Ryggproblem?

Linnea123

Trådstartare
Hej!

Hade förra veckan ut en kiropraktor som gick igenom våra hästar. En av hästarna (ponny) reagerade starkt fram i ryggen och kiropraktorn misstänker ligamentskada som funnits där en längre tid. Typiskt då vi alltid haft utprovad sadel till han och ofta känt och klämt men hästen inte "sagt" något.

Har någon erfarenhet av detta? Ska iväg till veterinär nästa vecka men frågorna är många nu hur prognosen ser ut...
/ Linnea

Hej!

Hade förra veckan ut en kiropraktor som gick igenom våra hästar. En av hästarna (ponny) reagerade starkt fram i ryggen och kiropraktorn misstänker ligamentskada som funnits där en längre tid. Typiskt då vi alltid haft utprovad sadel till han och ofta känt och klämt men hästen inte "sagt" något.

Har någon erfarenhet av detta? Ska iväg till veterinär nästa vecka men frågorna är många nu hur prognosen ser ut...
/ Linnea

Nu kan ju inte riktigt en kiropraktor ge en sån diagnos, men ja bortsett från det (och super att ni redan har en veterinärtid):

Mitt sto fick en väldigt oklar/luddig skada där man efter omfattande klinikundersökningar diskuterade om det kunde vara övertänjning av ligament i ryggen som låg bakom.
Kort sagt: Vi provade med lång vila och behandling, och hon blev symptomfri. Dock efter att ha varit i träning 1,5 år så återkom bekymren. Hon rids inte längre, går dock som avelssto -helt symptomfri. Det är bara när hon är i träning som hon får besvär.

Det kan ju vara vad som helst på er häst -en muskelsträckning, inflammation i muskler eller muskelfästen, ledinflammation eller vad som helst.
Hoppas på en enkel diagnos!

Tack för ditt svar.. Enligt kiropraktor såg det inte bra ut nämligen.. Men som sagt vad kan hen säga om det egentligen innan veterinär utrett.. Ponnyn har varit svår vid ridning men man har med samråd från tränare ändå trott hela tiden han har starkt psyke och varit typisk ungponny och kört med sin ryttare. Men men.. nu har vi fått tid tack och lov.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 516
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka