Ryggskada-Graviditet

Sv: Ryggskada-Graviditet

ja jag har fött båda mina barn den naturliga vägen utan komplikationer. men det betyder ju inte att det är så för alla:)
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Jag förstår ju att jag får träna upp ryggen ännu mer,men sedan känner jag att ryggen är skadad också,och även om dom inte kan göra något hade
det känns så mycket bättre att veta vad det är.

Hu, det låter som att du har det riktigt jobbigt med din rygg! Tyvärr är det ju så att även om de gör varenda undersökning i världen är det inte alls säkert att de kan se vad problemet är. Symtomfria ryggar uppvisar inte helt sällan avvikande röntgenresultat, liksom onda ryggar mycket väl kan ha helt normala bilder. En noggrann undersökning av ryggens funktion säger ofta mer, och den undersökningen görs lämpligen av en duktig sjukgymnast.
Hoppas du kan få något slags hjälp och stöd i alla fall. Lycka till!
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Tack snälla ni som svarat!

När jag fick diskbråck så gjordes bara en enkel undersökning på VC där dom
sa att det va diskbråck,jag fick smärtstillande (tramadol) samt att jag skulle ut och gå.

jag har aldrig fått någon röntgen eller ngt mer än lättare undersökning av ryggen.
Jag har berättat alla olycks historier och alla ryggskott m.m jag haft innan men det verkade inte spela
någon roll för någon av dom två jag varit hos

diskbråcket om det nu va det,nu blir jag osäker när ni säger att man bara kan konstatera det via en magnet röntgen,men det var iaf en helt annan smärta. (läkaren sa till mig att det va diskbråck)
jag fick inte med mig höger benet ordentligt och benen vek sig okontrollerat.
hade en molande smärta i ryggen.
min pappa har även han 5 diskbråck fördelade i både nacke och rygg

Tack för att ni delar era historier,känns mycket bättre nu!
hur har dom gjort med ryggbedövning för er,gick det?
jag är svullen över ländryggen och öm hela tiden,så jag förstår inte riktigt
hur det skulle kunna gå att sätta en ryggbedövning där,men jag är absolut inte vårdutbildad på något sätt så det är bara vad jag tror?

det där med att be om en annan läkare visste jag inte att man kunde få be om när man är på VC.
Jag ska ringa igen!

Man måste inte göra MR för att misstänka diskbråck, men för att vara helt säker behövs det. Det kan vara trångt för nervrötterna av andra anledningar.
Diskbråck eller andra nervrotsinklämningar ger symtom från den nervrotens utbredningsområde, när det gäller ländryggen känns det i benet.
Jag är skeptisk till att en vårdcentralsläkare kan ställa diagnosen diskbråck på en enkel undersökning. Det borde åtminstone ha varit en ortoped ;)

Diskbråck är inget permanent, utan de kommer och går och brukar läka ut på några års tid.
Om du är svullen över ländryggen så gissar jag att du är svullen i musklerna. Ryggbedövningen sätter man ju mitt i.

Hur det fungerar på vårdcentraler med pengarna tillbaka etc, är jag inte insatt i.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

har jag fattat det rätt att ni ska försöka med bli gravida?
då skulle jag kontakta barnmorskemottagningen, och be att få prata med en bm till en början, förklara allt och stå på dig ordentligt att få ryggen kollad innan, då borde ansvarig läkare därifrån kunna remmitera dig. alternativt sätter du dig på VC och går inte där ifrån fören du fått en tid, du kan alltid hota med en Lex maria anmälan om de vägrar dig vården, men så drastiskt hoppas jag du slipper.

Men kära nån... vägra gå hem innan man fått tid? Då kan man bli sittande. Det är ju inte så att det finns en massa tider som man av ondska vägrar släppa till.

Och Lex Maria-anmälan är något som vården gör själv, när något gått fel. Inget som en patient gör för att den inte fått tid på VC.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

jag fick göra en anmälan enligt lex maria när min rygg inte röntgades efter en svår olycka, jag fick en akut röntgentid först efter 3 dygn när jag inte kunde resa mig. trots att läget var så pass stabilt att den kunde göras omgående efter en första undersökning vid inkommandet till akutmott., jag kunde suttit förlamad idag pga den missen från mitt länssjukhus, först när jag blev skickad till regionsjukhuset pga att kompetens på avancerad handkirurgi saknades så ansågs det lämligt att göra en röntgen baserat på vad som hänt vid olyckstillfället.

och ja ibland måste man sätta hårt mot sjukvården, jag menar inte att man ska få tid för undersökning direkt, men man kan få en tid bokad. utan krav kommer det heller inte ske en förändring, så det är väl tur att den privata sektorn växer så kraven ökar.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Hu, det låter som att du har det riktigt jobbigt med din rygg! Tyvärr är det ju så att även om de gör varenda undersökning i världen är det inte alls säkert att de kan se vad problemet är. Symtomfria ryggar uppvisar inte helt sällan avvikande röntgenresultat, liksom onda ryggar mycket väl kan ha helt normala bilder. En noggrann undersökning av ryggens funktion säger ofta mer, och den undersökningen görs lämpligen av en duktig sjukgymnast.
Hoppas du kan få något slags hjälp och stöd i alla fall. Lycka till!

Jag håller med, ofta kan ju läkare göra rätt lite mot ryggproblem, dessutom. En sjukgymnast kan göra desto mer, ofta både diagnosticera, behandla och ge råd om hur man själv i framtiden kan förebygga och åtgärda problem. Jag känner väldigt få med ryggproblem som fått någon egentlig hjälp av läkare, utöver smärtstillande, då.

Angående frågan om ryggproblem och graviditet så har jag en skolios i ländryggen, och tyvärr ledde det till rätt stora problem iom graviditeten. Bäckenet blir mer instabilt när man är gravid, både av hormonerna och för att det är lätt hänt att tappa muskelstyrka i bäckenet under graviditeten, och om ryggen är sned och bäckenet inte kan hålla emot blir bäckenet också snett, och det gör ont. När väl svagheten och snedheten är etablerad är det svårt att bli av med. Däremot spelade ryggproblemen ingen roll alls under förlossningen, det var graviditeten som frestade på och ledde till problem på den fronten, inte förlossningen.

Mitt tips skulle vara att redan under graviditeten leta upp en duktig sjukgymnast, eller helst redan nu, så att du kan påbörja behandling tidigt. Sjukgymnastik är ju ingen quickfix, utan det handlar ofta om månader av enveten träning för att automatisera ett korrekt rörelsemönster och träna upp rätt muskler.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 293
Senast: LindaGsson
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 314
Senast: Qelina
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 081
Senast: Amk
·
Hundhälsa Har någon här gjort testat för hjärnhinneinflammation? Veterinären misstänker att Ascot ev har det :cry:. Det är dock inte säkert utan...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp