Ryggont pga tuppspatt?

A

Ammi_L

Hej,

Har läst igenom trådarna om tuppspatt men inte kommit fram till något bra svar för min fråga.

Jag rider en 6-årig travare med tuppspatt. Jag har förstått att han inte lider av tuppspatten men de två senaste ggr jag ridit så har han reagerat när jag borstat på ryggen, rumpan. Har känt på lite olika ställen och han markerar synbart på vissa av dem. Ägaren säger att det inte är något fel och att han "är så". För mig känns det jättefel att rida en häst som markerar att den har ont i ryggen... Som jag förstår ägaren så säger hon att det hör ihop med tuppspattet, kan det göra det?

Jag frågade om en veterinär tittat på det och sagt att det var okej att rida även fast han har ont men fick som svar att dom hade kollat igenom honom helt och att han inte visade något alls.

Då ägaren inte har särskilt mycket hästvana blir jag skeptisk och hoppas kanske på att få lite tips och råd här? Kan han få ont i ryggen av ensidig ridning?


Tack på förhand,
A
 
Sv: Ryggont pga tuppspatt?

Jag har ägt två hästar med tuppsteg, samt varit lång tid i samma stall som två till.
Och jag har aldrig sett ngt samband med ryggont och tuppsteg? Alla fyra hästar jag känner till har aldrig haft ngt problem med ryggen.

Jag tror att din hästs spänningar är ngt annat som inte hör ihop med tuppsteget. Visst, vissa hästar reagerar alltid när man tar på deras rygg trots att de inte har ont. Reagerar din häst bara på rykt efter ridning, då skulle jag misstänka att den känner av ngt. Behöver ju inte alls vara ngt allvarligt, men jag skulle misstänka ngn muskelspänning någonstans.

Min nuvarande tävlingshäst har enligt kiropraktor lång rygg och lång länd. Hon brukar kalla honom "familjehästen som hela familjen kan rida samtidigt". :D:
Och pga hans långa rygg och länd så får han lätt spända muskler i ryggen enligt henne. Jag har skaffat ett Back On Track täcke, kanske ngt för din häst också?
Denna häst har inte tuppsteg.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggont pga tuppspatt?

Jag har inte ridit honom så jättelänge men i början när jag hade hand om honom så visade han inget.. Det är därför jag har blivit lite misstänksam. Dessutom är det bara den 12-åriga dottern som rider (förutom två dagar i veckan) och hon hoppar bara. Hon rider aldrig dressyrlektion utan bara hopplektioner, hon tycker ju att hoppning är så roligt :crazy: Hästen har väl inte heller alla muskler på rätt ställen...

Han visar att han har ont både före och efter ridning.. Sist jag var uppe sa ägaren(s dotter) att han var så och att jag kunde rida ändå.. VIlket jag gjorde motstridigt...jag skrittade ca 40 min och när vi kom tillbaka var han lika öm som innan...

Men visar han något nästa gång jag är uppe måste jag få ägaren att låta en vet kolla honom.. eller någon som kan mer om hästar än henne själv..

Tack för ditt svar =)
 
Sv: Ryggont pga tuppspatt?

Har själv haft en tupp-häst och även haft andra i närheten men aldrig hört om någon som fått ngt ryggproblem av sin spatt. Så jag tror inte heller att det har ngt samband.

Hur reagerar han när du rider? Märker du av det onda på ngt mer vis än vid borstning? Hur länge har han ridits? Har han en sadel som passar? Har han blivit överansträngd under ridningen?
Omställning från trav till ridning kan ibland ge ryggbesvär. Så det finns så mkt som det kan bero på. Utan mer info så blir det bara gissningar. Men ryggproblem kan vara väldigt lurigt.

Du får ge akt på det hela och undersöka lite mer hur det yttrar sig. Märker du att han har ont av ridningen så ska du givetvis inte rida. Om inte så får du försöka klura lite och se om du kan hitta ngt fel och vad som isf kan vara orsaken. Och märker du att det verkligen är ngt som inte står rätt till så får du försöka övertyga ägaren om att han behöver undersökas av vet.
 
Sv: Ryggont pga tuppspatt?

Jaha, nu hann jag ju få svar på mina frågor! :idea:

Låter ju inte alls bra... Låter som en bra idé att låta vet. kolla honom!
 
Sv: Ryggont pga tuppspatt?

Låter som en god idé att låta veterinär eller liknande kolla upp hästen! Det behöver ju inte alls vara ngt allvarligt, det kanske tom går att åtgärda med bara massage?
Lycka till med pållen i allafall!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan För ungefär ett halvår sen sa jag ett sista hejdå till min dåvarande medryttarhäst. Det var pga att hon både haltade och hade ont o...
Svar
1
· Visningar
1 224
Hästmänniskan Hoppas att tråden ligger rätt, får gärna flytta på den annars! Iaf så var jag och tittade på en häst i början på veckan...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 426
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp