Ryttare i storlek större? (kläder)

Kastrullhaxan

Trådstartare
Nu är det inte jag själv som har problem utan en jag känner.

Vi har varit i de butiker som jag brukar vara i och de har inte ens större storlekar än 48 i byxor, inte ens att beställa hem.

Jag tror inte att min bekanta är ensam om att vara ryttare av modell större här i världen.
Så ni som är lite större, har ni jätteproblem med att hitta kläder som ni kan rida i?

Sv: Ryttare i storlek större? (kläder)

Är det bara små ryttare på Buke eller har inte "rätt" person råkat se tråden än?;)

Vad rider ni lite större och kramgoa människor i? Jeans? Mjukisbyxor?

Jacsons ridbyxor är ganska stora i storlekarna. Vet inte vilket som är deras största storlek men jag tror det är 46. Själv kan jag ha Jacsons strl 42, men i andra märken brukar strl 44 och ibland även strorl 46 vara för smått.

Så testa att pröva dom.

/KT

Tack för svaret!

Jacson verkar ha 46 som största storlek och det är frågan om det räcker till för en som vanligtvis drar 50-52.
Men ja, hon får kolla och avgöra själv.

Kan bara hålla med om det finns ett USELT utbud för ryttare med lite hull ;)

Jag gillar till exempel överdelar med rymlighet och av det finns nästan INGET att få tag i :( Känns precis som att svenska hästsport-återförsäljare mobbar överviktiga tjejer och tycker att de inte behöver hålla på med ridning :mad:
Rejäla killar kan förresten inte heller ha så lätt att få tag i ridkläder... eller ???

Numera rider jag western och det innebär att jag får beställa mina wranglerjeans från USA för att det ska passa....suck. (Men de är snygga i alla fall ;) )

// M

Ja, så känner jag också.

Jag är själv ingen liten spinkig kvinna, men jag kommer ju i de något större storlekar som faktiskt finns (42-44 på byxor) men när det inte ens finns större än 48 att beställa!

Problemet min bekanta har är att hon har gått ner massor, säkert mellan 15-20 kg och nu har en "påse" på magen som måste gå att få i ett par ridbyxor.
Läste någonstans här på buke om ridbyxor för gravida, men att köpa ett par ridbyxor för att ha mellan hålet och knappen känns inte som någon större ide.

Dyra jeans är nog inte heller något som hon är intresserad av då hon endast rider en gång i veckan.

Just nu kollar hon på överdragsbyxor, thermobyxor, och hittade några för strax över 300kr. Dock tror jag inte att de är skodda -vilket hon vill ha för bra fäste i sadeln.

såg att börjes hade herrbyxor i stl 46-54:)

hittade ett par på h**ks när jag kolla lite, de finns i stl 48 :) serienummer: 100530 de har också herrbyxor upp till 54

Senast ändrad av en moderator:

H**ks har typ bara ett par herr ridbyxor (som inte är vita) nu. Förut hade dom ett märke som hade herr ridbyxor som var jätte bekväma som jag själv använde men nu har dom gått ur sortimentet.
Provade ett par av ett annat märke sist jag var i deras affär i strl 52 men dom var så otroligt små (säkert runt 3-4 strl mindre än dom andra) och dessutom var det ingen bomull eller stretch matreal i dom så dom gick ju inte med sig heller!

Så nu ska jag beställa hem ett par från bör*es istället. Nästan 200 kr billigare med stretch och bommull!

KL

En av anledningarna är väll att det inte finns så många i den storleken som rider. Iomed att många ridskolor har viktgräns, så begränsar det ju en del..

Jag har 40 på de flesta ridbyxor, inte så stort kanske men jag måste säga att jag har sett stora storlekar på Gekås.. snygga (endel), billiga och relativt hållbara!

Det finns ett engelskt märke som heter Fuller Fillies som designar ridkläder i storlek 44-52. I deras sortiment finns ridbyxor, shortchaps, tröjor, kavajer och jackor.

såg att börjes hade herrbyxor i stl 46-54:)

hittade ett par på h**ks när jag kolla lite, de finns i stl 48 :) serienummer: 100530 de har också herrbyxor upp till 54

Men herr 54 är mycket mindre än dam 54 kom ihåg det, och de gör dessutom herrbyxorna "utan rumpa" ;)

EXEMPEL: Stl 48 herr är small/medium medan stl 48 dam är XXL

Ingen bra idé för mulliga tjejer att köpa herrbyxor..... tro mig....jag har provat.

// M :)

Jag har 40 på de flesta ridbyxor, inte så stort kanske men jag måste säga att jag har sett stora storlekar på Gekås.. snygga (endel), billiga och relativt hållbara!

Hmmmm....
Blir lite avis på alla som har nära till det där himla Gekås ;)

Jag har typ 40 mil dit :(
...och de verkar inte skicka via postorder tyvärr....

// M

KL

En av anledningarna är väll att det inte finns så många i den storleken som rider. Iomed att många ridskolor har viktgräns, så begränsar det ju en del..

Otroligt löjligt om det skulle vara så. Viktgränsen på en ridskola kommer sig ju av att många ryttare är nybörjare och inte har balansen, vilket sliter på hästarna. Sen så går ju de hästarna så mycket mer än vad till exempel en privathäst gör. Att markanden skulle styras av det låter märkligt i min öron ????
Vi är ju rätt så många privathästägare liksom... och långt ifrån alla är smala ;)
Men det ämnet kan man diskutera i vikttråden....

// M

hehe, kan inte påstå att jag har nätra dit.. jag bor i Värmland så jag har en bra bit till Gekås.
Men om man samlat ihop ett gäng så kan man ju dela på bensinen och ta en heldag :)

Om jag vet att någon ska dit så får dom alltid köpa med ridbyxor, stövelskaft, handskar och övriga ridkläder :) Gekås är super.

givetvis är det så att det är normalen som styr stl på ridkläder. såå många ryttare som behöver större än 48 finns det nog inte. jag kan komma på en enda person som jag träffat på genom alla år jag haft häst som kanske var så stor. det är typ 0.1 %. det tillverkas inte större stl eftersom det inte är lönsamt helt enkelt.

precis samma sak som att alla ridbyxor är för korta i benen för mig, använder bara pikeurs långstl men även dom är för korta.. tråkigt, men så är det bara. det går inte att göra något åt benlängden så det får jag leva med, men stora ryttare har iaf möjligheten att gå ner lite i vikt (kanske man först och främst bör göra av hälsoskäl). eller så kan man kanske be en sömmerska att sy ridbyxor efter ens egna mått?? eller lägga ut byxor så dom passar?

Oj nu har tråden hoppat igång lite.

Jag passar på att svara alla.

Som någon sa så är herrstorlekar inget alternativ.
Herrstorlekar är nämligen mindre, vi jämförde ett par herrbyxor 54 med ett par dam 48 och det skiljer bara någon cm mellan dem.

Gå ner i vikt ja, det har min kära bekanta redan gjort. Problemet är att hon har en "påse/säck" på magen som hänger ner och måste få plats någonstans.

Gekås är antagligen inte heller något alternativ då vi aldrig är där.
Jag vet inte hur långt det kan tänkas vara från Gävle, men det är inte så att vi tänker ta oss en sväng dit bara för ett par ridbyxor (däremot vet jag ju inte om min bekanta tänker ta en bussresa dit någon gång)

om hon vill, så tror jag man kan få gratis operation för att ta bort överflödig hud, om det är mkt. har läst om folk som har fått det betald.:)

Jag bor i USA, och här är många "modell större". Jag vet att märket On Course gör ridbyxor med 5 extra inches över höfterna i varje storlek, men med vanligt midjemått (bra för dem med riktiga ridbyxlår, med andra ord!). De går upp till amerikansk storlek 38L. Jag vet inte riktigt vad det blir men själv drar jag 36or i vanliga ridbyxor från H##ks, och har 28 i amerikanska storlekar - så US 38L kanske är typ en svensk 48?

Irideon gör ridbyxor (modell tights utan blixtlås fram) i jättestora storlekar. De går upp till XXXL. Hur stort det är har jag ingen aning om!

men alltså serienummret jag la in som fanns i storlek 48var tjejbyxor :p

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: tanten
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka