Ryttare får värre förlossningar - sant eller falskt?

Mabuse

Trådstartare
Hörde att ryttare har en tendens att få värre förlossningar än andra, eller inte själva förlossningen kanske, men att de spricker mer och värre. Detta pga att de har för stark och stel muskulatur i bäckenbotten, som gör födselkanalen oelastisk --> sprickor.

Skröna eller sant?

Tänkte att här borde ju finnas en del ridande mammor som vet. :laugh:

Sv: Ryttare får värre förlossningar - sant eller falskt?

Sant om kvinnan med sina starka muskler kniper och jobbar emot kroppen istället för med kroppen (är man otränad får man nog mjölksyra långt innan de går så långt att man spricker). Annars är det snarare en fördel för man orkar krysta mer och musklerna/kroppen tar igen sig snabbare efter förlossningen. som ryttare har man dessutom större kontroll över musklerna.

Min förlossning tog 3 timmar, krysta i 20 minuter. Brast ingenting, vart lite röd om kinderna men efteråt när jag duschat och klädde på mig så kände jag "Jaha då var de klart, jag åker och jobbar nu"
Nä då skulle man vila!!

Vaddå vila? Det var ju jobbigare att mocka dagen innan förlossningen än föda ;)

Min förlossning gick snabbt men gjorde mkt ont. Jag var tydligen bra på att knipa ihop och jobba emot (som jerseyko beskrev det) för bm fick tjata på mig hela tiden att inte streta emot hehe.
Jag sprack litegrann och fick några stygn.
Dock har min kropp läkt mkt snabbt efter förlossningen, nu tre veckor efter bloder jag inget längre och mår jättefint! :idea:

Som sagt handlar det om att känna sin kropp och ha kroppskontroll även i en pressad situation, om man kan slappna av och hjälpa kroppen på rätt sätt så har man fördel av att vara vältränad, men kämpar man emot och kniper ihop så är det en nackdel att vara vältränad i de regionerna. Sen beror det ju även på mycket annat oxå.

Förlossningen var lång men gick väldigt fort på slutet. Tyckte den sista delen (krstningen) som alla sa innan skulle göra så ont och vara så jobbigt inte var så hemsk alls. Barnmorskan sa att jag hade bra kontroll och använde kroppen helt rätt. Vet inte om det berodde på "ridmuskler" eller att jag var avlappnad och lyssnade på min kropp, eller för att jag bestämde mig att nu vill jag inte ligga här mer, kom ut nu!. Fick tre små bristningar som behövdes sys med ett stygn var. Efter en vecka kände jag mig helt ok och 2 v efter förlossningen kände jag mig sågott som återställd.

Jag red iof inte under hela graviditeten så jag vet inte hur mycket mina muskler var tränade.

min förlossning tog 4 dygn. Krystade i 1,5 timme, sydde 3 utvändiga stygn och flera inre, blödde i två veckor. kunde knipa kisstrålen första toabesöket efter fl.
Jag red tom v30 ett par hästar om dagen.

de sa till mig att det är en myt att musklerna är i vägen utan att vi är extra bra på att krysta.

Senast ändrad:

Jag tror att det är en skröna.
När mina krystvärkar började så tog det 30 minuter innan sonen var ute. Det var förvisso skitjobbigt och gjorde :devil: ont. Jag sprack inte men blev klippt och fick en bristning. Jag kämpade inte direkt emot (omöjligt) men blev fort trött (kanske pga havandeskapsförgiftningen) och lite chockad att det gjorde så ont!
Däremot så hade jag inte alls några större problem med att knipa efter förlossningen och där tror jag att vi som ryttare har en fördel.

Jag klipptes eftersom sonen föddes med sugklocka. Sen opererades moderkakan ut, och då syddes jag i över två timmar. Men jag blödde inte särskilt mycket, och ingenting gjorde särskilt ont heller. Jag är väl återställd någorlunda nu, men det tog över ett halvår. Men sonen var också väldigt stor. Du har världens häftigaste grej framför dig Mabuse!!
Jag tror också det där är en myt om ridtjejer. Men det jag tror är att vi är ett väldigt tåligt släkte, är man van vid att manövrera djur på halva ton eller mer (och bli sparkad, trampad på tårna, avkastad,...), så känns det kanske som en baggis att föda barn!

Totalskröna... Läs igenom ett par förlossningsberättelser här så ska du se hur otroligt olika de är.

Det jag tror på däremot är att vi läker fortare efteråt eftersom musklerna var i god kondition innan.

För mig stämde det om jag skall tro den första läkare som opererade mig efter förlossningen (då var jag vaken, sedan opererades jag om ett par h senare, men då sövdes jag), som höll det som möjligt/troligt att muskulaturen orsakade mer bristningar än "vanligt", när hon frågade om jag var ryttarinna. (det var alltså inte jag som frågade, utan hon). Inga skillnader gällande själva förlossningen precis som du skriver, men gällande bristningarna.

Jag hade väldigt bra värkar, och jobbade helt rätt enligt BM, men fick lov att avsluta med sugklocka för att sonen bara åkte fram och tillbaka, han stannade liksom inte under värkuppehållen, utan åkte tillbaka igen. Det tror jag dock inte berodde på muskulaturen direkt, det händer ju alla typer av kvinnor.

Men då (när sugklockan lades), när jag själv inte kunde styra på samma sätt, så sprack jag väldigt mycket (bedömdes som mycket komplicerad i förlossningsjournalen). Om det verkligen var muskulaturen eller andra orsaker är väl såklart svårt att säga säkert, men vad de trodde var troligt. Samma sak för min stallägare och en bekant till henne som också är ryttarinnor - de fick också avsluta med sugklocka och myyycket bristningar som följd.

Det glädjer mig mycket att läsa om er andras erfarenheter - det ger hopp om en bättre sista del av förlossningen nästa gång för min egen del ;)

Och kroppen har haft en otrolig läkningsförmåga - det syns knappt att jag fått barn enligt alla gynekologer som tittat på mig efter :)

Trots allt dramatik på slutet så ser jag ändå tillbaka på min förlossning med i princip enbart positiva minnen och gör gärna om det igen (min sambo är dock inte riktigt överens med mig på den punkten, inte ännu i alla fall ;) ) - det är fantastiskt vad kroppen - och duktig förlossningspersonal :bow: kan göra!

Senast ändrad:

Pratar vi spricka som i 1-2 stygn eller spricka som i SPRICKA?? De jag känner som spruckit rejält har inte varit ryttare. Men samtliga säger att de inte lyssnat på BM utan tagit i för kung och fosterland när de fått order om att INTE krysta.

Tja.. Min förlossning tog över 1 dygn då det inte ville ta fart nån gång. Efter en "eda" så gick det undan på 2 timmmar öppnade jag mej 6 cm o jag krystade ut skrutt på 6 krystningsvärkar. Sprack en del. 7 stygn! Tog praktikanten ca 45 minuter att "laga" mej..

Själva pressa ut ungen tyckte jag själv inte va så "smärtsamt". Kan kanske ha haft fördel som ryttare. Eller så hade jag bara tur. Ungen gled lätt ner i kanalen o ut på den krystning de sa att han skulle ut på...

Jag frågade faktiskt min Bm på förlossningen om det. Enligt henne är det positivt med en stark bäckenbottenmuskulatur om man använder den på rätt sätt och jobbar med kroppen. Samtidigt kan den få motsatt effekt om man då spjärnar emot istället.

Jag känner spontant att det hjälpte mig att jag hade stark muskulatur. De sista krystarna på sista barnet var ren och skär vilja. Jag födde tvillingar. Ettan kom som vanligt, tvåan i säte. På tvåan hade jag inga värkar att jobba med alls utan fick krysta i "blindo". Bm fick tag i en fot som hon inte ville tappa taget om och pushade mig ihärdigt att fortsätta krysta. Jag sprack ingenting.

/Timsetim

Sällar mig till skaran som säger att det är individuellt. Jag har haft två långa och jobbiga förlossningar och spruckit en hel del, men det har min soffpotatiskompis som knappt har en muskel på kroppen med. Och mina ridkompisar som fått barn har haft alla möjliga sorters förlossningar. Däremot återhämtade jag mig himla kvickt, tror jag hade nytta av grundträningen där.

Det låter som myt, alltså. Jag är inte så orolig för egen del - jag rider och är gravid, inte mycket att välja på, utan det får gå som det går. Men frågan kom upp på avelsforumet, där det hävdades att det ett avelssto har lättare att föla om hon är otränad (dvs endast går i hagen) för att musklerna är ivägen när hon ska föda, och att det är likadant med människor, kvinnor som rider går sönder mer för att musklerna är i vägen.

Själv har jag hört det motsatta, att det är en fördel att vara ryttare för att man är starkare och ofta har lite bättre kroppskontroll än någon som är helt otränad. Plus att det är mindre risk för ryggproblem under graviditeten om man är hyfsat vältränad i rygg och mage, vilket ryttare oftast är.

Ja det där lät ju lite konstigt...

En sak till, de flesta rider ju faktist inte fram till vecka 40. Jag tycker själv att jag tappar mycket ridmuskler bara efter ett par veckors riduppehåll, så vad gör man då inte under en graviditet när man oftast inte hårdtränar in i det sista?

När barnet kommit ut inser man hur mycket muskler man tappat...

Min förlossning var enkel och jag sprack eller brast inte det minsta. Min bm sa att det var typiskt för ryttare eftersom de var så vältränade. Det handlar ju om att kunna slappna av och det är ju kroppen gjord för att göra då. Man känner ju när man ska ta i och hålla emot lite. Jag tyckte det var otroligt kul och häftigt att föda!

kl
En bra grej som människor har som idrottar är ofta kroppsmedvetenhet. De vet vilka muskler som ska jobba och inte. Där har ryttare en fördel tror jag.

Falskt för mig.
Första tog 5 timmar från första värken och jag sprack nästan iget alls.
Andra tog 45 minuter och sprack inget.

Så nej på mig stämde det inte.

Liknande trådar

Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 972
Senast: Cillaramsa
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 052
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar