Ryggproblem?

G

Geasey

Min dotter fick höra av ridläraren i vårt stall att vår hyrhäst verkar ha en svag rygg och att den måste träna upp musklerna i ryggen. Vår häst har svårt att gå i form och slänger ibland/ ganska ofta med huvudet. Vad kan man göra för att träna upp ryggmusklerna? Bör vi ta hjälp av någon t.ex. extra privatlektioner i dressyr? Min dotter tränar lektion en dag i veckan (hoppning).

Måste man göra något innan hästen ens visar tecken på problem? dvs. om inte ridläraren hade sagt något så hade vi aldrig upptäckt problemet. Hästen är ej halt eller så, utan väldigt pigg. Tacksam för lite råd!

Sv: Ryggproblem?

Tömkörning!!:) Kanonbra! Vår ponny har musklat till sig över ryggen rejält på bara några månader tack vare tömkörning nån gång i veckan. Rekommenderas! Enda nackdelen: han växte ur den nyköpta sadeln alldeles för snabbt:angel:

Min dotter fick höra av ridläraren i vårt stall att vår hyrhäst verkar ha en svag rygg och att den måste träna upp musklerna i ryggen. Vår häst har svårt att gå i form och slänger ibland/ ganska ofta med huvudet. Vad kan man göra för att träna upp ryggmusklerna? Bör vi ta hjälp av någon t.ex. extra privatlektioner i dressyr? Min dotter tränar lektion en dag i veckan (hoppning).

Måste man göra något innan hästen ens visar tecken på problem? dvs. om inte ridläraren hade sagt något så hade vi aldrig upptäckt problemet. Hästen är ej halt eller så, utan väldigt pigg. Tacksam för lite råd!
Om hästen går och slänger med huvudet så har den väl visst problem.:crazy:
Frågan är pga vad eller vem?

Har hästen ont i munnen?(vargtänder,hakbett?)passande sadel?fysiska problem som gör att den inte kan gå i rätt form?
Hur ser den ut i hovarna?
Hur uppför sig hästen med skicklig ryttare på ryggen,ingen kritik mot din dotter men om hon tex är hård i handen hur skall hästen kunna gå mjukt och avslappnat ?

Hästen försöker förmedla att nåt är obehagligt,att den är pigg behöver inte bero på att den är ok ,tvärtom,många hästar försöker springa ifrån obehaget.

Det är en naturlig instinkt att fly från smärta.

Försök hitta nån kunnig person som kan hjälpa er häst .
Beror problemen pga fysik smärta,dålig exteriör på hästen eller pga hur den rids?
Lycka till.

Förutom det utomordentligt bra svar som du fått av Lilla Skutt :bow: så vill jag lägga till svaret på din fråga

Bör vi ta hjälp av någon

Svar ja. Alla behöver hjälp, hela livet. Oavsett hur duktig man är. Det vanligaste felet är att man väntar för länge med att ta hjälp. Och att man inte vet vem man ska lyssna på utan försöker lyssna på alla (och jag lovar dej att de kommer tycka olika).

Så börja med att ta hjälp med att reda ut vad det är som ger hästen problem. Och då behöver man använda uteslutningsmetoden, byta ryttare, kanske låta veterinärundersöka hästen etc. När man vet varför hästen har problem kan man börja hitta lösningar, men ofta vill folk börja i fel ände och välja lösningar innan de vet vad som är fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 373
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst