Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag var ute och höll lektioner så fick jag alltid bygga om hästen så den passade sadeln med mjuka handdukar ( fick bort tryck från manke och länd)
Då var halva jobbet gjort och en massa spänningar fanns plötsligt inte kvar
Jag h*r sadelkrängare
Om du hade gjort mätningar på trycket av handdukarna så hade du sett att det snarare ökar trycket, när du har en dåligt liggande sadel. du kan inte med vare sig gele padd, handdukar eller annat sånt, minska trycket på en dåligt liggande sadel. snarare låter det otroligt knöligt med handdukar, ngt jag definitivt inte skulle mixtra med på egen amatör nivå.Man har gjort mätningar på just gel paddar och även andra paddar, och de visar precis det jag säger, att trycket ÖKAR. undantaget är fårskinnspadd.
Detta skulle jag vilja skriva under på! Har nyss bytt från vanlig padd till fårskinnspadd och märker en väldig skillnad hos hästen, inbillat eller ej. Jag tycker att hon väntar mer o lyssnar på mina hjälper. Hon har en enrom energi o kan vara lite explosiv, men jag tycker att hon känns mer nöjd nu, har lättare att slappna av.
Knapparna i ryttarnas ländrygg menade jag.
Förlåt att jag sticker emellan med en liten fråga angående handdukar och benpaddar eller vilket det nu var du använde
Har du gått någon sadelprovarutbildning sen sist så att du vet att du kan bedöma hur en sadel ligger?
Jag menar bara att så komplicerat som det är med sadlar som inte passar, som ser ut att vara för vida när dom kanske är för svängda, eller för raka på en överbyggd häst eller, eller, eller...... Det kan ju bli hur fel som helst om du inte är jättebra på hela sadelbiten och börjar stoppa in handdukar här och var, du kan ju få tryck på helt nya ställen, liksom
Tyckte bara det var viktigt att klarlägga hur det är där, för annars kanske nån tror att det är bara att stoppa in nåt där det ser ut att behövas och sen ska hästen gå bra
Bara en vänlig fråga alltså
Ja, man borde verkligen bli linad oftare.
Det värsta jag varit med om var att bli linad och skulle bolla med bollar i annan takt än lättridningen (t ex håll bollen två steg, kasta den ett osv). Hur lätt var det?! Men på den tyska instruktionsvideon såg det minsann hur lätt som helst ut...
Om jag försöker säga det ni säger med mina ord (för det är så jag funkar - om jag får formulera det själv, finns det en liten chans att jag fattar lättare): man ska vara still i förhållande till hästen - blir det rätt? Nej, det blir det inte va?
jag tänker på en stilla hand - som kan vara stilla i förhållande till hästens mun, eller till en fast punkt (t ex då man fixerar handen) - blir det då översatt: still i förhållande till hästen eller still i förhållande till marken?
Ni som var inne på Magnus. Det är mkt lättare för en människa som redan har en bra hållning o är stark- än att försöka stärka sig först uppe på hästryggen- longerad.
Det blir då konstlat o spänt o gör det inte lättare att sitta till häst.
På SRS longeras de länge, men glöm ej att det är karlar- som dessutom inte har den nordiska längden.
Öva på en bock o sträck på er i vardagen.
Mer situps åt folket.
Fast det dar med styrka och smidighet gar ju hand i hand... Styrkan ar vardelos om man inte ar avspand och koordinerad.
Varfor skulle de behova longeras lange for att de ar karlar som inte har den nordiska langden (kanske missade jag nagot, dygnet ar ju lite upp och nedvant har sa jag har mycket att lasa ikapp )?
Varför tror du gymnaster är så korta? Karlar har en som regel större muskelmassa o har en annan stabilitet i ländryggen. Vi kvinnor är mer flexibla för att kunna vara upprätade iom graviditet- svanken ser annorlunda ut.Fast det dar med styrka och smidighet gar ju hand i hand... Styrkan ar vardelos om man inte ar avspand och koordinerad.
Varfor skulle de behova longeras lange for att de ar karlar som inte har den nordiska langden (kanske missade jag nagot, dygnet ar ju lite upp och nedvant har sa jag har mycket att lasa ikapp )?
Varför tror du gymnaster är så korta? Karlar har en som regel större muskelmassa o har en annan stabilitet i ländryggen. Vi kvinnor är mer flexibla för att kunna vara upprätade iom graviditet- svanken ser annorlunda ut.