N

Nicknick

Hjälp! Alla tips och ide´r är ruskigt välkommna då detta börjar bli ohållbart. Har ett 15 årigt fjordsto som nu helt plötsligt fått för sig att hon inte behöver vara kvar i hagen. Allt började då en av tjejerna i stallet skulle hämta sin häst från hagen och endast stängde grinden med den översta tråden(finns tre). Min häst tog tillfället i akt och kröp under. Hagarna är gräsfattiga och utanför finns det grönt. Detta upprepade sig vid några tillfällen och alla blev tillsagda att alltid stänga alla trådar. Efter det började hon "spränga" grinden vid insläpp. Hon är låg i rang och fick alltid gå in sist. Då började vi att ta in henne först för att slippa det problemet. Nu har hon dock börjat krypa under även vid andra tillfällen!!! Hon struntar fullständigt i elen!!! Vad göra??? Hon kan ju göra illa sig riktigt ordentligt samt att hon förstör!!!
Orkade ni läsa uppsatsen? Hoppas det för jag vill ha alla tips o råd som finns. Kan säga att de går tre stycken ston i hennes hage och hon de andra två är kompisar. kan hon ha tråkigt eller är det matsuget?
 
Sv: Rymmare

ni kan inte skaffa en trägrind?
annars kan man ju ta plank och ha tillsammans med eltrådarna som man bara skjuver/drar åt sidan, dessa syns ju mer så hästen får kanske lite mer respekt för dem.
 
Sv: Rymmare

Ska ta upp det i stallet. Eftersom vi hyr stallplats så kan jag inte göra riktigt som jag vill. En hovis som varit där och sett när hon rymde föreslog trästaket runt om. Hm...det betyder att vi måste se oss om efter ny stallplats...
 
Sv: Rymmare

Börja med att mäta hur stark strömmen är i staketet. Inte bara alltså att det finns ström utan hur mycket.

Mvh

Tora
 
Sv: Rymmare

Bygga en ordentlig grind + eltråd
Höja strömstyrkan?
Utfodra i hagen?
Sänka undre tråden?
Sätta dit fler trådar?
Annars vet jag inte...

Min syster hade en obotlig rymmare...en shettis som alltid smet under nätterna..hon hade sällskap o bete i överflöd så...?

Grannarna blev sura o jag åkte på att gå på att laga staket och till slut gå upp VARJE natt för o fånga in hästarna då min syster va för liten för att göra det sj.

Slog ner stolpar tre decimeter ner i jorden med en radie på 14 cm,
utanför staket satte vi ett staket till,
skaffade ett starkare elagrigat,4 trådar men inget hjälpte...

till slut kom vansinnet o jag band fast ponnyn runt en trädstam inne i hagen, dubbla grimmor o dubbla uppbindningar,
efter nån timme hade hästjäveln rent ut sagt,
knäckt trädet på mitten o knäckt det nya staketet jäms med marken för att beta på andra sidan...!?:banana:

Vi gav bort ponnyn efter det o inte en enda gång har jag saknat henne..o antagligen inte hon mej heller...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp