Ryggvärk mm pga ridning!!?
Ja, det är vad min läkare konstaterade idag!! Att min ryggvärk & annan värk kommer av att
jag rider för mycket!!
Jag trodde jag skulle svimma när jag hörde det!! Jag rider ca 5-6 gånger per vecka á 1-1,5 h & det anser han är på tok för mycket!!
Ryggvärken kom för några år sedan efter en ridolycka, men eftersom den inte blev långvarig så kollade jag aldrig upp det, utan den har kommit & gått under dessa år till & från, även huvudvärken. Men nu i januari fick jag 'vandrande' värk, som började i fingrar, handleder, axlar, knän & så nu ryggen, det strålar från ländryggen upp till huvudet, som gör att jag även har konstant huvudvärk. Vilket är skit jobbigt att leva med!!
Jag har ätit en kur med diklofenak innan för ledvärken, sedan nån antibiotika för inflammationen. Nu vill läkaren att jag slutar rida(!) först nu i 2 veckors tid & om det hjälper så att jag slipper värken så måste jag sluta rida helt!!
Sedan fick jag ju med mej en kur diklofenak igen!! Men jag undrar jag om värken verkligen kommer från ridningen??
Usch jag tänker inte sluta, det vill jag absolut inte!!
Jag ska till en reumatolog för vidare undersökning i juli & så ska jag röntgas också. Jag ville även få remiss till sjukgymnast eller kiropraktor, men det tyckte läkaren inte va nödvändigt!!
Men jag kanske kan ringa till någon själv & boka tid!? För jag måste verkligen få bukt med det här om jag ska orka med hästen & arbetet & livet för övrigt!!
Någon med tips på hur jag kan 'lindra' värken? Tips på bra övningar? mm. Allt.
Sedan har jag en fråga till, men den kanske ska ligga under utrustning, men jag provar här iallafall. Finns det någon speciellt sadel man kan ha när man rider för att 'dämpa' trycket i ryggen på mej? Just nu har jag bara en hoppsadel. Jag kanske ska byta till en dressyr eller bomlös? Eller vad tror ni är det 'skonsammare' för min rygg? Finns det något speciellt märke som är bättre för mej? Sedan hur är det med dom här paddarna man kan ha i sätet osv, är dom bra?
Tacksam för svar!