Ryggproblem / Träningsprogram

Sv: Ryggproblem / Träningsprogram

Av erfarenhet vet jag att ryggproblem tyvärr ofta sätter sig i huvudet, så man måste ha stort tålamod. Ryggproblem skapar ofta spänningar i andra delar av kroppen också samt i ryggmuskulaturen, vilket gör att hästen får mer ont och därför spänner sig mer, musklerna kring ryggraden skapar då ett ännu större tryck på ryggraden och man får en ond cirkel. Så det är av vikt att hålla musklerna i skick eftersom det är dom som håller ihop skelettet. Akupunktur, laser, magnetterapi samt annan muskelbehandling är att rekommendera. Vid ryggproblem är det extra viktigt att stärka hästens bukmuskulatur efter som det är den som håller upp ryggen. Hästen måste bära sig och arbeta med bakbenen. Att lära hästen detta görs enklast från marken, men om din häst är så besvärlig är det helt klart ett problem. Att börja promenera i backar kan ju vara ett sätt. Gör halter i nerförsbacke och pröva att backa hästen uppför, det tvingar hästen att sätta under sig. Om du kanske kan gå bredvid hästen göra halter och när du sätter igång använd ett spö lätt på bakbenen så att bakbenen är det första hästen rör. Detta är ett sätt att lära om hästen att använda bakbenen. Sen kan du kanske succesivt komma ut på längre lina (tömkörning). Hoppas att du finner något av det jag sagt vara till hjälp..

Då har jag en fråga till, blir "rygghästar" sämre om vädret är sämre? Ska man kanske till och med ha de inomhus om det blåser kallt eller regnar eller snöar. Min häst är behandlad med kortison och inflammations hämmande medel samt att en ET har knackat henne på ryggen, jag har dessutom precis börjat använda magnettäcke på henne. Kan det kanske hjälpa?

För att ge ett direkt svar på din fråga, ja hästar kan bli känsliga mot kyla vid ryggproblem.

Men om din häst har täta tornutskott, eller överridande som det också kallas. Vad gör du för att hjälpa din häst? Jag ser att du använder ET, vad förväntar du dig att en sådan ska bidra med? När behandlades din häst med kortison? Det är ju så att man INTE skall utföra manipulation under tiden som kortisonet verkar, detta gäller samma för antibiotika.

Har varit i Helsingborg där de har samarbete med ET och de manipulerade först och sedan sprutade de med kortison. Hästen har överilande tornutskott precis under sadeln och har en låsning och problem med ett ligament precis bakom sadeln. Det är sär som ET behandlat. Just nu känns det som om vet bara står och trampar vatten och inte vet vad han skall göra eftersom hon inte riktigt svarar på behandlingen. Nån som vet hur mycket ungefär man brukar behandla i dessa fallen, det börjar kännas som om vet börjar ge upp men jag vill ju kunna rida min häst igen.

Du kan nog inte räkna med att din häst blir hjälpt direkt av en terapeut, det får nog vara ett arbete på lite längre sikt. Magnettäcke tror jag absolut kan vara en hjälp det skapar ju avslappning.

Du har förmodligen en lång väg kvar innan du kan börja rida igen, ofta kräver denna typ av problem lång rehabilitering i form av uppbyggnad, samt att stärka.

Nu pratar vi inte om träning på så sätt, ibland kan det krävas smärt stillande för att hästen ska kunna jobba överhuvudtaget. Just när det gäller ryggproblem i form av te x KS kan därför smärt stillande vara nödvändig vid en rehabilitering/uppbyggnad.
Det man vill på en sådan häst är att den skall höja ryggen, sträcka överlinjen och på så sätt börja arbeta för att få en bättre muskelmassa i ryggen. Dessa muskler bidrar med att sära på täta tornutskott, en häst med ryggproblem försvarar sin rygg vid smärta genom att sänka den. Det är det sista man vill i det här läget.

Självklart ska ingen häst tränas med smärtstillande i kroppen, men då pratar vi om träning inför tävling vilket det alltså inte handlar om i dessa fall. Här är målet att bygga och stärka hästen för en framtida hållbarhet, vid smärta vilket en del träning kan orsaka ger man hästen smärtstillande. Det är inte olagligt, däremot är det olagligt att låta hästen gå med smärta och man har inte rätt att orsaka hästen smärta när det går att undvika.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar