Ryggsäckar och vandring - Utbruten typ

Nu består tyvärr inte mina vandringar av mer än mina 3km t-&rt till jobbet varje dag, men eftersom jag alltid släpar hyfsat tung dator så är det väl värt en bra ryggsäck. Får se om jag lyckas ta mig iväg på några kortare dagsvandringar under sommaren..
Efter att ha slitit ut 1-2 ryggsäckar om året pga daglig användning, bära hem tunga varor från affären, resor etc. så valde jag nu att lägga ned en ordentlig summa. Valet blev en Fjällräven Rucksack No.21 Medium. Hitintills är jag mycket nöjd förutom att jag önskar att sidofacket på utsidan var större så att en större vattenflaska fick plats!

Har den riktigt höftbälte? Om du ofta bär tungt så skulle jag satsa på en med vettigt höftbälte, för ryggens skull. Den du köpt är ju snygg, men om jag minns rätt inte särskilt ryggvänlig?

Har den riktigt höftbälte? Om du ofta bär tungt så skulle jag satsa på en med vettigt höftbälte, för ryggens skull. Den du köpt är ju snygg, men om jag minns rätt inte särskilt ryggvänlig?
Håller med där @Masqueradee har du testat en ryggsäck designad för att bära och inte bara att vara snygg? Höftbälte/avbärarbälte gör att du bär med höfter och inte axlar och en rem på bröstet mellan bärremarna, jag upplever vikten som halva eller mindre så länge det inte är vansinnigt tungt. Jag ser det mer som för axlarnas skull än ryggens.

Håller med där @Masqueradee har du testat en ryggsäck designad för att bära och inte bara att vara snygg? Höftbälte/avbärarbälte gör att du bär med höfter och inte axlar och en rem på bröstet mellan bärremarna, jag upplever vikten som halva eller mindre så länge det inte är vansinnigt tungt. Jag ser det mer som för axlarnas skull än ryggens.

Tror jag uttryckte mig lite fel, bär väll kanske inte ohyggeliga tyngder varje dag (det är kanske vissa gånger när jag burit hem typ mjöl och andra tunga grejer som ett höftbälte skulle varit bra).
Jämfört med tidigare ryggsäckar tycker jag denna är bra då den håller formen och liksom inte blir baktung eller att botten "sjunker ned". Detta gjorde att idag när jag bar hem mina varor från mataffären kändes det knappt som att jag bar. Den verkar sitta bra över mina smala axlar också.

Tror jag uttryckte mig lite fel, bär väll kanske inte ohyggeliga tyngder varje dag (det är kanske vissa gånger när jag burit hem typ mjöl och andra tunga grejer som ett höftbälte skulle varit bra).
Jämfört med tidigare ryggsäckar tycker jag denna är bra då den håller formen och liksom inte blir baktung eller att botten "sjunker ned". Detta gjorde att idag när jag bar hem mina varor från mataffären kändes det knappt som att jag bar. Den verkar sitta bra över mina smala axlar också.
Du gör som du vill men jag hade valt avbärarbälte i ditt ställe, det funkar bra både på små och stora tyngder men vi är alla olika :)

Färgåtergivning på internet är bland det svåraste som finns. Det beror på många faktorer kanske framförallt på hur pass bra grafikkort/bildskärm man har. Sedan måste färginställningen kalibreras. En laptop har oftast en ganska begränsad färgåtergivning ofta lite blågrå nyans. Ska man sedan printa ut färgerna beror det på hur många färgpatroner man har att spela med. Sedan blandar man dessa till man hamnar närmast det man vill ha.

Bra att ha i bakhuvudet när man beställer saker på internet i en viss färg!

Färgåtergivning på internet är bland det svåraste som finns. Det beror på många faktorer kanske framförallt på hur pass bra grafikkort/bildskärm man har. Sedan måste färginställningen kalibreras. En laptop har oftast en ganska begränsad färgåtergivning ofta lite blågrå nyans. Ska man sedan printa ut färgerna beror det på hur många färgpatroner man har att spela med. Sedan blandar man dessa till man hamnar närmast det man vill ha.

Bra att ha i bakhuvudet när man beställer saker på internet i en viss färg!
Fast just Ospreys färger är väldigt annorlunda jämfört med verkligheten och jämfört med bilder tagna av privatpersoner.

Säger som Lobelia att jag hade valt höftbälte men det viktiga är ju att du är nöjd med din ryggsäck :)

Du gör som du vill men jag hade valt avbärarbälte i ditt ställe, det funkar bra både på små och stora tyngder men vi är alla olika :)
På min stora vandringsryggsäck finns alla möjliga spännen och remmar för att kunna spänna så bra som möjligt. Denna på 20L kommer jag inte upp i de tyngderna tror jag, och dessutom eftersom det är en vardagsväska valde jag en som jag faktiskt vill ha med mig på ryggen varje dag i snygghet, men som även passar för dagsturer.

Säger som Lobelia att jag hade valt höftbälte men det viktiga är ju att du är nöjd med din ryggsäck :)
Se ovan.
Sen hade jag höftbälte på en tidigare ryggsäck, hjälpte nada. Ryggsäckar med bröstspänne däremot :up: eftersom jag har smala axlar = ryggsäcken glider lätt ned.

Se ovan.
Sen hade jag höftbälte på en tidigare ryggsäck, hjälpte nada. Ryggsäckar med bröstspänne däremot :up: eftersom jag har smala axlar = ryggsäcken glider lätt ned.
Hjälper inte höftbältet, eller avbärarbälte som jag tycker är ett mer talande namn, så är det fel konstruerat/passar inte dig. Inte för att du behöver gilla effekten, det kanske inte alla gör, men det är omöjligt att inte känna skillnaden mellan att bära merparten av vikten med benen (som ändå behöver ta hela även om man bär med axlarna) eller på axlarna. För att få effekten behöver man spänna det ganska hårt över höftknölarna, alltså dra åt så ordentligt så att man känner merparten av vikten ligger där, axelremmarna är mer för att balansera packningen.

Ser ut som en grymt smart backpack.

Själv hade jag Haglöfs när jag gick vildmarksutbildning samt backpacka i nz och aus men den var riktigt dålig att packa i. Hade mycket hellre haft den du nu skaffat!

Hjälper inte höftbältet, eller avbärarbälte som jag tycker är ett mer talande namn, så är det fel konstruerat/passar inte dig. Inte för att du behöver gilla effekten, det kanske inte alla gör, men det är omöjligt att inte känna skillnaden mellan att bära merparten av vikten med benen (som ändå behöver ta hela även om man bär med axlarna) eller på axlarna. För att få effekten behöver man spänna det ganska hårt över höftknölarna, alltså dra åt så ordentligt så att man känner merparten av vikten ligger där, axelremmarna är mer för att balansera packningen.
Jag vet hur ett höft/avbärarbälte fungerar och ska användas korrekt...

Jag hoppas det är okej att jag kapar lite tråd med mina funderingar.
Jag har nu en tid funderat på att satsa på en lite bättre ryggväska, och blir minst sagt sugen på en osprey när jag läser denna tråd, men skulle behöva få lite input.

Jag har så svårt att få ett hum om vad som skulle vara en rimlig storlek på väskan, och jag vet att det är lite "hur långt är ett snöre" över det hela, men lite så här har jag tänkt mig:
•Jag vill ha en bekväm väska, som man kan ha när man reser och inte behöver så stor packning.
•Smidig, men ändå svälja en hel del.
•Smarta lösningar.
•Är i dagens läge ingen hardcore vandrare, bara gått dagsetapper, men denna väska skulle gärna få fungera för någon kortare övernattningstur (1-2 nätter).

Här var jag bor så är jag i princip hänvisad till nätet för att kunna köpa, så att klämma och känna är inget alternativ. Får därför heller inget riktigt hum om vad som är stort eller litet, så någon som vill bolla lite? :)

@MCP Jag hade absolut tittat på Osprey i storlek 36 liter :). Den funkar för kortare vandringar och för resor. De är supersmarta och jättebekväma.

•Är i dagens läge ingen hardcore vandrare, bara gått dagsetapper, men denna väska skulle gärna få fungera för någon kortare övernattningstur (1-2 nätter).
Med tält, kök etc också eller gå mellan stugor/fjällstationer?

Jag gillar Osprey, säljs på sidor som dessutom har fri frakt och fri returfrakt (t.ex. Addnature) så du kan beställa ett par och testa och sen bara behålla den du vill ha (om du vill ha någon). Jag har en 24 l för dagsturer, runt 40 l när jag åker iväg och inte behöver tält utan har boende. Större om man ska släpa tält, liggunderlag osv. Men mycket beror på hur man är, finns ju folk som går exakt samma sträcka med samma boende och den ena har 40 l och den andra 60...

Oh nu blev jag sugen på att spontanshoppa något alldeles för dyrt och alldeles för ogenomtänkt :nailbiting: Men jag behöver ju en mer praktisk och något större ryggsäck :angel: Börjar bli ruggigt less på att resa med mitt superhipstriga (ie massa design men ingen funktion) åbäke till ryggsäck. Men den är ju hel och det går ju rent teoretiskt att bära saker i den...

Oh nu blev jag sugen på att spontanshoppa något alldeles för dyrt och alldeles för ogenomtänkt :nailbiting: Men jag behöver ju en mer praktisk och något större ryggsäck :angel: Börjar bli ruggigt less på att resa med mitt superhipstriga (ie massa design men ingen funktion) åbäke till ryggsäck. Men den är ju hel och det går ju rent teoretiskt att bära saker i den...
Bra ryggsäck och bra skor tycker jag är lättmotiverat :angel:. En dålig ryggsäck känns tung och jobbig, en bra uppskattar man typ hela tiden. Shoppa på säger jag (fast det kanske inte var det svaret du behövde? :p).

@MCP Jag hade absolut tittat på Osprey i storlek 36 liter :). Den funkar för kortare vandringar och för resor. De är supersmarta och jättebekväma.

Din är 36l, eller hur? Ser ut att vara en ganska så bra storlek :)

@Niyama
Jag kommer nog vara för bekväm, så antagligen blir nog ev. övernattningsvandringar i stugor (eller minst något sorts vindskydd).
Sådär till vardags så tror jag att jag skulle kunna klara mig med en lite mindre, typ runt 20l, men eftersom jag ju vill att den ska klara mera ibland också så låter det där mellan 30 och 40 ganska så vettigt :)

Jepp! Den går att dra ihop mycket också så har man väldigt lite saker kan man göra väskan liten och nätt om man vill. Annars rymmer den väldigt mycket.

• Gilla
Reactions: MCP

@Niyama
Jag kommer nog vara för bekväm, så antagligen blir nog ev. övernattningsvandringar i stugor (eller minst något sorts vindskydd).
Sådär till vardags så tror jag att jag skulle kunna klara mig med en lite mindre, typ runt 20l, men eftersom jag ju vill att den ska klara mera ibland också så låter det där mellan 30 och 40 ganska så vettigt :)

Till vardags, dagsturer, skulle jag tycka det var bökigt med mer än 24 l (det jag har nu), framför allt skulle jag vilja ha dragkedjor istället för säck (skillnaden mellan den @niphredil köpte och Sirrus 24 l). Kolla här https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/hiking men kolla även under backpacking. Jag brukar söka upp ryggsäcken jag är intresserad av på youtube (eh låter som jag inte gör annat än shoppar ryggsäckar), oftast finns nån video när folk visar funktioner och packar den och då får man bättre uppfattning om storlek.

• Gilla
Reactions: MCP

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka