Rymmande häst

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Har problem med rymmande häst... När jag tar ut mina hästar ur hagen så har vi en häst som rymmer genom att spränga staketet bara för att jag tar in mina hästar trotts att hon har sällskap av en häst till. Det blir jobbigt att laga staket varje gång samt kånka på 4 hästar bara för att få in mina, för att den hästen inte respekterar staketet... Hur skulle ni göra? :confused:
 
Sv: Rymmande häst

Är dom hungriga? I så fall skulle jag ta med lite hö ut i hagen och sedan lugnt leda iväg mina... och ge dem inne sedan.
 
Sv: Rymmande häst

Ta in rymmaren först!

Det funkar inte att tänka "dina och mina hästar" om man står kollektivt. Man kan åtminstone inte räkna med att kunna göra det.
 
Sv: Rymmande häst

Har samma problem här. Ett tinker sto som bara går som en pansarvagn genom staketet. Tänkte prova med järnrör (istället för trä, plast) som får ström i sig. Det är hopplöst på vintern då det är så lite ström.
 
Sv: Rymmande häst

har en som gör likadant på vintern. eftersom du kanske inte har den bästa strömen just då. testa att mäta och se hur mycket som kommer ut i tråden och om du kan förbättra det på något sätt... har hästen täcke på sig?? i såfall skulle jag ta av det så att tråden kommer i kontakt med bringan om den går på staketet du kan tom blöta bringan lite om du vet att det finns stöm i tråden då kommer hästen få sig en kyss om den går på tråden och det kommer förhoppningsvis få den på bättre tankar.
om någon trycker att det låter hårt att blöta hästen på bringan så hoppas jag att de aldrig behöver se eltrådsskaddor, de skär av hud, kött och senor som en osthyvel om det går illa. Mycket häldre då en odödlig stöt som förhoppningsvis kommer att göra att hästen aldrig mer går på tråden.

alternativt ta in rymmaren först, ta in dina och testa sedan att ta ut rymmaren igen. (antar att det är någon typ av lösdrift eller att rymmaren inte är din och att ni tar in era egna hästar), hur reagerar den då?

kan ni ändra rutiner i erat stall om de ska in på box så att alla tas in samtidigt? osv.
 
Sv: Rymmande häst

Den verkar se dina hästar som sin flock och inte den den går med.
Kanske den bör gå i större flock så den får en trygghet!
Den ska ju inte behöva känna sig otrygg ute bara för att hästarna i grannhagen försvinner.

Alternativen är ju att sätta upp rejälare staket, eller se över rutinerna i stallet så den slipper bli kvar "ensam".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp