Cinora

Trådstartare
Buke se hit!

Jag har en ny ponny. En 5 åring som stegrar,bockar och har sig men igår slog vi över. Hon har visat tecken på ömhet i ryggen föräns idag. Klämde på henne lite vid fodringen och när jag kom till ett visst ställe så kröp hela ponnyn ihop som om det gjorde ont. Så jag sa till min mamma att jag vill kolla upp ryggen men vad är bästa alternativet?

Alternativ 1 : ATG klinik
Alternativ 2: vet komma ut
Alternativ 3: Kiropraktor komma ut

För och nackdelar om det olika och gärna priser mottages gärna.

Vad gör dem på en ryggutredning ? eftersom hon aldrig gått över med förra ägarna bara bockat och stegrat någon gång så undrar man om det verkligen inte är ryggont eftersom hon stegrar sig när man inte ens kräver nåt och igår fick jag som sagt hästen över mig och nu verkar hon väldigt öm i ryggen.

Tacksam för svar :) hoppas det blev rätt forum

Sv: Ryggont

Alla kommer ge dig svaret att åka till klinik direkt och en nackdel(?) kanske är att dom hittar en ½gradig hälta och vill spruta, vila, skrittas, spruta, vila, skritta osv osv.. Eller så hittar dom problemet :)

Vill du ha en "kiropraktor" så ska du ha en som använder sig av laser, och har licens för laser samt värmekamera inte en som bara rycker i kotorna. Med värmekameran kan h*n se om ryggen är lika varm på båda sidor, kolla värmen i benen och se om hästen kanske blastar ett ben mer som kan birda till smärta i möjligtvis ryggen.

Men du kan ju ringa till din klinik och prata, berätta om din ponnys beteende och hör vad dom tycker att du ska göra, dom tycker ju såklart att du ska komma in men du kan ju ringa och prata och sedan fundera.

Okej men varför skulle hon vara 1/2 grad halt för? hon blev inriden i somras av förra ägarna.

kan det också vara men eftersom hon ömmar i ryggen vill jag kolla att hon inte har ont

kan det också vara men eftersom hon ömmar i ryggen vill jag kolla att hon inte har ont

Mycke bra resonerat!

jag skulle åkt in till ATG där kollar dom ju upp henne och om hon hittar något så har dom möjlighet att röntga osv... tar du ut gårdsvetrinär är ju risken att han hittar något men kan inte säga vad och skickar dig till ATG....

Sen om de inte är något fel kan du ju rida på

tänkte det med och även checka att tänderna är som dem ska om dem inte hittar något på atg eller kiropraktor

Kör man fingrarna i njurarna så regaerar de flesta hästar.;)
Men det bästa är att kolla upp hästen på klinik om man misstänker något.

åk till klinik, även om du kommer hem med en frisk häst så slipper du fundera! Om dessutom hästen går över så är den farlig att rida, kan med andra ord vara bra att se varför den gör så. Av dumhet eller av smärta!

jag har lärt mig av kunniga hur man ska känna, inte för hårt och inte för mjukt ;) Så ska börja med att undersöka henne på klinik.

Ja kommer man riktigt rätt kan man få vilken häst som helt att ha ont i ryggen men det är inte så sannolikt.

Och även om det var så att TS kom åt på fel ställe skulle jag aldrig chansa.

jag skulle ha åkt till klinik. för att en häst ska inte betesej så. hon kan ha ont. det bli en livsfara om du låter henne betämma över dej. unghästar dem är specciela. man måste ta mycket lungt inte stressa ta dagen som den kommer. lär känna hästen först. men ta hästen till klenik först.

Jag tycker du ska lite på din känsla av att något inte stämmer. Det bästa är att åka till en klinik och få en ordentlig utredning. Det kanske visar sig vara något helt annat än vad det verkar.

men jag kör inte fingrarna i njuren på hästen? jag vet hur man visterar en häst :) Hästen ska till klinik i vilket fall

Har du hästen försäkrad? I så fall kostar det enlig de villkor du har på försäkringen. Jag tror inte de bara utreder ryggen utan gör en hel genomgång av hästen. Det gjordes med vår när vi tyckte att han hade ont i ryggen. De började att göra böjprov = hältutredning. Det visade sig att han hade inflammation i en hasled. Han haltade ytterst lite vilket vet såg med sitt tränade öga, det var mer en rörelsestörning. Visst hade han ont i ryggen men det berodde på att han gick och avlastade sitt bakben. Vi tog också röntgenbilder på ben och rygg. Ryggen såg mycket fin ut. Så han fick behandling för inflammationen (sprutor), och massage och kiropraktik för sin rygg på samma klinik. Försäkringsbolaget ville däremot inte ersätta massagen för de ansåg inte att det var en erkänd behandlingsmetod så den fick vi betala själv, ca 500 kr.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 386
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 623
Senast: mackan
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 586
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 017
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar