Sv: Ryttare får värre förlossningar - sant eller falskt?
För mig stämde det om jag skall tro den första läkare som opererade mig efter förlossningen (då var jag vaken, sedan opererades jag om ett par h senare, men då sövdes jag), som höll det som möjligt/troligt att muskulaturen orsakade mer bristningar än "vanligt", när hon frågade om jag var ryttarinna. (det var alltså inte jag som frågade, utan hon). Inga skillnader gällande själva förlossningen precis som du skriver, men gällande bristningarna.
Jag hade väldigt bra värkar, och jobbade helt rätt enligt BM, men fick lov att avsluta med sugklocka för att sonen bara åkte fram och tillbaka, han stannade liksom inte under värkuppehållen, utan åkte tillbaka igen. Det tror jag dock inte berodde på muskulaturen direkt, det händer ju alla typer av kvinnor.
Men då (när sugklockan lades), när jag själv inte kunde styra på samma sätt, så sprack jag väldigt mycket (bedömdes som mycket komplicerad i förlossningsjournalen). Om det verkligen var muskulaturen eller andra orsaker är väl såklart svårt att säga säkert, men vad de trodde var troligt. Samma sak för min stallägare och en bekant till henne som också är ryttarinnor - de fick också avsluta med sugklocka och myyycket bristningar som följd.
Det glädjer mig mycket att läsa om er andras erfarenheter - det ger hopp om en bättre sista del av förlossningen nästa gång för min egen del
Och kroppen har haft en otrolig läkningsförmåga - det syns knappt att jag fått barn enligt alla gynekologer som tittat på mig efter
Trots allt dramatik på slutet så ser jag ändå tillbaka på min förlossning med i princip enbart positiva minnen och gör gärna om det igen (min sambo är dock inte riktigt överens med mig på den punkten, inte ännu i alla fall
) - det är fantastiskt vad kroppen - och duktig förlossningspersonal
kan göra!