Ryggväskfundering.

MCP

Trådstartare
Har en fråga om ryggväskor, eller snarare om en funktion på ryggväskor.

Hur är det tänkt att man ska ha den där remmen som går över bröstet (mellan axelremmarna)? Speciellt när man har lite större bröst? :D

Har jag den ovanför brösten upplever jag att den kommer lite onödigt högt. Har jag den mitt över brösten, så känns det oftast bäst i axelremmarna, men dels så ser det inte riktigt klokt ut, och dels så hålls den inte riktigt kvar där.
Och har jag den under brösten så gör den inte sin grej (och ser inte klokt ut det heller)

Hjälp mig reda ut denna mycket viktiga fundering :D

Bonusfundering: löparvästar/vätskevästar har ju oftast diverse remmar över brösten, som storbystad, får man bara leva med att se ut som en snörad stek när man har en sådan på?
 
Skulle gissa att det är tänkt att man ska vara en man :meh:;)

Men jag har också tänkt på det, tycker aldrig att den sitter bra och då har jag inte ens särskilt stora bröst...
 
På den ryggsäck jag har blir det perfekt under bysten. Men jag är å andra sidan kort, så passar någonting mig perfekt är det felsytt utifrån att passa en normal, genomsnittlig människa.
 
På stora ryggsäckar finns ofta dammodeller, där det är tänkt att remmen ska sitta bättre (och de ska vara kortare då kvinnor oftast har kortare rygg). Det var länge sedan jag använde stor ryggsäck så jag vet inte om det faktiskt anatomiskt fungerar.
Syftet med remmen, liksom midjebälte, är ju att avlasta axlarna om man bär tungt och långt.

Vissa mindre ryggsäckar har liknande remmar, jag brukar bara låta bli att använda dem, det blir ju sälla så tungt i mindre väskor.
 
På min ryggsäck är remmarna placerade så de hamnar ovanför bysten, oavsett storlek. Jag har stor byst och värkande axlar och remmarna hjälper till jättebra.
 
Den ska sitta i axelhöjd, nånstans mellan strax ovanför armhålan upp till mitt på axeln (så högt tycker jag den hindrar andningen dock).

Syftet är ju att hålla ihop axelremmarna för att avlasta framsida axel, och ju längre ifrån det den sitter desto mindre effekt har den. Sen får man ju meckla lite med kurvan på axelremmarna också, så att allt hamnar i rätt relativt varandra.

Här är visserligen en unisexryggsäck, så axelremmarna är inte riktigt perfekta för mig men den funkar bra tills det blir såpass tungt att jag ändå vill byta till den helt suveräna damsäcken med flexram och bra avbärarbälte. Kurvan på axelremmarna ska vara placerad precis vid armhålan, så att tryckpunkterna får så stor anläggningsyta som möjligt utan att armarnas pendling störs. Bröstremmen ligger en knapp fingerbredd ovanför armhålan.

20200615_144002.jpg


Om axelremmarna ligger an för mycket mot armhålan stör det cirkulationen i händer och armar, så efter ett par timmar brukar händerna antingen bli kalla eller svullna.
 
Svarar alla här.

Tack för svaren. Ser att det även finns andra som tycker det är lite meckigt att få det rätt, så det verkar inte vara en helt självklar grej alltid.
Nu vet jag iaf lite mera hur det är tänkt att den ska sitta.
Tror jag velat använda den till något den egentligen inte är till för; att dra fram axelremmarna mer från armhålorna än det är tänkt (då jag lätt tenderar få skav på undersidan av överarmarna, speciellt med kortärmat). Har i övrigt väldigt bra ryggsäckar (dam), så bara allt blir inställt rätt så sitter de nog bra. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: cassiopeja
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 299
Senast: trassel
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 039
Senast: Brille
·
Övr. Grenar Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, men det är ju på sätt och vis en tävlingsgren så testar här. :D Jag är intresserad av...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp