Ryggskada-Graviditet

LaBello

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag behöver lite råd angående min rygg,när jag var 11 år gick jag omkull
i galopp rakt in i ett berg och blev medvetslös.
Vaknade upp och känner att jag har fått en större sten precis under ryggen.
jag fick åka in akut och röntgade nacken och skallen.
men dom kollade aldrig ryggen

När jag var 17 år ramlade jag av vid hoppning,landade pladask på rygg från hög höjd.
jag fick kraftig hjärnskakning och stukad nacke,men ingen kollade ryggen då heller (inget jag bad om heller för då gjorde ju mitt huvud så ont)

i efter hand (jag är nu 26) har jag haft minst fem ryggskott i ländryggen som jag har uppsökt vård för samt ett diskbråck i ländryggen med ischias nerven i kläm.

Jag har alltid ont i ryggen,och känner själv att något är fel.
Nu sitter jag här med ännu ett ryggskott...
Jag har ett fysiskt arbete och rör på mig mycket på fritiden med.

Nu till problemet..
Hur jag än försöker att få hjälp,så är det helt kalla handen från sjukvården.
gå till en sjukgymnast är det enda jag får till svars,jag var på vårdcentralen så sent som i tisdags,han frågade vad jag ville och jag sa att jag vill att min rygg blir ordentligt kollad för det är något fel.
han klämde på musklerna och kollade reflexerna och sa bara ring en sjukgymnast.

Min största oro är hur ska jag kunna klara av att vara gravid?
min man får hjälpa mig på med trosor,sockar och byxor när det är som värst.
på kvällarna får han hjälpa mig att lyfta upp mig från soffan.
Jag kommer ju inte ens kunna bära mitt egna barn


Jag är så ledsen och arg just nu att inte tas på allvar.
vi tänkte börja med bebis verkstan till hösten men ju närmare vi kommer
ju mer tvekar jag,hur ska min rygg klara det?

jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden,mest att skriva av mig och kanske få lite tips.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Jag hinner inte skriva något nu, mer än att jag också har en allvarlig ryggskada ( brutit ryggen ) samt neurologiska skador. Jag har varit gravid och är småbarnsmamma.

Jag får återkomma när tiden infinner sig eller så skickar jag ett privat meddelande :)
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Kan du inte vända dig till någon barnmorska eller liknande med dina funderingar, så kanske denne kan försöka hjälpa dig att få ryggen ordentligt undersökt?
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Jag har tre diskbråck i ryggen, och jag blev remitterad till en ortoped där jag fick ett helt nytt liv utan smärta. Jag behövde inte ens gå till en smärtmottagning som jag också blev remitterad till. Jag fick först göra en magnetkameraundersökning och sen komma till ortopeden. Be din läkare på hälsocentralen skriva remisser, om personen vägrar byt till en annan som gör det. Självklart ska du ha hjälp. Jag har haft två graviditeter, varav en tvillinggraviditet och det har varit väldigt tungt för min rygg men har med hjälp av sjukgym fungerat riktigt bra! Sen kan man ju samtidigt gå till sjukgymnasten för att få hjälp också.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Kan du inte vända dig till någon barnmorska eller liknande med dina funderingar, så kanske denne kan försöka hjälpa dig att få ryggen ordentligt undersökt?

Men en barnmorska kan ju inte skriva nån remiss till annan instans, detta ska ju ens husläkare inom primärvården hjälpa till med.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Men när du fick diskbråck så måste du ju blivit undersökt med magnetkamera för annars kan de ju inte sätta den diagnosen? Eller menar du någon annan form av utredning? Vad gjordes åt diskbråcket? Blev du opererad?

Eftersom du har så mycket problem med ryggen så har jag väldigt svårt att förstå att du blir bortviftad av din vårdcentralsläkare. Hen måste ju kunna se i journalen att du har haft mycket problem och om du berättar om dina olyckor så borde ju en vettig läkare skicka dej på vidare utredning om du inte redan har varit på magnetkamera undersökning. Jag vet att vissa läkare lite slarvigt sätter diagnosen diskbråck utan magnetkameraundersökning men då kan man ju inte veta om det verkligen är diskbråck eller något annat.

Det jag funderar på är om det är för att du redan har varit på en magnetkameraundersökning och att det är därför de inte tycker att det behövs något mer. Att de menar att de redan har sett ev. skador på ryggen.

Jag har haft mycket problem genom åren med min rygg och det enda som hjälper är att verkligen hålla mag och ryggmusklerna i riktigt bra skick så att du blir hänvisad till sjukgymnast är ju inte så konstigt egentligen även om jag verkligen förstår att du känner att du vill veta vad som är fel i ryggen och hur det ev. kan påverka vid en graviditet.

Om en läkare viftar bort dej så gå ut till receptionen och säg att du inte fick någon vettig konsultation och be om en ny tid till en annan läkare och be om pengarna tillbaka. Det har du rätt till. Läkaren ska ta dej på allvar och inte vifta bort dej.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Tack snälla ni som svarat!

När jag fick diskbråck så gjordes bara en enkel undersökning på VC där dom
sa att det va diskbråck,jag fick smärtstillande (tramadol) samt att jag skulle ut och gå.

jag har aldrig fått någon röntgen eller ngt mer än lättare undersökning av ryggen.
Jag har berättat alla olycks historier och alla ryggskott m.m jag haft innan men det verkade inte spela
någon roll för någon av dom två jag varit hos

diskbråcket om det nu va det,nu blir jag osäker när ni säger att man bara kan konstatera det via en magnet röntgen,men det var iaf en helt annan smärta. (läkaren sa till mig att det va diskbråck)
jag fick inte med mig höger benet ordentligt och benen vek sig okontrollerat.
hade en molande smärta i ryggen.
min pappa har även han 5 diskbråck fördelade i både nacke och rygg

Tack för att ni delar era historier,känns mycket bättre nu!
hur har dom gjort med ryggbedövning för er,gick det?
jag är svullen över ländryggen och öm hela tiden,så jag förstår inte riktigt
hur det skulle kunna gå att sätta en ryggbedövning där,men jag är absolut inte vårdutbildad på något sätt så det är bara vad jag tror?

det där med att be om en annan läkare visste jag inte att man kunde få be om när man är på VC.
Jag ska ringa igen!
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggskada-Graviditet

Men en barnmorska kan ju inte skriva nån remiss till annan instans, detta ska ju ens husläkare inom primärvården hjälpa till med.

Nä men den kanske kan hjälpa till och trycka på någonstans så att något händer för att ts ska få det kontrollerat, eftersom det kan ställa till det vid en eventuell graviditet, tänkte jag.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Nu var jag ju visserligen redan gravid när jag var hos BM, men har skolios i botten och en missbildad kota, och då var det läkartid direkt från dem, samt remiss till ortopeden av den läkaren. De var iaf väldigt noga.

Tycker vårdcentralen agerar väldigt lustigt, du kan inte gå till någon annan VC? Känner dock igen det, fick samma svar när jag sökte för några år sedan. Och nu är ju problemet att jag inte "kan" röntgas (pga grav) = ingen åtgärd och man får hoppas på det bästa...
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Nu var jag ju visserligen redan gravid när jag var hos BM, men har skolios i botten och en missbildad kota, och då var det läkartid direkt från dem, samt remiss till ortopeden av den läkaren. De var iaf väldigt noga.

Tycker vårdcentralen agerar väldigt lustigt, du kan inte gå till någon annan VC? Känner dock igen det, fick samma svar när jag sökte för några år sedan. Och nu är ju problemet att jag inte "kan" röntgas (pga grav) = ingen åtgärd och man får hoppas på det bästa...

Ja det tycker jag med,min man va vansinnig hur dom hade behandlat mig
och sa att dom kunde få följa mig en dag och se hur ont jag har även med smärtstillande.

Hur kommer dom göra med din förlossning då?
vårdcentralen i denna kommun har dåligt rykte så jag ska se om jag kan få
tag i något annat.

vad hade du för problem när du sökte?
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Jag har en krossad ryggkota efter en ridolycka, ingenting som går att åtgärda utan jag har lärt mig att leva med det och framförallt HUR jag ska leva för att vara smärtfri.

Hur tränar du, hur aktiv är du, vad har du för jobb, lyfter du mycket, rider du (isåfall vad har du för sadel). Finns tusen saker som man får gå igenom med sig själv och försöka göra allt så bra som möjligt.

Jag kan tex inte träna på gym eller med vikter öht då detta ger för stor tyngd på min ryggrad, rida däremot är perfekt träning för mig men inte i vilken sadel som helst. Detta är ju väldigt individuellt och man måste lära sig hur ens egen skada funkar.

Har en 9 månaders dotter, graviditeten gick bra det var som att magen "höll upp ryggen" det var efteråt som jag fick problem.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Hur jag än försöker att få hjälp,så är det helt kalla handen från sjukvården.
gå till en sjukgymnast är det enda jag får till svars,jag var på vårdcentralen så sent som i tisdags,han frågade vad jag ville och jag sa att jag vill att min rygg blir ordentligt kollad för det är något fel.
han klämde på musklerna och kollade reflexerna och sa bara ring en sjukgymnast.
Jag förstår att du blir frustrerad över att bli bortviftad på det där sättet.
Men faktum kvarstår väl ändå att med rätt träning, så att du stärker upp muskelkorsetten och bålstabiliteten, minskar de flesta (dock kanske inte alla?)ryggproblem. Varför inte prova att ta kontakt med en sjukgymnast och få ett träningsprogram individuellt för dig och se om ryggbesvären försvinner?
Jag har inte din historia med olyckor bakom mig men har haft en hel del problem med ryggen - som jag numera vet att de berodde just på en svagt uppbyggd muskelkorsett och en bedrövligt dålig bålstabilitet...

Min rygg har för övrigt överlevt 4 graviditeter...
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Det framgår inte var du bor men i de flesta städer av hyfsad storlek så finns det privarpraktiserande ortopeder som är anslutna till lanstinget. Där kan du boka tid själv och slippa remiss och väntetid. Vet du inte var du ska leta så kan du PM:a.

Ryggbedövning sätts väl oftast högre upp än ländryggen så det bör väl inte vara några problem men om det är tveksamheter kring det när du väl är gravid så kommer de att skicka dig till en anesteisläkare för bedömning.

Lycka till!
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Har du gått till sjukgymnaster? Jag har en ryggskada sedan flera år, vet fortfarande inte vad det är, men erfarenheten är att det är komplicerat och ofta ganska lite hjälp man får av läkare, däremot finns det sjukgymnaster som är väldigt duktiga.
Har man problem med upphakningar som ger ryggskott kan det vara bra att kolla sig hos en kiropraktor, numera går det på frikortet i bl a Malmö.
Eftersom du haft diskbråk kan det vara lämpligt med en sjukgymnast med Mckenzie-utbildning, vilket går ut på att pressa tillbaka buktande diskar mellan kotorna. Man kan också få bålstabiliserande träning, akupunktur, tänjning av ligament mm. Funkar det inte så testa en annan sjukgymnast, de är ofta inne på "sin" metod enligt min erfarenhet, men till slut hittar man rätt. Hoppas jag i alla fall som är inne på min fjärde.
Smärta är komplicerat och tar tid, men du ska absolut jobba med den! Om du känner att den är svårhanterlig så gå till läkare och säg att du vill ha KBT för att lära dig hantera smärtan och berätta om när du har det som värst, även om du har en bra dag.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Jag vet ännu inte, väntar på att få ut mina gamla journalkopior med gamla röntgensvar, och därifrån fråga så att det är säkert att den lustiga kotan inte ska ha någon betydelse/vara någon risk. Jag hade nämligen inte mina journalkopior då jag var hos läkaren på kvinnohälsovården. Men den lättare skoliosen ska inte vara några problem. Så det är inte klart ännu (Eller, barnmorskan kanske är nöjd, men inte jag, har BF i Maj.)

Men vad jag förstår använder man kejsarsnitt ganska generöst annars, om det finns ryggproblem som gör att man inte kan föda vaginalt. Den uppfattningen fick jag iaf av läkaren.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Jag vet ännu inte, väntar på att få ut mina gamla journalkopior med gamla röntgensvar, och därifrån fråga så att det är säkert att den lustiga kotan inte ska ha någon betydelse/vara någon risk. Jag hade nämligen inte mina journalkopior då jag var hos läkaren på kvinnohälsovården. Men den lättare skoliosen ska inte vara några problem. Så det är inte klart ännu (Eller, barnmorskan kanske är nöjd, men inte jag, har BF i Maj.)

Men vad jag förstår använder man kejsarsnitt ganska generöst annars, om det finns ryggproblem som gör att man inte kan föda vaginalt. Den uppfattningen fick jag iaf av läkaren.

I mitt landsting är de inte generösa med snitt, har man som jag diskbråck var det bara att föda vaginalt då det inte påverkade förlossningen på nåt sätt heller. Träning är jätteviktig, men ibland behövs andra metoder och då är en duktig ortoped guld värd.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

har jag fattat det rätt att ni ska försöka med bli gravida?
då skulle jag kontakta barnmorskemottagningen, och be att få prata med en bm till en början, förklara allt och stå på dig ordentligt att få ryggen kollad innan, då borde ansvarig läkare därifrån kunna remmitera dig. alternativt sätter du dig på VC och går inte där ifrån fören du fått en tid, du kan alltid hota med en Lex maria anmälan om de vägrar dig vården, men så drastiskt hoppas jag du slipper.

jag själv har tre läkta frakturer i ryggen och är stelopererad en bit. jag har oförskämt smärtfritt klarat mig igenom 2 graviditeter. tack vare att jag tränat upp min rygg bra. förlossningarna tog lång tid men det hade säkert inte med ryggen att göra och det var aldrig tal om något snitt. däremot kunde jag inte få någon eda eller så pga all metall i ryggen.

det är ju inte säkert det går göra något åt din skada såhär långt efter men du kan iaf få svar på om det innebär någon risk för förlossningen och hjälp att göra din grabiditet så smärtfri som möjligt.

LYCKA TILL!:)
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Min BM har en läkare knuten till sig, så en BM kan tex remittera till en sådan läkare.

En ryggbedövning sätts mycket högre upp än ländryggen. Jag tror min bedövning satt i höjd med solar plexus. När jag kurar ihop ryggen är det nog du kotorna som sticker ut.

Jag förstår inte varför de är så ovilliga med undersökningar. Jag ramlade av en häst när jag var 17 och kunde knappt röra på mig under en vecka. Ingen undersökning. Eftersom detta var på skoltid skulle detta givetvis dokumenterats... Som tur var hade jag bara besvär under ett par år och sen gick det i princip över.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Jag har alltid ont i ryggen,och känner själv att något är fel.
Nu sitter jag här med ännu ett ryggskott...
Jag har ett fysiskt arbete och rör på mig mycket på fritiden med.


Min största oro är hur ska jag kunna klara av att vara gravid?
min man får hjälpa mig på med trosor,sockar och byxor när det är som värst.
på kvällarna får han hjälpa mig att lyfta upp mig från soffan.
Jag kommer ju inte ens kunna bära mitt egna barn
.


Först en koll att det verkligen är lämpligt för dig att bli gravid, den undersökningen kommer du få om du bara ber om det.
Du bör räkna med att dina ryggproblem inte kommer förbättras av en graviditet och småbarn. Ingen läkare kommer kunna ge dig facit, beslutet över vilka risker du vill ta ligger helt i dina händer.
Har du tur blir läget oförändrat både under och efter grav. Har du otur kommer du genomlida ett mindre helvete. Graviditeten kan du tyvärr inte få avlastning med.
 
Sv: Ryggskada-Graviditet

Tack för alla bra svar!

Jag förstår ju att jag får träna upp ryggen ännu mer,men sedan känner jag att ryggen är skadad också,och även om dom inte kan göra något hade
det känns så mycket bättre att veta vad det är.

och jag kanske kunde få lite tips inför en graviditet.

ni med ryggskador,har ni kunnat föda naturligt?

Jag ska ta tag i detta igen så fort det lugnar sig lite efter jul och nyår:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 293
Senast: LindaGsson
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 314
Senast: Qelina
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 081
Senast: Amk
·
Hundhälsa Har någon här gjort testat för hjärnhinneinflammation? Veterinären misstänker att Ascot ev har det :cry:. Det är dock inte säkert utan...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp