unki

Trådstartare
Min häst verkar ha ont i ryggen.
Satt därför och läste en annan tråd om hästar som har ont i ryggen och där pratas det om att ont i bakre delarna i ryggen ofta kan komma ifrån ont i bakknän och dylikt.

Och det är just i länden och rumpan som min häst verkar ha ont. Märker när jag borstar att han rycker till när jag borstar över de ömma partierna. Men visar inget när jag klämmer och känner. Älskar inte sadeln, men visar inget missnöje när jag spänner gjorden eller sitter upp, beror dock på hur finkänslig man ska vara men han blir inte sur.

Jag är osäker på om sadlarna passar bra. Tycker det är så svårt att veta, har hållit på och krångla med sadlar hur länge som helst. Tagit hjälp av sadelprovare, kunniga människor osv. men inte hittat någon lämplig sadel. Orkar knappt tänka på sadlar längre.:crazy:

Började i alla fall fundera när jag fick veta att ryggproblemen kunde komma från knäna. 2002 hade jag nämligen ut en hästfysioterapeut som gick igenom honom. Och nu när jag kollar på pappret som jag fick då så finner jag detta :eek: :
CIMG3310.jpg

Verkar ju solklart att problemen skulle sitta i knäna, eller? Men borde han inte vara halt då? Visa fler symtom osv.?
Eller kan han ha spänningar på exakt dom punkterna ändå av någon annan anledning?

Snälla, hjälp mig era med åsikter och funderingar!

Sv: Ryggont

De inringade områdena visar alltså spänningar/ömhet. Glömde skriva det.

Står även skrivet såhär:

Ömhet gluteus och dj höftmuskel. (1)

Ngt spänd longissimus/illiocostalis caudralt. (2)

Ngt spänd adduktorerna, främst höger. (3)

Med reservation för stavning då jag inte kan tyda till 100% vad det står.

Problem i och runt sacroiliacaleden kan leda till bakbenshältor och problem med bakknän. Hälta behöver inte synas om den är dubbelsidig :) .
Gluteus är hästens "motor", verkar framåtdrivande och sträcker höften.
Longissimus funktion är bland annat att sträcka ryggen och lyfta framdelen.

Sadeln är nog en bidragande faktor och ingen häst mår bra av att gå med en sadel som inte passar helt bra. Rid barbacka ett tag!

Hur är hästen när den rids? Tänker då framförallt på huvudposition och balans.

Jag hade konsulterat både fysioterapeut och veterinär.

svårt att säga vad det kan vara som din häst har.
själv har jag en pålle som har haft ont på område 1 och 2 på din skiss. jag tog ut veterinär först och sen en equiterapeut som gav akupunktur och laser. min pålle är nu MYCKET bättre tack och lov.

troligen blev detta efter ett ihoppsläpp i somras då han och en annan pålle slogs rätt så rejält :crazy:
eller också har han halkat i hagen :confused:

Hur är han när han rids?
Jaa, han är i sig själv rätt ofta spänd och stirrig framförallt när man rider själv. Men det tror jag inte beror på smärta utan att han är en sån som måste ha koll hela tiden. Då går han ju gärna högt med huvudet.

När han är avslappnad, när man har sällskap eller rider på ridbana, så söker han sig gärna neråt. Dock vill han gärna krulla ihop sig och bli framtung då istället och har lite svårt för att jobba rätt och sätta under sig (men det kan väl bero på ras och kroppsbyggnad också, vbl travare).

Det där med balansen började jag fundera på nu när du sa det. Förr har han haft jättebra balans. Aldrig varit snubblig, tagit sig fram vart som helst. Men det sista 1½ åren tycker jag att han har blivit klumpigare.
Har gått ner på knä några få gånger på nästan slät mark och snubblar då och då.

Vill även tillägga att han hade en allvarlig skada på ytliga böjsenan på vänster bak för 2 eller 3 år sedan (minns inte exakt), som lyckligtvis läkte så pass att han höll för ridning igen.
Men visst skulle väl den kunna ha med det här att göra också?

Funderar också på det att han reagerar när jag borstar över dom ömma punkterna men inte när jag klämmer?!?
Hur kan det komma sig? Kan det vara jag som klämmer på fel sätt kanske?

Ska nog ta ut hästfysioterapeuten i alla fall och se vad hon säger.

Nu skrittar jag ut barbacka så länge förresten. Vill inte lägga på honom någon sadel så länge han har ont.
Han visar ingen tydlig smärta, men jag blir ändå lite orolig eftersom jag vet att han är ganska smärttålig och inte visar något i första taget.

Här kommer en intressant veterinär artikel om knäledsproblem som tar upp detta med spänningar o.s.v Länk till Eurovets.

Tror i.o.f.s inte att det behöver vara så att din häst har problem med knäna men det kan ju vara intressant att läsa. Tycker det låter konstigt att hästen inte reagerar när du klämmer.
Mvh/Somi

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar