inte ett tygeltag som man skall bli kvar i.

Eftersom jag då är en känd hjälpgivningsbög - så undrar jag - hur anses en böjande skänkelhjälp gå till. Jag frågar eftersom i mitt system så böjer man inte med innerskänkeln - utan runt den.

Jag frågar bara för att jag är nyfiken

Vänligen sus

Okej nu blir jag uppmuntrad/glad:D
Som jag skrev ska ingen hjälp användas ensam. Enkelt är den yttre skänkeln den böjande.

För intresserade beskriver jag mer utförligt.
Öppna kan man börja med på unga hästar så jag tar det som exempel.

Inner tygel vänder och leder framdelen innanför spåret samt ställer hästen i nacken och böjer den i halsen.
Ytter tygeln reglerar böjning och ställning
Båda tyglarna förhåller om hästen är på väg från spåret.
Inner skänkel håller hästen på spåret och är den skänkeln hästen är böjd runt.
Ytter skänkel placeras aningen bakåt, där den verkar framåtdrivande och mothållande på bakdelen. Om hästen vill trycka ut bakdelen (undandra sig böjning) förstärker man skänkelhjälpen för att hålla kvar hästen på den tänkta linjen.
Vikten placeras mitt över hästen men ryttaren ska vara väl med i rörelsen.

Okey Tack. :) Då är det altså den yttre skänkeln som är den böjande?

Så här gör jag.
(Min lärare är utbidlad av det tyska statliga systemet, och är beridare. Den störstavikten läggs vid positionen)

Jag lyfter min bröstkorgoch vrider den en aning inåt = sätter ihop hästen på utsidan och för fram ytter bog.

Jag ställer genom att vrida innerhanden - den största nytta detta gör är att förflytta vikten på det yttre frambenet.
Jag för den inte bakåt annat än det som blri av själva vridningen - vilken påverkar utsidan mer än insidan.

Jag flyttar inte in bogen med innertygeln utan med ytter överskänkel - så att hästen går på tre spår. Jag flyttar inte överskänkeln utan trampar bara ned insidan av stigbygeln lite så att ytterskänkel ligger mer mot.

Jag kan använda _tillfälligt sluta gå med yttertygeln_ om hästen skulle vilja gå in på volten istället för "rakt fram" annars bestäms riktningen av vart jag lägger vikten.
På mitten = volt. en aning över ytter fram = "rakt fram"

Jag går fram med inner sittben för över vikten till ytterbak och släpper fram och upp inner bak.
Varpå jag gör en liten rund rörelse framåt uppåt med innertygeln för att få över hästen helt på ytterhjälperna

Sedan - lägger jag till inner -överskänkel för att få kvalitet i sidvärtsrörelsen.

De viktigaste hjälperna är att jag tänker upp med bröstkorgen för att avlasta framdelen och att jag använder min diafragma - för att vara riktigt stabil och lättburen. Före öppnan så måste jag ha ett väl omvinklat bäcken får att erbjuda ett så litet motstånd som möjligt för hästens rygg att komma upp mot.

Jag använder inte förhållande på det svenska sättet - stabiliserar mer i magen.

Inte heller mothållande, om bakdelen sladdar så beror det oftast på att ryttaren har fel possition i bäckenet ( om man för fram inner sittben, så går ytter sittben bak och tar med sig överskänkeln) sladdar bakdelen så beror det antingen på att hästen är spänd /är sänkt i ryggen, eller att vikten är fel.

Om hästen förböjer sig ( har det hänt mig :angel: ) - skjuter ut bogen beror det oftast på att rytatren är efter i rörelsen med sitt överliv.
Det korrigeras alltså inte med yttertygeln i mitt system utan med att se till att överlivet är med och tom väl med i rörelsen.

Detta då utifrån mitt system som jag rider efter.

Men vikten att ha ett system som är logiskt och konsekvent - det är jag enig med dig om.
Kyra har ju också "sitt system"

Jag tror inte vi kan omvända alla så att alla har samma system.
Envar får ju bli salig på sin fason

Senast ändrad:

Jag tycker inte ngt är direkt fel i ditt system, men du verkar har kommet en hel del på väg och rider nog på hörge nivå, eller?

Den jag lärt mig mest av är Kyra både hur jag ska rida och instruera och hon själv har ju också utvecklat sitt eget system från Strömsholm, Rysk tränare, Walter Christensen och så hennes egen Guru Herbert Rehbein.
Själv har jag faktiskt inte sett ngn som ridit/rider bättre än han.

Din tränare är möjligtvis inte FB?

*KL*
Jag anser inte att alla"system" skiljer sig nämnvärt i dressyrsporten.

Vissa bitar passar en del, ,medans andra föredrar ett ngt annorlunda sätt.
Sveriges ridsätt är mest tyskinfluerat, likväl som de flesta andra.

De största kritikerna är som regel de som inte tävlar själva o därmed inte vet hur svårt det är- har ett mindre ödmjukt förhållningssätt till dressyren som sport.
Samtidigt som de vill framstå som skickliga med att ursäkta sig med:- Jag rider inte svår dressyr, men..
I själva verket är de inte på MSV nivå eller ens på lätt:eek:

Ingen svensk eller världsryttare vill nog påstå att det är bara....
Grundridning o ständigt lösgörande arbete görs samtidigt som man vidareutveckar hästen o är A o O även för GP-hästen

Att alla system innebär sätesridning är nog underförstått, men sen hur man förklarar en känsla o den där timingen- som få har- är ohyggligt svårt.
Det krävs träning, talang o under en god tränares översyn.

Att sitta hemma i buskarna o tycka att allt är kanon har vi nog alla erfarit
Korta stunder där allt känns fantastiskt, men som kanske inte är rätt i betraktarens ögon.

Jag som de flesta andra har haft mina AHA- stunder o en del har haft samma fast för en sådär 20 år sen-så mina kanske inte är så revolutionerande nyheter- för andra:o

Därför är det kul att jämföra o diskutera, men att inte få röra tygeln eller att få använda undersk.för att kunna ge en exakt impuls med sporren, , utan i princip bara sätet ser man inte i VL o är heller inte en realitét för att kunna "spänna bågen" o ändra på hästens tyngdpunkt eller att kunna rida olika rörelser utan..men här är man tydligen skickligare än de skickligaste :confused:

Jag struntar i varifrån systemet kommer ifrån- god ridning finns inte bara i Tyskland. Om man söker så kan man hitta den även här.

Håller med i det mesta du skriver;)

Men min poäng var just den; vet man inte hur, när och varför kan man inte rida lösgörande övningar, vilket leder till ytterligare spänningar i hästen och tillslut blir den enklaste rörelse svår.

Jag håller med dej. Jag har fått många tankeställare här, på olika sätt, både vad gäller ridning men även kunskapsnivån (och andra sidor) hos dem som skriver här.

Det handlar om så olika nivåer här i ridningen och vad man pratar utifrån för nivå. Man ser av många, många frågor att sätesridningen är inte det första många tänker, utan skänklar och tyglar hit o dit.

Även om man är på en högre nivå kan man behöva se över sej själv och sin inverkan föreställer jag mej, men det blir även det på en annan nivå än om man just har lärt sej sitta i traven. Hela spannet finns här på buke

Jo, man kan komma rätt långt med nästan enbart säte,på en känslig häst, (självklart inte utan tyglar dock) om man menar att få hästen att arbeta i balans i en bra form. Det är där många här diskuterar, att komma dit.
Men man kan inte komma till någon högre grad av samling utan att lägga till mer, inte jag i alla fall:o
Och en del pratar om den nivån, iställlet. Klart man missförstår varandra då.

Jag har ridit väldigt väldigt länge men inte som dressyrryttare i alla år och som jag har skrivit förrut höll jag upp med egen träning i många år till "förmån" för att barnen skulle få bra grund. Kände mej rätt ringrostig framföralllt när det gällde sitsen. Därför har jag läst här bla (men självklart i första hand tränat för tränare och RIDIT) och tagit till mej det jag har tyckt att jag har behövt och det har handlat om bla att inte bli sned osv.
Jag har verkligen haft nytta av de diskussionerna. Särskilt som jag fn rider en ung häst och faktiskt utbildar den. Liksom mång andra (tror jag) har jag haft nytta av en del av bildspråket och kunnat få bättre koll.
Det har hjälpt mej att hitta tillbaka och komma vidare samtidigt i ridingen vad gäller dressyren. Allt är inte nyheter för mej heller utan saker jag behöver påminnas om, men en del är nya sätt att tänka.

Det är därför jag är här!!

MEn jag har också sett att det finns mer under ytan här och att det är väldigt otrevligt emellanåt. Jag har sett de motsägelser du pratar om och ibland hänger jag helt enkelt inte med i alla svängar med och känner mej vriden som en mask om jag ska tänka mej in i hur det står att man ska tänka. Jag kan omöjligt ha allt i huvudet för då kan jag inte rida en meter ens ..... Kan inte ens bedöma om det stämmer eller ej för jag tappar bort mej halvvägs i de teoretiska diskussionerna.:crazy: (Antar att du hänger med längre än jag, skulle jag tro)

Det förekommer fientligheter som är väldigt otrevliga. Och underförstådda pikar som triggar igång andra som vet vad det handlar om. Som ny ser man inte ens vad som föranleder allt tjafs och undrar om folk är psychon här, :crazy: Sen ser man vad som händer och ja, vad ska man säga?

Det finns ett underförstått elittänkande där de 99 procenten som alltid gör fel återkommer och visserligen står det aldrig öppet men jag gissar ju vilka som antas vara den enda procenten. :angel:

Vilka pratar man om öht om 99 % gör fel i hörnpasseringar? Hann aldrig fråga för jag låg på spa och missade grälet som ledde till att den tråden stängdes. Menar man 99 % av alla som öht rider eller av tävlingsryttare i dressyr?

Man pratar om tippande tornutskott mm och det ser inte vi 99% men hur jag än glor på öronen och mankammen är hästkräket rak och tippar inte alls, men vad fattar jag?:confused:

Om JAG inte tycker att jag rider så usla hörnpasseringar varför skulle resten av gänget här göra det:confused: Eller vilka är de 99%?

Vi är på olika nivå, jag och andra korkade fattar kanske inte ens vad de andra menar, men är jag så korkad så är kanske även "eliten" här inne det? Jag förstår vad Susan ville säga med "smurfhistorien" men varför förutsätta att de flesta sitter okunniga och inget fattat, att det finns något revolutionerande som bara några få kan. :confused:
Är det verkligen ens så? Även om jag också ser många dåliga tränare och har valt bort såna så när jag pratar med vänner som rider dressyr så tänker de som jag. De lever inte i ett u-land som behöver "lysas upp". (Eller så fattar vi inte det......)

Men problemet här är att vissa förutsätter att alla andra är på en väldigt låg nästan ridskolenivå och är de inte det så är de i alla fall anhängare av fel lära:crazy: Det saknas ödmjukhet i diskussionerna :mad: Det saknas insikter om egna begränsningar på många håll, man ser bara andras......

Och ursprungsinlägget i denna tråd ska jag inte ens kommentera eller svaret "jag förstår varför du skrev det......" underförstått att vi är en rad idioter här som inte ens kan grunderna, både i ts inlägg och svaret. Och vem säger detta? Varför skulle det INTE provocera både mej och andra?

Kanske ska man dela dressyrforumet i elit och okunniga eller nåt?

(Fast vem ska då "eliten" glänsa inför?)

Men å andra sidan är det här inget unikt för dressyr om det är nån tröst. Här på buke har vi ju experter på allt som eliten IRL nog verkligen har stor glädje av :angel: Här vet folk bättre hur man rider, bättre hur man sadlar, bättre hur man fodrar och bättre hur man hanterar hästarna, än proffsen.

Ja det blev långt, men B_A_L får redigera om det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Vet du!!

DET tycker jag brister i alla fall i min utbildning från ridskolan. De pratar om alla tygeltag du nämner.. de kan säga vad jag ska göra, men de glömmer att berätta om den inverkan den gör på hästen!! Det är inte förrän när jag rider "privat" som jag tycker att jag får en större del av pusslet. Kanske för att det finns mer tid för mig att fråga.

Jag hajjar nästan adrig de där Bokstavkombinationerna.
FB Folke Bernadotte? :D

Du får väl pm'a

MEN DU.

Så mycket politik som det är nu på buke - så undviker jag många trådar. Och undviker att läsa inägg.
Undviker tom att vara här ibland :angel:

Här i den här tråden var det politkfritt så här skrev jag vad jag tyckte, utan att blanda in politik.

Kan vi inte svara på det som står i tråden och låta det andra vara?

Du hör ju inte till de som vill prata ner andra så hoppa bara över. - Gör som Malin :)

Vi skall inte tvinga moderator att låsa varje tråd.

Senast ändrad:

Jag saknar också teori från både min ridksola och alla mina tränare inklusive folke bernadotte :D

Det har jag liksom fått leta upp själv.

Grejjen är också den att jag är en förstående person :D :angel:

Jag förstår varför du skriver det du skriver.

Det har tagit lång tid, men jag börjar förstå varför modertorerna säger att vi bara skall ignorera och gå vidare.

Vi ser alltid 'andras' del i det som händer, men missar helt vår egen så även om vi tror att det är vår sanning som gäller - så finns det ingen enkel sanning.

Vi upplever alla det somhänder grundat på vår egen personlighet. Då kan inte alla uppleva samma sak. Då kan det inte finnas en sanning.

Detta är ett diskussionsforum - det är ingen umgängesklubb.
Målet är inte konsensus.

Blir man upprörd över det nån skriver - ta en promenad
eller ta det privat.

Vänligen sus - som fortfarande förstår varför du skriver det du skriver-

Men undrar om det inte kan finnas ngn plats för diskussioner och oliktänande här.

Det finns ett underförstått elittänkande där de 99 procenten som alltid gör fel återkommer och visserligen står det aldrig öppet men jag gissar ju vilka som antas vara den enda procenten. :angel:

Vilka pratar man om öht om 99 % gör fel i hörnpasseringar? Hann aldrig fråga för jag låg på spa och missade grälet som ledde till att den tråden stängdes. Menar man 99 % av alla som öht rider eller av tävlingsryttare i dressyr?

Man pratar om tippande tornutskott mm och det ser inte vi 99% men hur jag än glor på öronen och mankammen är hästkräket rak och tippar inte alls, men vad fattar jag?:confused:

Om JAG inte tycker att jag rider så usla hörnpasseringar varför skulle resten av gänget här göra det:confused: Eller vilka är de 99%?

De 99% är ungefär av alla som rider i hela världen, förstår inte varför ni hetsar upp er på de 99% egentligen men jag tror faktiskt inte att det är mer än 1% i hela världen som rider så bra. Sen kanske 65% gör det väldigt bra men inte perfekt...

Sedan inbegriper jag knappast mig själv i dom där 1% men jag trodde inte att jag behövde uttala det i varenda inlägg för att inte folk skall känna sig trampade på tårna och gå till personangrepp. Något bråk blev det väl aldrig men jag kan ju ändra till att 1.02% gör det helt perfekt då eftersom en del personer tog så illa vid sig.

Jag vill gärna utgå i från det perfekta och inte från det som är halvbra. Men det är kanske det man får göra här när man beskriver något då utgå ifrån att det bästa som kan göras är halvbra och sedan gå neråt i skalan

Blir ni lika upprörda över att ni inte får 99% när ni tävlar dressyr :confused:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 259
Senast: Squie
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 365
Senast: Pancakes
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Träning Springer i från jobb... vad gör ni då? hästen i fråga är kollad Ua av vet.tänderna fixade för någon månad sedan.Utrustningen...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar