Ryggont på djupet?!

A

allroundhästarna

Min valack har ont (ömar) mitt under sadeln (på längden) på vänster sida (ca 10 cm från ryggraden). Men det sitter djupt (ca 10 cm). Så nu undrar jag om någon vet vilket muskelfäste eller dyligt som sitter där. Och vilken funktion har isåfall den muskeln. Någon som vet?

Sv: Ryggont på djupet?!

Har tyvärr inget bra svar till dig men jag är bara nyfiken, hur vet du att det sitter 10 cm djupt ner?

Jo det var så att jag hade en djurkommunikatör som pratade med min häst. Han beskrev för henne just den punkten. Sen ömade han lite i korset, men inte så mycket men sen ut mot vänster bakben.
Jag har sett en bild (någonstans på intenet) där man ser en muskel som sitter under ryggraden (på var sin sida) som sedan sitter i bakbenet, den muskel som för benet framår. Jag tänkte att det kanske kan vara den. (Jag vet att han är svagare i vänster bakben)
Efterson att allt annat hon sa om min häst stämde så tänkte jag att detta borde stämma också. (hon hade aldrig sett hästen förr, inte sett den röra sig, inte hört något om den heller.)

Ta ut en massör eller en kiropraktor för att få svar och hjälp med problemet.
Ta gärna en titt på sadeln också eftersom hästen ömmar över ryggen.

Hej!

Min häst hade ont på precis det ställe du beskriver och han hade en bäckenbensrotation. Egentligen var det alltså inte själva muskeln det var fel på utan han hade fått ont genom att bäckenet låg fel. Det är dock inte svårt för en kiropraktor att rätta till. Det kan ju självklart vara en massa annot oxå men det påminde väldigt mycket om min hästs problem. Lycka till!

Mvh / Anna

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama