Rykten eller sant? (robin Z )

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 949

Bellini

Trådstartare
Hörde av min hovslagare att Robin Z har nån slags smitta eller liknande i sperman, som kan göra att stoet får problem med benen resten av livet. Han sa äve att det var informationsplikt på den. Tror det skulle kallas Eav eller något sådant. Stämmer detta? Han har ju betäckt mycket men jag har aldrig hört det förut...

Sv: Rykten eller sant? (robin Z )

Va??? Inte för att jag vet nåt om den hästen men det där låter som påhitt!

Det låter väldigt knäppt, i sådanna fall borde ju avkommorna också ha smittan... och om man tänker på alla hoppglada avkommor så tror jag inte det....:rofl: :rofl:

Det finns en sjukdom som heter EVA och som är sexuellt överförbar, är det den han tänker på kanske? Det är informationsplikt på den, och Robin Z har den inte.

Det finns en sjukdom som heter EVA och som är sexuellt överförbar, är det den han tänker på kanske? Det är informationsplikt på den, och Robin Z har den inte.

EAV är oxå rätt

Jag såg det. Fast uppsatsen var lite illa skriven, de växlade fritt mellan de bägge förkortningarna?:confused:

Men visst hade väl Robin Z virusarterit? Möjligen att han inte hade det i sperman.

Hörde av min hovslagare att Robin Z har nån slags smitta eller liknande i sperman, som kan göra att stoet får problem med benen resten av livet. Han sa äve att det var informationsplikt på den. Tror det skulle kallas Eav eller något sådant. Stämmer detta? Han har ju betäckt mycket men jag har aldrig hört det förut...

EVA. Jag har hört att han är smittad, ja. Men det är inget problem hos stona, så vitt jag vet.

Vi ska inte ägna oss åt ryktesspridning är på bukefalos, men eftersom det cirkulerar rykten av det slag som TS nämnde så klargör vi härmed att det inte är sant, enligt den officiella information som finns.

I ASVHs faktablad om hingstarna står svart på vitt att "Hingsten har inte EVA i sperman".
http://faktablad.equipe.nu/factsheet/register.aspx?id=54&action=show för den som vill läsa innantill.

Robin Z har helt riktigt inte EVA just nu, dock kan EVA läka av spontant. Hingsten kan bära smittan både i blodet och i sperman då viruset kan kapsla in sig i de accessoriska könskörtlarna och därifrån utsöndras i sperman. Robin Z har haft EVA i sperman, dock inte längre.

Hur yttrar sig smittan då? Syns det på stoet på något sätt?

Har hingsten eva i sperman och stoet inte har haft eva, så brukar de bli lätt snoriga efter seminering. De ska då absolut inte komma i kontakt med högdräktiga ston, då de kan komma att kasta. En högre risk för tidig fosterdöd också, sägs det.

Hade inte Varenne också EVA??
Då när han hade premiär i Sverige?

AM

Senast ändrad:

Jo, det stämmer, det är inte så ovanligt som man tror.

Jag såg det. Fast uppsatsen var lite illa skriven, de växlade fritt mellan de bägge förkortningarna?:confused:

Som jag förstår det:
EVA = Ekvint virusarterit = benämningen på själva sjukdomen

EAV = ekvint arterit virus = benämningen på viruset som orsakar sjukdomen

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 445
Senast: cassiopeja
·
B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
2 018
Senast: beelzebul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10