Rykta efter ridning?

T

tratten

En kompis till mig hade läst någonstans att det var det bästa om man lät bli att rykta hästen efter ett ridpass, men hon kom inte ihåg vad anledningen var. Är det någon mer som har hört talas om något sådant, och i så fall, av vilken anledning skulle det vara bra?

Jag skulle kunna tänka mig att det är för att porerna är öppna och man får bort mer smuts, samt att man sprider ut fettet bättre när hästen är varm. Men det är bara gissningar :D

hmm nej.. kan inte komma på så många anledningar till varför man inte ska rykta efter ridning.. skulle väl vara för att hästen ändå rullar sig när man släpper den i hagen/boxen för att den vill klia bort lite svett, då är juh hela ryktningen förstörd ändå! :p

de enda ja kan komma att tänka på är att på sommaren ska man inte tvätta hästen för att de tar bort hästens naturliga skydd emot flugor å mugg å knott å sånt...

kan de va de hon syftade på??

oj .. trodde ja skrev de med.. de sak juh självklart oxå vara med.. tur att man har häst som blänker innan man börjar borsta :)

"Den huvudsakliga och viktigaste rykten sker efter ridpasset..." står det i en faktabok jag har härhemma någonstans.. om det är av intresse kan jag leta upp källan...

Sant eller falskt? Vet inte alls...

Jag har fått lära mig att man inte skall borsta/rykta en häst som är svettig, men jag kommer tyvärr inte ihåg anledningen... Själv brukar jag åtminstone borsta av hästen efter ridning, eftersom jag tycker det är ett bra sätt att kolla över hela hästen, och så har jag en känsla av att jag vill "rätta till" hårremmen.

Nu på sommaren är det ofta som jag istället spolar av hästen om den är svettig, eftersom flugorna tycks ÄLSKA hästsvett...

Av den anledning som Magdalena skriver så är rykten efter ridningen den viktigaste har jag läst.

När jag red på en ridskola för ca 17 år sen så fick jag lära mig att inte rykta hästen efter ridningen då de sa att det sved om man borstade en blöt häst..

Nu ryktar jag efter ridningen ändå och hästen verkar inte lida av det..

Det enda jag kan komma på är väl om hästen är svettig, det ger liksom inget resultat då... Brukar vänta tills svetten torkat.
Om hästen inte blivit svettig tror jag bara det är bra att rykta efter ridning, av de anledningar som Magdalena tog upp.

fick lära mej under utbildningen att rykten är inte endast till för att få hästen ren från tex sand å sånt som kan ligga i pälsen.. utan själva rykten stimulerar även kroppen, "värmer upp", ger ökat blodflöde, samt tillfället att visitera efter sår, och öka sociala kontakten med en häst... tror jag fick med alla "varför man ska rykta en häst" nu :p dessutom masserar man hästen när man ryktar oxå.. :)

...oj :crazy: :o..Jag ryktar honom alltså inte om han är blöt i svett men jag ryktar efter ridning..Sällan eller aldrig som han är dyngsur..Ville bara förtydliga det...

Fast jag ställer ju inte in en svettig häst förstås, utan skrittar/leder tills den är torr.

Var nog lite väl trött igår..Lyckades visst inte få fram något av vad jag ville ha sagt.. Försöker igen..

Självklart skrittar jag av hästen men ibland är han ju fuktig ändå. Då brukar jag ta på honom svettäcket och låta honom torka ytterligare innan jag borstar av honom...

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar