Jag förstår absolut hur du menar! Dock är det svårt för mig att veta vad min häst är okej med för storlek på ryttare eftersom det bara är jag som rider den. Så även om jag kan se på en film om ryttaren rider okej, så säger ju det tyvärr inte så mycket om ifall min häst skulle reagera på vikten.
Hade du då inte låtit någon provrida alls om hen var i "gränszonen", eller hur hade du gjort? Låtit henom provrida ett pass även om du ser att hästen inte är helt okej med det, och efteråt säga att du inte tyckte de klickade eller liknande? Jag tycker det är så svårt att veta hur jag ska göra. Om jag bestämmer mig för att min häst KANSKE tycker 100 kg är okej (det vet jag ju tyvärr inte i nuläget) så vill jag ju gärna ge henom en chans att provrida. Men jag kan ju inte garantera att min häst är okej med den vikten.
Angående att säga att hen är för tjock, om det nu skulle vara så att hästen reagerar på vikten, så är jag lite kluven där faktiskt. Personen vet såklart att hen är tung, och att inte alla hästar funkar då. Men det är ju isåfall just för min häst som personen eventuellt vore för tung, inte att personen som sådan är för tjock eller för tung för att rida alls. Jag förstår att det kan vara ett känsligt område, men jag vet inte riktigt hur man ska hantera det snyggt?
Det enda är väl då att säga nej till provridning eftersom personen eventuellt kan vara för tung, men det vet jag ju inte. Skulle ju lika väl kunna vara så att hästen inte tycker det är nån big deal alls!
Helt omöjligt att veta, bara svaren i den här tråden går ju isär väldigt