Ryggproblem?

A

AmandaJakobsson

Jag har en häst som jag haft i ca två veckor nu, hon är ett varmblodssto på 7 år. Hon har tagits från travet pga vissa problem, och nu ska jag skola henne som ridhäst. Det är sagt att hon har varit riden, men jag vet inte om det stämmer. Hon lägger öronen bakåt och spänner hela kroppen när man kom med sadeln och likadant när man ska tränsa. Men då ägaren hade ett väldigt skarpt bett bytte jag till ett tjockt vanligt tränsbett med gummiringar, och då försvann helt plötsligt tränsproblemet.
Hon har pad och tjock vojlock under sadeln och den har perfekt passform så det kan ju inte vara sadels i sig som är ett problem heller.

Sedan en del till i det hela, och det är det att jag har ridit henne en gång. Det gick ganska bra, hon försökte testa mig men hon kom inte så långt (ridit i 14 år) och lugnade ganska snabbt ner sig. Dock är hon VÄLDIGT rädd för skänklarna, och tvärkastar gärna åt olika håll när man skrittar. Har endst ridit på en åker än så länge pga att hon är väldigt rädd för ljud.
Några dagar senare skulle min man prova rida, men han hann jämt komma upp innan hon tvärkastade och gjorde en brallserie och han låg i backen, och inte nog med det så ställde hon sig och sparkade på honom!
Hästen har tidigare varit opererad för en låsning i länden/korset, men konstaterats att hon är fullt frisk från det nu.
Vet dock inte om hon verkligen har blivit riden på tidigare, har ridit in hästar som inte varit suttna på och dom beter sig som hon gjorde nu.

Någon som har någon invändning/tips eller förslag?

Sv: Ryggproblem?

Låt först och främst en vet. kolla igenom henne, är det gjort så låt en massör komma ut och kolla igenom hela hästen.

Det är för tidigt att rida henne!
Jobba med ledarskap, ta hjälp av en kunnig person inom detta, gärna med hästpsykologi med problemlösning.
Det får inte förekomma att hästen ger sig på er.
Troligtvis har hon kännt sig trängd och överfallen.

Ut och gå i kuperad terräng.
Tömkör
Löshoppa studs låga hinder 50-70 cm
longera med sadel
Rid inte de första 3 månaderna pga musklerna skall hinna med

Börja så nätt att hänga på henne efter 3 månader

Jag jobbar en hel del med "såna" hästar och det är ofta prob för att man går för fort fram.
Lycka till :)

Hej, tack för ditt svar. Kan säga dig att hon har MYCKET muskler och har varit hos både veterinär och att jag är utbildad hästmassör.
Hon går dagligen i kuperad hage och står endast inne i 10 timmar (nattetid).
Jag är väldigt noga med mitt stall och ser att hästarna inte står inne för länge. Tror inte hon är trängd pga att hon alltid kommer till mig så fort jag går ut till henne i hagen och lägger huvudet och vilar på mig.
Hon har inte varit inaktiv och har kvar musklerna, och har enligt ägare blivit riden en hel del när hon hade henne.
Och jämt dagen efter hon kom hit så kunde jag rida henne utan problem, dock med lite "testning" och så från hennes sida pga ny ryttare och nytt hem.

Okej, då låter det som ett ledarskaps problem?

Vet att John Moore är i Sverige och håller clinics, kolla hans hemsida, där står vart han befinner sig, bara ett exempel, tycker själv han har mycket att komma med, när det finns något problem.

www.johnmoore4horses.com

Vissa hästar är väldigt känsliga för skänkel, brukar bara vara att lugnt och försiktigt vänja dem.

99% av alla travare är vana vid att ha bomull/tussar i öronen när de arbetas och det är en otrolig skillnad, testa det så blir hästen inte så ljud känslig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka